Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hulp vraag onkruid in de biologisch dynamisch moestuin

simke

Aanbevolen berichten

Na een paar jaar de bd zaai kalender tevolgen heb ik zins dit jaar begrepen dat de kosmos ook in vloed heeft op je teel grond. Dus schoffelen op bloemdag in je bloemen vak. En dus ook op je onkruid.

Maar nu heb ik ook begerepen dat er dus onkruid is wat goed is voor je bd tuin. Zo als brandnetels. Maar nu wil ik dus weten welke onkruid zou je laten staan in de bd tuin en welke verwijderen. Ik kan er tot op heden niet echt iets over vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onkruid haalt voeding uit je grond...dat is nergens goed voor.

Het woord 'onkruid' slaat op kruiden/planten die ongewenst zijn en daarom verwijderd worden.

Als je het bewust laat staan in je bd moestuin, is het geen onkruid.

Misschien zijn er wel planten die voor een beter biologisch evenwicht kunnen zorgen.

Dat kan dan goed zijn voor het bacterie en insectenleven maar niet voor de productie van je moestuin.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend lastige vraag.

Zeker. Er zijn "onkruiden" die een positieve invloed hebben op je grond, ook op je teeltgrond. Het hele idee achter 'groenbemesters' is daarop gebaseerd ( zie die topics ), maar ook het idee van wisselteelt werkt daar mee. Er zijn ook tal van kruiden die van invloed zijn op de ter plekke geteelde groente, tegelijk groeiend; denk aan geurmaskeringen tegen allerlei aantastingen en aanvallen van ongewenste vreters/eileggers ed. Zijn ook tal van topics over.

Brandnetels en smeerwortel bv zijn goede leveranciers van stikstof ja. Maar om ze daarom in je teelten te tolereren ? Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. Wortel/woeker onkruiden wil je toch echt niet hebben in je teelt. Beroemd voorbeeld is bv het onschuldig lijkende onkruidje: herderstasje. Drager van de knolvoet. Die wil je gewoon niet.

Lijkt me dat bij Bio-dynamisch tuinieren alles draait om balans en evenwicht. Een gezonde bodem, weinig verstoring, veel mulchen, géén monocultueren; gebruik maken van allerlei bekend zijnde positieve onderlinge verbanden, tot de kosmische aan toe. Ik heb er zelf helemaal niks mee, maar een streven naar een gezonde tuin lijkt me niks verkeerd.

Eigenlijk een vraag terug: hoe had je dat zelf gedacht. Wat zou je willen laten staan, al dan niet selectief gewied, met welk beoogd effect ?

Als ik brandnetels nodig heb, om mijn compostbak mee aan te vullen, of om gier mee te maken , of een spuitmiddeltje tegen luis of een spuitmiddel ter bladbemesting bij jonge planten ? Ik haal ze wel van buiten de tuin. Ik tolereer geen brandnetels op de tuin.

Zelf ga ik niet uit van het idee dat mijn tuin een 'safe-haven' moet zijn voor elk nuttig onkruid, of voor élke zeldzame vlinder of metselbij een nestplaats of voedingsplaats. Daar is mijn tuin gewoon te klein voor. Ik zou wél zo gaan denken als ik 1ha tot mijn beschikking zou hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onkruid haalt voeding uit je grond...dat is nergens goed voor.

Natuurlijk is dat wel ergens goed voor. Bijvoorbeeld smeerwortel heeft hele lange, diepe wortels en haalt dus voeding uit een grondlaag waar de meeste moestuinplanten zelf helemaal niet bij kunnen. En die voeding komt dan weer beschikbaar voor de moestuin als je bijvoorbeeld regelmatig met de bladeren van de smeerwortel mulcht. Daarnaast maakt het wortelsysteem van smeerwortel de grond ook goed luchtig en rul, exact wat je nodig hebt in een moestuin. Dat onkruid niks anders doet dan concurreren met je moesplanten is dus kort door de bocht en feitelijk gewoon onzin

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat onkruid niks anders doet dan concurreren met je moesplanten is dus kort door de bocht en feitelijk gewoon onzin
Het is kort door de bocht maar geen onzin

In dat geval is smeerwortel geen onkruid, het is een plant die je gebruikt om je bodem te verbeteren.

Als je bijvoorbeeld sla-zaadjes morst in je serre en die na een tijd uitkomen tussen je tomaten...dan is sla onkruid.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat onkruid niks anders doet dan concurreren met je moesplanten is dus kort door de bocht en feitelijk gewoon onzin
Het is kort door de bocht maar geen onzin

In dat geval is smeerwortel geen onkruid, het is een plant die je gebruikt om je bodem te verbeteren.

Als je bijvoorbeeld sla-zaadjes morst in je serre en die na een tijd uitkomen tussen je tomaten...dan is sla onkruid.

ja haha, grapjas! Dat is toch juist het hele eiereten van dit topic, welk onkruid je kunt laten staan omdat het nuttig is. Dan wordt het automatisch geen onkruid meer. Maar als we allemaal de definitie hanteren zoals jij dat hier doet dan kun je die vraag nooit beantwoorden

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simke: je hebt gelijk dat er maar weinig informatie te vinden is over de taak die onkruiden dienen voor onze bodems. In het Nederlands heb ik eigenlijk nooit wat kunnen vinden, in het Engels echter wel. Er is bijv. een boek verkrijgbaar van Jay L. McCaman 'When Weeds Talk' (voorheen Weeds and Why they Grow) waarin hij onderzoek deed naar de omstandigheden waarin honderden verschillende soorten onkruiden groeiden. Het boek bestaat uit een deel tekst en uitleg en daarna uit een tabel die per onkruid aangeeft in welke mineralen tekorten en overschotten het desbetreffende onkruid groeit.

Voorbeeld:

Onkruiden13891396808333.jpg

Je ziet de verschillende mineralen en condities genoemd met daaronder per onkruid aangegeven of dit een conditie is waardoor het onkruid groeit: L = laag, EL = erg laag, H = hoog, EH = erg hoog. Er staan in de tabel in het boek nog meer condities per onkruid (poreusiteit, vochtigheid etc), maar die heb ik buiten beschouwing gelaten in dit plaatje.

Zo groeit een paardenbloem bijv. in bodems waar de beschikbaarheid van calcium erg laag is, maar kalium juist erg hoog en weinig humus. De paardenbloem groeit met zijn diepe tapwortel naar de diepere lagen in de bodem en boort daar voornamelijk calcium aan en brengt die in zijn levenscyclus door het afsterven van het blad langzaam weer in de toplaag van de bodem. (Net zoals Mijke uitlegde)

De beschikbaarheid van mineralen is iets anders dan waar de reguliere bodemtesten op testen. Normale bodemtesten gebruiken zeer zware zuren en chemicalien om alle mineralen die aanwezig zijn in de bodem te analyseren. Maar dit is totaal iets anders dan wat er aan mineralen beschikbaar is voor de plant, want planten maken gebruik van veel zwakkere zuren om mineralen uit de bodem los te weken.

In termen van het kosmische schijnen onkruiden inderdaad een soort antennes te zijn die specifieke energien opvangen, veel heb ik hierover niet gelezen en ik weet ook niet meer precies wie het schreef. Er zijn vele boeken nodig van verschillende schrijvers voor een goed beeld van het geheel, onkruiden zijn ook maar een klein aspect in het geheel. Interessante boeken zijn bijv. de boeken van Peter Tompkins en Christopher Bird over planten en bodem, de boeken van Phillip S. Callahan over energien en de boeken van Dr. William A. ALbrecht over de bodem en mineralen, net als die rondom Dr. Carey Reams. De meeste van deze boeken worden uitgegeven door Acres Usa, maar zijn ook elders verkrijgbaar.

Wanneer je alle onkruiden in het boek van Jay L. McCaman bekijkt zie een patroon ontstaan in de gebreken en overschotten: bijna alle onkruiden wijzen met hun eigen specifieke verschillen onderling op tekorten aan beschikbaarheid van calcium, fosfaat en humus en overschotten aan kalium en magnesium. Waarom dit is wordt duidelijk wanneer je informatie van Dr. William A. Albrecht en Dr. Carey Reams (Dan Skow, Dr. Arden B. Andersen) leest.

Onkruiden zijn er dus inderdaad om onze bodems te verbeteren, maar voor ons tuinierders soms praktisch zeer vervelend. Wanneer je dus weet welke taak de specifieke onkruiden dienen, kun je zelf de bodems verbeteren met de benodigde mineralen en andere toevoegingen. De Natuur heeft geen haast en de bodem verbeteren via onkruiden gaat tergend langzaam en duurt misschien wel honderden jaren. Op dat punt hebben wij het voordeel dat wij direct dingen kunnen verbeteren mochten wij de kennis hebben wat er precies verbeterd moet worden.

Als je de onkruiden hebt bestudeerd en je leest daarna de oorzaak voor ziekten en plagen (luizen op rozen, lapsnuitkevers, meeldauw, roest etc.) in het boek van Dr. Arden B. Andersen - 'Life and Energy in Agriculture', dan zie je dat de mineralen gebreken die de oorzaak zijn van de meeste ziekten en plagen eigenlijk hetzelfde aangeven als de onkruiden. Dat is wel mooi om te lezen ; ) !

Het verwijst dus allemaal naar de kwaliteit van onze bodems en daarmee ook naar de kwaliteit van onze planten.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem de aanwezigheid van bepaalde onkruiden als indicator van de bodemgesteldheid, maar ik verwijder ze wel zo snel mogelijk.

Zo ben ik bv. nieuwsgierig in welke mate heermoes terug komt in mijn tuin dit jaar. Vorig jaar was het een plaag. Indicator van arme grond. De heermoes haalt van heel diep de mineralen naar boven die noodzakelijk zijn voor het hervinden van evenwicht in de grond. Maar ik heb afgelopen jaar veel geïnvesteerd in de bodem, dus ik vraag me af of Heer Moes die boodschap al begrepen heeft... Tot nu toe nog nauwelijks heermoes gespot, maar ik weet niet precies uit mijn hoofd wanneer dat gaat beginnen.

Langs de randen veel paardenbloemen, kennelijk weinig kalk, veel kalium, weinig humus.... dat herken ik prima. Alleen zou ik niet weten waarom er dan zo veel kalium in de grond zit...

Ook veel kleefkruid... klopt

Onkruiden13891396808333.jpg

Sommige onkruiden zeggen me niks, melde bv. Volgens mij zit dat overal zonder onderscheid... ha, ha....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ik heb wel een scherpe vraag gesteelt.

Ik wil natuurlijk ook niet dat mijn tuin vol onkruid staat. Maar zo te lezen zijn er zeker onkruid planten die je wel wilt in je tuin maar niet te veel. Ik vind het schema heel handig. Zo verteld ons dus welk onkruid je tegen komt hoe je bodem in balans is of in balans kan krijgen. In snap dat hier ook jaren overheen gaan. Maar ik vind het een uitdaging om op deze manier te tuinen. En mijn eigen leven daar door te verrijken. Ik ga eens op zoek naar deze boeken. En natuurlijk zijn nogmeer tips en opmerkingen welkom. En een discussie is ook welkom als het maar bij dit toppic blijft.

Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem de aanwezigheid van bepaalde onkruiden als indicator van de bodemgesteldheid, maar ik verwijder ze wel zo snel mogelijk.

Zo ben ik bv. nieuwsgierig in welke mate heermoes terug komt in mijn tuin dit jaar. Vorig jaar was het een plaag. Indicator van arme grond. De heermoes haalt van heel diep de mineralen naar boven die noodzakelijk zijn voor het hervinden van evenwicht in de grond.

wat een mooi topic! veel geleerd!

we gebruiken hier het "onkruid" ook als indicator maar ook als mineralentransporteur; brandnetel voor oa de stikstof; smeerwortel voor oa kali voor de knollen en de bladbemesting van aardappel en tomaat,

heermoes linkje(bij ons eigenlijk eq arvense) die nu volop opkomt, voor kiezelzuur en kalium maar dan wel alleen de groene delen en eerst in de compost bak; we hebben trouwens geen arme teeltgrond, wel wat zurig veen onder de teeltlaag dus dat vindt heermoes kennelijk ook heerlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vraag die nogal wat los kan maken ja, maar om nou te zeggen dat het een scherpe vraag is ? Ik vind het juist een lastige, omdat ie zo vaag is.

Mijn vraag terug is dan ook : wat is jouw bedoeling ? Wat wil je weten.

Onkruiden als indicator, daar gaat het je toch niet echt om. Het gaat je om de toevoegende waarde van onkruiden op je tuin ? toch ?

Wat mij dan interesseert is, hoe je dat gedacht had. Wil je gaan tuinieren om de voor jou nuttige onkruiden heen ?

Smeerwortel mag dan wel iets goeds doen in de tuin, maar laat je ze daarom staan ? En hoe dan. Tussen de aardappelen ? Tussen de radijsjes ? Laat je de smeerwortel in een verloren hoekje staan, kun je ze net zo goed buiten je tuin gaan halen toch ? Zelfde met brandnetels, paardebloemen, heermoes whatever.

Leuk hoor, een onkruid als indicator. Maar heb je die indicatie eenmaal waargenomen, kun je verder wel zonder lijkt mij. En de toestand van je grond heeft wel meer indicatoren dan alleen de onkruiden.

Mijn vraag is eigenlijk: wat wil je graag met en in je tuin, en wat zijn daarbij je vragen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ben ik bv. nieuwsgierig in welke mate heermoes terug komt in mijn tuin dit jaar. Vorig jaar was het een plaag. Indicator van arme grond. De heermoes haalt van heel diep de mineralen naar boven die noodzakelijk zijn voor het hervinden van evenwicht in de grond.

wat een mooi topic! veel geleerd!

we gebruiken hier het "onkruid" ook als indicator maar ook als mineralentransporteur; brandnetel voor oa de stikstof; smeerwortel voor oa kali voor de knollen en de bladbemesting van aardappel en tomaat,

heermoes linkje(bij ons eigenlijk eq arvense) die nu volop opkomt, voor kiezelzuur en kalium maar dan wel alleen de groene delen en eerst in de compost bak; we hebben trouwens geen arme teeltgrond, wel wat zurig veen onder de teeltlaag dus dat vindt heermoes kennelijk ook heerlijk

Ineens kreeg ik een flash van inzicht. Het was mijn buurvrouw opgevallen dat mijn bessenstruiken veel eerder in blad stonden dan bij haar (2 tuintjes verder op). Ik had vorig jaar ook een ongekend grote oogst aan bessen (in vergelijking met mijn vorige volkstuin, elders, en deze struiken waren verhuisd). Het zou wel eens het hoge gehalte aan kalium kunnen zijn. Het is vooral mijn hoek (mijn tuin) die van het hele complex last heeft van heermoes, door de groei van paardenbloem, kleefkruid, zevenblad (vlak naast de tuin), kan ik afleiden dat er veel kalium, fosfor enzo in de grond zit (dankzij heermoes), en dat heeft een gunstige invloed op de vruchtvorming, kennelijk.

Het is even doorredeneren, maar het sluit wel allemaal op elkaar aan. Eigenlijk ook wel logisch dat er allerlei verbanden en relaties in de natuur zijn. Het is veel eigenaardiger om te veronderstellen dat die er niet zouden zijn.

Dan ben ik ook wel benieuwd naar het effect op de aardappels dit jaar. Veel kalium: grote oogst, grote aardappelen?? Ik herinner me dat mijn directe buurvrouwen (precies op de heermoesgrens) vorig jaar vet blij waren met hun goede aardappeloogst. En zij hadden op de schrale grond een laag compost laten storten, en verder niks gemest of toegevoegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vraag die nogal wat los kan maken ja, maar om nou te zeggen dat het een scherpe vraag is ? Ik vind het juist een lastige, omdat ie zo vaag is.

Mijn vraag terug is dan ook : wat is jouw bedoeling ? Wat wil je weten.

Onkruiden als indicator, daar gaat het je toch niet echt om. Het gaat je om de toevoegende waarde van onkruiden op je tuin ? toch ?

Wat mij dan interesseert is, hoe je dat gedacht had. Wil je gaan tuinieren om de voor jou nuttige onkruiden heen ?

Smeerwortel mag dan wel iets goeds doen in de tuin, maar laat je ze daarom staan ? En hoe dan. Tussen de aardappelen ? Tussen de radijsjes ? Laat je de smeerwortel in een verloren hoekje staan, kun je ze net zo goed buiten je tuin gaan halen toch ? Zelfde met brandnetels, paardebloemen, heermoes whatever.

Mijn vraag is eigenlijk: wat wil je graag met en in je tuin, en wat zijn daarbij je vragen ?

Hoi het is zeker niet mijn bedoeling om het goede onkruid in mijn tuin te vermeerderen. Maar wat verteld het onkruid mij. En welke voeding halen ze naar boven. Ik heb deze tuin nu het 2e seizoen. En wil graag weten welk onkruid dus een goede invloed heeft om mijn grond net als een groen bemester. Het doel is dat ik de onkruid met een positieve werking wil leren herkennen. Maar dan wil ik wel weten welk onkruid een postive in vloed heeft. En wat de positive werking is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...