Ga naar inhoud

Knoflook loopt uit: opeten of poten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb knoflook liggen, maar eet het niet genoeg (blijkbaar) en nu merkte ik zojuist dat ik ineens een sterke knoflookgeur rook in de keuken. Één van de teentjes is aan het uitlopen terwijl het nog gewoon in het bakje zit.

Mijn vragen:

1. Kan ik het nog opeten?

2. Of moet/kan ik het nu juist in de grond stoppen?

In dat tweede geval:

Moet ik alleen die ene teen in de grond stoppen? Of alles wat nog over is van de knoflook (ongeveer vijf tenen)? Moet het volledig onder de grond of moet er nog een stukje boven de grond uit steken?

Wil knoflook veel water?

Ik heb alleen maar een balkon met een aantal potten en ben een beetje aan het experimenteren wat het wel en niet goed doet in een pot.

Geplaatst:

Had je al een beetje rondgekeken op het forum ? Er zijn een aantal topics over knoflook telen: zie de zoekfuntie rechtsboven en typ daar bv eens in : Knoflook telen.

Maar je kan dus beiden ja. Je kan het nu poten. per teen of de hele bol, alles werkt. Voor de echte serieuze knoflookteelt ben je wat laat wel. Geeft niks, het zal toch gevolg hebben wat je doet. Leuk om te doen, leuk om te zien. Blad is ook lekker trouwens.

Gewoon poten , niet te diep ( net onder de grond ) en niet te nat, maar ook zeker niet laten uitdrogen. Van de zomer oogsten of al eerder. Alles aan de knoflook smaakt naar knoflook.

Zie ook zeker die topics.

Geplaatst:

Mag ik toch nog iets vragen?

Als ik nu die ene teen in een pot wil stoppen om te laten groeien, hoe groot moet die pot dan zijn?

Komt er uit die ene knoflookteen dan weer een volledige knoflook met meer tenen?

Geplaatst:

Ik denk dat een potje van 15 cm doorsnede groot genoeg is.

Of je een volledige bol krijgt weet ik niet, hij wordt sowieso kleiner dan als je in het najaar had gepoot.

Geplaatst:

Ok, dank je wel!

Geeft niet als hij wat kleiner wordt. Ik eet toch niet zoveel knoflook, anders was deze nooit gaan uitlopen

Maar anders kan ik het altijd nog weggeven

Geplaatst:

Een paar jaar geleden (toen ik nog geen tuin had) heb ik in maart zo'n teentje met nog 2 anderen in een pot op mijn balkon gezet. Ze gaven geen bol met losse tenen, maar een dik bolletje. Het smaakte heel scherp naar knoflook.

Ik heb het nooit gedaan, maar heb begrepen dat je, als je dat bolletje herplant, dan volgend jaar wel een bol met tenen krijgt.

Geplaatst:

Dus die bol had je in het voorjaar gepoot en in het najaar geoogst?

En als ik hem dan wil laten uitgroeien naar een grote bol, moet ik hem dan gewoon in de grond laten staan?

En ik begrijp dat je het groen van een knoflook ook kunt eten. Gebruik je dat op dezelfde manier als de tenen?

Geplaatst:

Ik had ze in de lente in de pot gezet en in juli (misschien augustus) eruit gehaald. Ik denk dat je de bol wel gewoon kunt laten staan, maar heb er geen ervaring mee.

Het groen kun je gebruiken als bieslook of groene ui.

Geplaatst:

Zal mij ook benieuwen. Er zijn vorig jaar in de herfst ineens hier een daar sprieten omhoog gekomen van ook van die eentenige bollen die ik blijkbaar vergeten ben er uit te halen. Ze staan er nu groter bij dan vorig jaar. Ik heb ze gewoon laten staan. Dus ik ben benieuwd of dit dan nu mooie gezonde knoflookbollen zullen gaan worden.

Geplaatst:

Ik ben even in de war. Gisteren was ik even naar de volkstuinen gelopen en heb daar gezellig staan kletsen met de 'oude rotten in het vak'. Daar vertelden de heren mij dat zij hun in oktober gepootte knoflook al in april oogsten! En dan meteen weer teentjes zaaiden en die dan weer in oktober oogsten.

Ik dacht altijd dat je in oktober moest zaaien, en pas 9 maanden later kon oogsten... Wat is nu wijsheid?? Mijn knoflook staat er geweldig bij, hele dikke stengels. Zijn er hier mensen die ook die 2x per jaar techniek toepassen?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Ben er al achter. Heb gewoon langs de steel een beetje gegraven en gekeken of ik al een bol zag, maar dat was nog niet het geval. Ik hou het dus maar bij mijn eigen techniek en dat is dus pas oogsten rond juli.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

• 2 years later...
Geplaatst:

... of opeten?

Dit topic gaat verder over het poten van de uitgelopen knoflook, maar ik heb juist een vraag over het eten van uitgelopen knoflook.

En ik begrijp dat je het groen van een knoflook ook kunt eten. Gebruik je dat op dezelfde manier als de tenen?

Ik had eens op de radio door een chef-kok horen vertellen dat hij (het begin van) de uitloper uit de knoflookteen haalde en niet gebruikte, omdat deze bitter zou smaken. Nu heb ik echter de idee dat het teentje zelf, zeg maar het wit van de knoflook, het oudst is, al een beetje geel/bruinig wordt, en niet zo goed meer smaakt. De groene uitloper is nieuw, jong en vers, nog maar enkele dagen / een weekje aan het groeien. Mijn conclusie na een paar keer proeven dat juist de groene uitlopers frisser en beter smaken. Het oude teentje smaakt ook nog wel, maar met een sterke bijsmaak. Ik heb een bolletje uitgelopen knoflook dan ook in de keuken staan in een bodempje water, zodat de lekkere uitlopers sneller groeien. Wel haal ik het buitenste witte vlies eraf. Gesnipperd over de salade staat het ook nog mooi, a la bieslook.

Wie eet nog meer uitgelopen knoflook en zo ja, welk gedeelte?

Geplaatst:

Wanneer look niet meer fris smaakt zet ik de teentjes in een bloempotje. Na enkele dagen loopt die uit en na een dikke week of zo oogst ik het groen. Daarna groeit hij nog eens maar trager. Dan gaat het opgebruikte teentje in de compost en zet ik een nieuwe onfrisse bol.

Geplaatst:

Ik heb dit najaar een grote vlecht gerookte look gekocht. Andere jaren kocht ik dat in Lille (Rijsel). Is daar in de streek een specialiteit. Dit jaar niet naar daar gegaan maar hier een vlecht gekocht. Bah, echt muffe look. Ik denk dat ze me een vlecht van vorig jaar verkocht hebben. Tot mijn verbazing (en opluchting) kiemt hij gewoon ondanks rookprocédé. Hoeft dus niet op de compost maar zal hier telkens tenen van planten om groen te eten.

Geplaatst:
Ik had eens op de radio door een chef-kok horen vertellen dat hij (het begin van) de uitloper uit de knoflookteen haalde en niet gebruikte, omdat deze bitter zou smaken.

Ik denk dat het om het hart gaat wat er wordt uitgesneden. Kijk hier wat kok Alain Caron er uit snijdt en wat hij er van zegt:

Geplaatst:

Ja klopt, ik snijd mijn knoflook ook altijd zo als ze nog niet uitlopen. Of dat het is waar je de volgende dag naar ruikt, betwijfel ik. Maar als het 'hart' gaat uitlopen, doe ik het andersom. Dan gooi ik de teen weg omdat die dan te oud wordt en de uitloper eet ik op.

Mooi filmpje, grappig dat ze beiden verschillend uit de smaaktest kwamen

• 5 weeks later...
Geplaatst:

2017011513442880621485715236.JPG

Net de derde lading geoogst. Vorig jaar gingen het na drie oogsten erg traag en ik gooide ze dus op de composthoop.

Heb vorige week een grotere hoeveelheid geplant.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...