miekebonje Geplaatst: 12 maart 2014 Geplaatst: 12 maart 2014 Hallo, wij hebben een tunnelserre gekocht en moeten deze nog installeren. Ik heb al gelezen dat we het niet volgens de juiste as plaatsen (voor- en achterdeur zullen op de oost-west-as liggen). Maar dit is onze beste optie. Veel zon, dus belangrijk om goed te verluchten. Ik ben van het principe om de grond ongemoeid te laten. we hebben niet gespit, wel karton op het gras gelegd, teelaarde en compost daar op. De grond mocht wat hoger, omdat 's winters dit deel van de tuin redelijk vochtig is. Ik weet dus dat het langer zal duren vooraleer we de ideale bodemomstandigheden zullen hebben. Deze zomer zou ik enkel wat basisgroenten in de serre planten. De serre is 4m40 op 8m. Ik geloof 2m20 hoog. Doordat het een tunnelserre is, valt er weinig te planten aan de zijkant, tenzij wat lage groentesoorten. Ik kan nu niet zeggen vanaf welke breedte de serre 1m hoog is (toch wel handig mo te weten)Ik veronderstel dat ik best 2 gangpaden aanleg. Ik dacht 50 cm voor een gangpad, 1meter teelgrond aan de zijkanten en 1m40 teelgrond in het midden. één van de hoeken zal waarschijnlijk een werkhoek worden met tafel en materiaal om te werken. Zou dit een goede indeling zijn? Ik denk dat het middenpad wel wat breed is, in de moestuin is dit telkens 1m20 en dat is juist goed voor mij. Ik had graag deze zomer tomaat, aubergine, paprika, peper, komkommer, augurk, meloen 'petit gris de rennes' en passiflora in de serre gezet. Waarschijnlijk nog wat bloemen en kruiden er bij. Ik vraag me wel af of dit allemaal mogelijk is op die ongespitte grond. Ik denk dat we ongeveer aan een verhoging van 15cm zitten. Waar ik de groenten plant zal ik dit wel wat losser maken. Heel wat uitleg... Suggesties welkom! Quote
Estemy Geplaatst: 12 maart 2014 Geplaatst: 12 maart 2014 Ik heb geen ervaring met grote plastic tunnelserre's, maar even een vraagje: waarom zet je die passiflora in de tunnel? Zet hem gewoon buiten of is die heel klein en kan niet tegen vorst? Ze hebben genoeg rassen die wel tegen vorst kunnen (afgedekt) en dit plant is een klimplant en heeft op de grond bijna geen ruimte nodig (dus gewoon naast je huis een tegel losmaken, passiflora daar planten en voila! Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Bit Geplaatst: 12 maart 2014 Geplaatst: 12 maart 2014 Ik denk je vraag te snappen. Eigenlijk vraag je naar een indruk van de echt werkbare ruimte. Zelf heb ik niet zo'n kas hoor, maar een buur verderop wel.Zelf is mijn inschatting dat je je bed in het midden, tussen de beide lage looppaden in dus beter naar 1m breed kan bedenken ( bv voor een dubbele rij tomaten ) Omdat het wel eens kon tegenvallen welke loophoogte je hebt als je je looppaden verder naar links of/en rechts legt.Natuurlijk is het geheel afhankelijk van hoe jij dat straks ervaart als de kas staat. Zelf ben ik nogal lang, jij misschien niet.Gebukt zo'n kas intensief gebruiken is echter geen optie.Tóch maar 1 ( breder ? ) middenpad maken en smallere kleinere paden als zij-armen naar links en naar rechts ? Die dan allemaal stoppen op 1 mater van de wand ? Denk dat dat vrij efficient is. Quote
miekebonje Geplaatst: 12 maart 2014 Auteur Geplaatst: 12 maart 2014 Zou dit een goede indeling zijn? Ik denk dat het middenpad wel wat breed is, in de moestuin is dit telkens 1m20 en dat is juist goed voor mij. Ik merk dat ik bovenstaande zin verkeerd heb geformuleerd (nachtwerk...niet altijd even oplettend).Ik bedoel dus niet middenpad, maar middenste strook teelgrond, 1m40 is inderdaad wat lang, teveel strekken en ongemakkelijk werken. @Bit: dat ik daar nog niet eerder aan gedacht had! Ik dacht als je een lang pad zonder veel extra kleinere paden aanlegt, dat je meer ruimte hebt. Maar inderdaad, door kleinere vertakkingen die niet tot het einde lopen, heb je een mooie indeling, voldoende ruimte en ergonomisch werken! Bedankt voor de tip. Als de serre er staat zal ik waarschijnlijk toch met balken en touw de indeling eens construeren. @Estemy: inderdaad passiflora kan gerust buiten groeien en klimmen, heel mooi, hiervoor zal ik ook wel ergens een plekje vinden. Ik had wel gelezen (niet op dit forum) dat als je vruchten wil verkrijgen, ze warmer moeten staan. Dus wil ik er zeker één in de serre zetten, hoe dat zal uitlopen, dat is een andere vraag. Moet ik nog wat opzoekwerk voor doen. Quote
Bit Geplaatst: 12 maart 2014 Geplaatst: 12 maart 2014 Dit is erg offtopic, maar een nieuw topic er voor is nou ook weer zo wat :De Passiflora is best bestand tegen onze winters meestal, maar voor echt goede vrucht-gift is een serre wel slim hoor. Dat gaat dan om de gewone Passiflora, de wat paars-blauwe simpele.Wil je een andere Passiflora, dus de gele, rode, oranje, de meer byzondere soorten dus, is een kas zelfs wel een must. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.