Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Ik had nog een paar rijtjes aardappels in de grond zitten, van vorig jaar. Ik was bang dat ze al verschrompeld zouden zijn door het uitlopen nu het al een tijd warmer en vochtig is. Maar ze zijn nog erg mooi stevig, en als je de uitlopers er af veegt kan je ze zo weer mooi schillen en eten! We eten de komende weken dus nog snel wat aardappels. Vers uit de grond

Geweldig dat je nog zo laat verse aardappels kon eten!

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik wil dit jaar weer een poging wagen om aardappels onder stro of hooi te kweken (nog even kijken waar ik het beste aan kan komen). Dit keer wil ik ze op het gras leggen. Ik begrijp dat ik dat gras niet van te voren hoef om te werken ofzo, hooguit misschien een keertje maaien? En dan gewoon de aardappels erop, en een dikke laag stro/hooi en evt. compost?

Ik ben wel benieuwd of er inmiddels nog meer mensen ervaring hebben met het telen op gras/onder hooi/stro.

Geplaatst:

Dezen heb ik afgelopen jaar onder houtsnippers geteeld. Eigenlijk te laat in het seizoen, maar toch maar gedaan.

Vijf vroege en vijf late.

Opbrengst beetje matig, maar dat had ik gezien de tijd wel verwacht.

Dit jaar opnieuw en dan wat eerder.

De piepers zijn heel schoon, ze kunnen (bijna) zo de pan in...

DSCF276258541550738447.JPG

Geplaatst:

Oh dus dat gaat ook, onder houtsnippers? Gaaf! Handig dat je er zulke schone piepers van krijgt.

Ik ben benieuwd hoe je opbrengst gaat zijn als je dit eerder in het jaar doet.

Geplaatst:

Ik heb dit vorig jaar ook gedaan met een stuk of wat aardappels. Het was geen succes.

Het was vorig jaar erg droog en als je dan niet aardappels diep onder de grond stopt krijgen ze al helemaal niet voldoende vocht om te groeien.

Pas in Augustus kwam de groei van deze aardappelen op gang, en toen kreeg ik hetzelfde effect als forumlid Goudsbloem: de nieuwe aardappelen groeiden boven de grond aan de stengels inplaats van dat zich knollen in de grond vormden:

47166569191_fa94ace34f_o.jpg

Dat is een foto van 12 November 2018, ik heb die knolletjes niet gegeten, ze zien er vreemd uit en hebben een kleur die teveel daglicht verraadt.

Ik wel een stuk of wat bewaard, die mogen dan zo als poter de grond in. Hier een foto van vandaag:

40201692173_2acc1d6587_o.jpg

Geplaatst:

Hmmm (voldoende) vocht is idd wel iets om over na te denken...

Verder lees ik toch vooral positieve ervaringen.

Ik ga het in elk geval voor een deel van m'n piepers proberen. En dan extra letten op droogte en indien nodig sproeien.

Ik ben benieuwd!

Geplaatst:

Onder de houtsnippers heb ik de poters gewoon op de grond gelegd.

Twintig cm snippers erover en een flinke plens water.

De bovenste paar cm drogen vrij snel uit, maar daaronder bleef het permanent vochtig.

Dit jaar ga ik het ook proberen met uien en sjalotten...

Geplaatst:

Wat ik me nog wel zat af te vragen... als aardappels niet in de grond groeien, zouden ze dan wel net zoveel voedingsstoffen bevatten als aardappels die wel in direct contact met de aarde zijn gekomen? Ik kan me zo voorstellen dat ze vanuit de aarde allerlei stoffen kunnen opnemen, die niet of minder opgenomen kunnen worden als ze op gras liggen, en/of of onder stro of houtsnippers...

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Oh wat super om te lezen dit! Ik heb een voedselbosje aangelegd en daar ligt een laagje stro met een laag houtsnippers erop. Dat moestuiniert natuurlijk voor geen meter maar aardappels kan ik dus wel doen. Gewoon houtsnippers en stro opzij, pootaardappel op het zand leggen, en houtsnippers en stro weer terugleggen. En dan heb ik dus straks lekker aardappels. Hoop dat het echt zo simpel is

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Afgelopen periode vooral af en toe veel meegelezen, doch nu maar weer eens een bijdrage

Dit jaar aardappel onder stro gedaan tenminste...

5 cm ingegraven en ca 12 cm stro erop. Nu bezig met en rondje door ‘t veld. (Maar 2 x water gegeven sinds het poten!)

Wat me opvalt is dat ze toch diep gekropen zijn net iets meer dan 1,5 spitvorkdiepte. Wel een aardige opbreng. De ene aardappel voelt wel zwaarder dan de ander bij gelijke grootte hoe kan dat?

De Anaïs die ik al een keer op veen heb gehad en nu op mijn kleistukje hebben weer hetzelfde probleem ze worden uitgecarved door slakken.(de slakken eten het hele binnenwerk op en laten de schil keurig over!)

[*]

• 1 year later...
Geplaatst:

Heel misschien wil ik dit jaar een poging wagen aardappelen onder stro te telen. Iemand (ik weet even niet meer wie) wees me op deze methode en omdat er in de garage nog een paar balen stro niks liggen te doen, is een experiment wel tof.

Ik vroeg me alleen af wat jullie doen met de bemesting. Strooien jullie (wie er ervaring mee heeft) de kalium bij het begin van de bloei gewoon over/ tussen het stro?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee bij gebrek aan hooi/stro, maar kijk er vaak YouTube filmpjes over. Telt dat ook?

De filmpjes van Back to reality over de Ruth stout methode spreken me het meeste aan, maar er zijn genoeg anderen die het ook zo doen. Denk bv aan Selfsufficient me of Charles dowding.

Wat linkjes voor online pret wat je te wachten zou kunnen staan:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...