Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goeiemorgen!

Ik heb de zoekfunctie en google al gebruikt, maar vind niet echt een antwoord op mijn vraag.

Onze moestuin bestaat uit klei en we willen de structuur graag verbeteren.

We willen dit eerst maar doen door er veel potgrond op te gooien/onderspitten.

Mijn oom zei dat we het beste een mengsel kunnen gebruiken van potgrond en bemeste tuinaarde.

Klopt dat?

We hebben beschikking over potgrond, bemeste tuinaarde, kalk en cocopeat.

Wat en hoe kunnen we het beste gebruiken voor een iets lossere grond?

Geplaatst:

Als het om een klein(e) (stukje) tuin gaat, zou het kunnen met potgrond. Maar het is een relatief dure oplossing en ook niet de beste.

Veel beter zou je compost gebruiken. Die kun je gratis zelf maken of in sommige gemeenten gratis afhalen. Maar zelfs gekocht is die goedkoper, dan potgrond. Bemeste tuinaarde is eigenlijk ongeschikt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

De tuin is ongeveer 160 m2, niet echt een heel klein stukje.

Dan gaan we denk ik 1 vak voorzien van een laag potgrond, kijken hoe dat eruit gaat zien!

Als het goed is, kan je hier bij de gemeente compost halen, weet het niet zeker, ik heb me er

nooit in verdiept, aangezien ik geen auto heb(en het dus niet makkelijk kan gaan halen).

We zijn zelf compost aan het maken, maar dat duurt nog even voordat het klaar is.

Bemeste tuinaarde laten we maar beter achterwege, goed dat je het zegt.

Me oom heeft wel meer van dat soort goede ideeen! :s

En aan cocopeat heb ik dus verder niks, qua structuurverbetering?

Super, dit forum! Wou eigenlijk vandaag wat blokken halen, gelukkig heb ik me vraag eerst hier gesteld!!

Geplaatst:

Cocopeat is wel lekker hoor voor je klei. Maar hemeltje lief. Dát is wel de allerduurste optie die je kan bedenken lijkt me.

Alleen zand ( gewoon zand ) beter niet gebruiken op klei. Verder is alles bruikbaar op klei.

Niet zo maar gaan kalken als je niets eerst gemeten hebt.

Verder véél en véél organische stof toevoegen, eróp leggen , compost, mulch, whatever.

Oude paardenmest opbrengen in het najaar is ook een goeie.

Je doet niet gauw iets verkeerd hoor, als je maar veel en veel toevoegd. Dik mulchen waar het kan. De grond neemt het allemaal op.

Tuinieren op klei is iets van de ( soms zéér ) lange adem.

Geplaatst:

Is cocpeat zo duur? Ik dacht aan die blokken vande action voor 80 cent ofzo, maar of dat duur is, weet ik dus niet. Voor de hele tuin heb je wel heel wat van die blokken nodig, als je dat gaat uitrekenen.... ja, best duur!

Paardenmest brengt de manege af en toe langs, maar dat is ook altijd snel op.

En vers, kan ik dat gewoon in een verloren hoekje leggen tot de herfst?

Geplaatst:

@ katja

Jouw uitgangsituatie lijkt veel op die van mij.

Misschien een paar tips en wat verdere informatie.

Je grond verbeteren van structuur doe je door organisch materiaal toe te voegen. Dat zijn verteerde plantaardige resten uit bladeren, gras, tuinafval enz. maar ook uit de mest van plantenetende dieren. Vooral in de zogenaamde teeltlaag (ca. 30 cm. toplaag van de tuin) is dat erg nuttig. Ideaal is een gehalte van ongeveer 5%. Dit kun je geleidelijk opbouwen. 1 a 2 % geeft al een enorme verbetering.

Het heeft een dubbel effect. De zuivere structuur: bodem wordt luchtiger, kan beter vocht en voedingsstoffen vasthouden. Indirect vormt het humus dat heel geleidelijk ook daarin opgeslagen voedingsstoffen afgeeft + bodemleven actief maakt, waardoor het bijdraagt aan gezondheid van je tuin en stevige, goede groei van je gewassen.

Potgrond bevat ook een deel organisch materiaal (meestal in de vorm van turf en/of kokosvezel) en er is bovendien mest aan toegevoegd. Als je het in een bed gebruikt, zal in dat bed de groei zeker verbeteren. Maar als je het hebt, kun je het eventueel nu ook gericht inzetten. Meng bijvoorbeeld wat in het plantgat van de gewassen die vrij veel voedsel nodig hebben. Of leg wat potgrond in de vore waarin je zaait. Zo zet je het in voor een tijdelijke plaatselijke verbetering waar het het meest van pas komt.

Cocopeat is ook organisch materiaal, maar zonder voeding. Voor voedende bemesting met wat organisch materiaal kun je ook gedroogde koemestkorrels inzetten op kortere termijn. Als je geen gratis compost kunt krijgen, zou je ook kunnen overwegen om wat zakken te kopen...toch iets goedkoper en gerichter dan potgrond. Die komt ook goed van pas om in voor te zaaien en planten op te kweken? Als je zelf gaandeweg (meer) compost ter beschikking krijgt, kun je die vooral inzetten voor je tuin. Overigens kun je voor courgettes, augurken, pompoenen ook al eigen compost gebruiken die nog niet helemaal verteerd is. Als je over dierlijke mest kunt beschikken heeft het ook zin om die mee te composteren of ergens een half jaar tot jaar (afgedekt) te laten rotten en dan op je tuin te gebruiken. Dat werkt hetzelfde als compost, maar is voedzamer.

Tevens zou ik je adviseren om wat je toevoegt niet (diep) onder te werken, maar bovenop je grond te laten of hooguit in de toplaag in te harken o.i.d. Daar heeft het de meeste werking, kan het evt. ook als mulchlaag dienen. Binnen enkele maanden maakt het vanzelf deel uit van de grond, want wormen, andere organismen en het weer zorgen er vanzelf voor dat het wordt "ondergewerkt".

Het probleem dat je in een nieuwe tuin de eerste tijd nog vrij weinig organisch materiaal hebt is normaal. Zeker in het begin is elk beetje welkom en een serieuze verbetering. Met bovenstaande tips kun je het effect zo groot mogelijk maken met beperkte middelen. Maar binnen een a twee jaar zal je nieuwe tuin al een behoorlijk betere bodem hebben. Zelf reken ik op 5 a 6 jaar om het helemaal ideaal te krijgen. Zit nu in seizoen 3 en verwonder me dagelijks over hoe veel alles al verbeterd is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Die coco peat blokken kosten 0,64 en geven ongeveer 6 liter (op de verpakking staat 10 liter)

Bij 160 m2 en een laag van 6 cm dik kost dat 960,-

Potgrond (goedkope) kost ongeveer de helft. Nog steeds heel erg veel.

(Uitgerekend uit nieuwsgierigheid, mijn nagelnieuwe moestuintje blijkt ook erg kleiig te zijn. Ik overweeg de klei op 30 cm diep te verkopen aan pottenbakkers )

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@weknow: dank je welvoor de uitgebreide informatie!

Hier heb ik echt wat aan!

Fijn dat jij verbetering ziet in je tuin, dat geeft mij hoop, haha.

Dat het lang duurt, wist ik gelukkig wel, dacht zelf ook aan zo'n 5 tot 6 jaar.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

hoi Katja,

In aanvulling op de reacties wil ik toch maar weer een lans breken voor groenbemesters ter verbetering van kleigrond. Verdiep je er eens in, er bestaan verschillende soorten die je ook mee kunt laten draaien in de vruchtwisseling. En het helpt nog tegen onkruid ook!

Verder is het niet nodig om je hele landje één behandeling te geven, omdat iedere teelt weer iets anders vraagt. Drie voorbeelden zoals ik het doe.

Teelt van stokbonen laat ik (het seizoen ervoor) voorafgaan door mosterdzaad (bijv. na aardappelen) dat ik in november onderspit. Voordeel: de bodemstructuur wordt lekker 'mals' en daar houden de diepwortelende bonen wel van.

Uien en wortelen krijgen verteerde stalmest in het najaar en de bedden maak ik in het voorjaar heel kruimelig met compost (hoeft niet per se eigengemaakt )

Het courgettevak laat ik met rust. Voor het planten graaf ik per courgette een flink gat, vul dat op met een mengsel van verteerde stalmest, compost en klei, stop daar de plant in en dat gaat prima.

Zo zie je dat je jezelf heel wat werk kunt besparen!

Succes ermee.

Geplaatst:

Hallo

Ik woon in groningen ook op de blauwe klei

Ik voeg rivierzand en compost toe en frees het met de motorfrees door

Zo word de klei door het zand losser ( minder plakkerig ) en door de compost houd het beter vocht vast

Gr marthijn

iedereen leert en niemand is dom

Geplaatst:

Waar in Groningen heb je blauwe klei?

Blauwe klei zit op 0,50 mtr onder de boven laag.

Hier was 200 jaar geleden nog het lauwerszee.na 0,50 kan je zo een stok insteken,maar die moet ermeteen eruit anders gaat het niet .De klei kleeft.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 6 years later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Hier ook  jaren geleden begonnen op een moestuin met dikke klei.
Zou ik opnieuw moeten beginnen, dan zou ik investeren in goede (biologische) compost. Wat jij op je tuin gooit, eet je zelf via je planten weer op. Daarom investeren in jezelf.
Een ruime laag compost van minimaal 5 cm aanbrengen op de groentebedden en dan bedekken met een mulch laag van blad (80%) en houtsnippers (20%)
Het blad verteert redelijk snel en zorgt voor meer organisch materiaal in de bodem, de houtsnippers zorgen ervoor dat het vocht uit de bodem minder snel verdampt. In vochtige grond kunnen de wortels makkelijker hun weg vinden en hoe meer wortels, hoe meer voedingstoffen je planten op kunnen nemen.

Op de plek waar je fruitstruiken plant, zou ik geen compost neerleggen, op die manier kun je wat geld besparen en de struiken redden het wel in de kleigrond. Afdekken met blad+houtsnippers. 

aangepast door Moestuin-meisje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...