perk Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 (aangepast) Hoi, een van de dingen waar we momenteel aan over het denken zijn is het plaatsen van een echte serre/kas in de tuin.Plaats genoeg, maar de bouwvoorschriften limiteren ons tot een goede 20 vierkante meter. (veiliger is iets minder) Echter... ik ken daar allemaal niet zo erg veel van. Er zijn goedkopere oplossingen zoals tunnelserre's, maar ik denk dat dit niet echt makkelijk werken zou zijn voor ons.Eerstes, er is hier veel wind.... redelijk open terrein ook. En vooral, we wensen toch iets waar je aangenaam in kan werken en vertoeven. Ik lees dat een serre nooit groot genoeg kan zijn, maar ik vermoed dat als je te groot gaat, het eerst al zeer duur gaat worden maar ook toch nog wel wat werk om te onderhouden. Ik weet ook niet wat echt een 'grote' serre is tov wat jullie klein noemen. vraag : hoe zit het met schuine versus rechte wanden? Is dit een marketting punt van verkopers of zijn schuine wanden echt de meerprijs waard? Ik zie namelijk niet echt veel voordeel want erg hoog kan je toch niet planten laten groeien vlak aan de zijkant? vraag : wat is hoog genoeg? 1.7-1.8 meter goothoogte is ok? vraag : zou 3 x 5 meter goed zijn? Of is dat een maat zo van 'net iets te klein' ? Wellicht zijn hier niet echt sluitende antwoorden op maar ik had toch graag eens jullie mening gehoord. Patrick 9 april 2014 aangepast door Gast Quote
sokrates Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Ik lees dat een serre nooit groot genoeg kan zijn, maar ik vermoed dat als je te groot gaat, het eerst al zeer duur gaat worden maar ook toch nog wel wat werk om te onderhouden. Ik weet ook niet wat echt een 'grote' serre is tov wat jullie klein noemen. Het is natuurlijk maar net wat je erin gaat kweken hè. Begin eens met op een rij te zetten waar je de serre voor wilt gebruiken. Dan komt de grootte vanzelf. Koop hem echt niet te klein, dat is ook fijn qua bewegingsruimte. En over het algemeen geldt: hoe groter de kas, hoe lager de kosten per m2. vraag : hoe zit het met schuine versus rechte wanden? Is dit een marketting punt van verkopers of zijn schuine wanden echt de meerprijs waard? Ik zie namelijk niet echt veel voordeel want erg hoog kan je toch niet planten laten groeien vlak aan de zijkant. Ik ook niet. Weggegooid geld imho. vraag : wat is hoog genoeg? 1.7-1.8 meter goothoogte is ok? Dat is mijn serre ook, maar ik vind het te laag. Ik moet bukken om de kas in te komen, en dat zie ik liever anders. Veel lager moet je niet gaan: komkommer en tomaat kunnen dan niet heel hoog groeien. vraag : zou 3 x 5 meter goed zijn? Of is dat een maat zo van 'net iets te klein' ?Lijkt me prima. Maar ik zou, in jouw geval, de volledige ruimte die toelaatbaar is benutten. Voor zover de uitgaven het toelaten, natuurlijk. Quote
Bit Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Een sterk argument voor een wat grotere kas is het binnenklimaat. Een grotere kas wordt minder snel zo heel erg heet of koelt minder snel sterk af. Dat is wel het euvel van te kleine kasjes.Zover het budget gaan mag, zou ik zo groot mogelijk kiezen. Quote
lorre Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Je mag in ons apenland (Belgie) toch bijbouwen zonder bouwvergunning zolang de oppervlakte kleiner is dan 40m². Quote Ist vandage ni tis vo morge
perk Geplaatst: 9 april 2014 Auteur Geplaatst: 9 april 2014 Dat dacht ik ook, maar er staat al een groot tuinhuis. Liever veilig spelen dan. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 9 april 2014 Geplaatst: 9 april 2014 Spring eens binnen op de stedenbouwkundige dienst van uw gemeente, dan weet ge het direct wat daar mag of niet mag.Een serre is best twee meter goothoogte, de nok bijna drie.Vorig jaar groeiden de kerstomaten door de openstaande vensters naar buiten, drie meter hoog dus, plukken met de ladder En zoals Bit zegt, de temperatuurschommelingen zijn niet zo hevig als in een kleine kas. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jan L Geplaatst: 9 april 2014 Geplaatst: 9 april 2014 Hetgeen ik gelezen heb over schuine vs rechte wanden, dat je meer warmteopbrengst krijgt on het voorjaar. De zon staat lager, dus door de schuine wand valt het zonlicht onder een hoek van 90° op je schuine wand. (gevonden op acd serres). Of het in de praktijk veel uitmaakt... geen idee Ik denk ook dat een schuine wand steviger lijkt bij veel wind. Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color]
eelzuhtjuh Geplaatst: 9 april 2014 Geplaatst: 9 april 2014 Ik heb gespaard en de mijne laten plaatsen.Ik denk dat dit bedrijf in overleg best nog in België wil plaatsen, zal je alleen meer kosten http://www.broeikassen.com/De prijzen die daar vermeld worden zijn inclusief plaatsing en btw Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
perk Geplaatst: 16 april 2014 Auteur Geplaatst: 16 april 2014 ik ben langs geweest op de gemeente en de verkavelingsvoorschriften laten geen kas meer toe (met vrijstelling).Dus ik moet het hele traject van bouwvergunning op, met niet echt een voorspelbare uitkomst. Alhoewel het in theorie moet goed komen. Eerst verder denken over de juiste implanting en afmetingen, want dat moet op de bouwaanvraag aanvraag, en dan zal het wachten zijn (5 maand geschat) Patrick Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.