Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn nieuwste aanwinst is een jonge perenboom. Ben er zo blij mee! Het is een Conférance (wat een mooie Franse naam) en hij krijgt de grootste pot die op de plek van bestemming paste: 44 liter.

Nu heb ik overal zitten lezen over hoe ik deze moet planten en vooral snoeien. Mijn plan voor central leader snoei is als volgt:

Buigen:

Tak 4, 5, 7 en 8

Helemaal afsnoeien:

Tak 1, 2, 9 en 10 (3?)

Terugsnoeien tot 40 cm (de lengte van tak 8):

Tak 4, 5, 7 en 8

Benoemen tot central leader:

Tak 6

IMG4506MTFD37231394034766.jpg

IMG4507MTFD20271394035198.jpg

Waar ik vooral over twijfelde is de central leader. Tak 6 is namelijk niet de dikste en zeker niet de langste tak, maar wel de meest centrale.. Het geheel moet er wel mooi uit zien, want mijn moestuin is gecombineerd met siertuin.

Jullie mening graag over het plan van deze fruitboom-dummy

Bzzzz...

Geplaatst:

Zelf zou ik zeggen: helemaal goed !

Die kleinste takjes onderin zou je ook nog kunnen laten zitten vind ik zelf, maar als het je ook om het totale beeld gaat, kwa evenwijdigheid enzo. Prima !

6 is een mooie spil. Misschien de andere dikkere takken nog net wat dieper wegsnoeien, maar wat jij voorstelt is ook mooi. Nee hoor, helemaal goed.

Andere tip. Wat ik zou doen denk ik , is iets met de pot. Dat de boom in een ruimere pot moet is duidelijk. Maar overweeg misschien om een maatje ( gewoon goedkope zwarte pot ) tussen de huidige en de grote witte te nemen. De boom daarin overpotten. Dan wortelt de boom zich eerst in die grotere maat, vóór dat je hem in het najaar bijvoorbeeld, in die grootste pot zet.

Wat win je daarbij ? De kluit ontwikkelt zich dan compacter en beter tot "toekomstig - lang - in - pot - moeten - leven ". Je kan ook overwegen zelfs, de grote pot pas vólgend jaar in te zetten. Of zelfs het jaar dáárop. Ja echt.

Als overpot nu gewoon gebruiken hoor. steen onderin en de kleinere pot daar op.

Snap je hem ?

Is op termijn beter voor de wortelontwikkeling. De kluit gaat anders gelijk dit jaar al in die grote pot naar de buitenrand.

Ik zou ook zorgvuldig mesten. tm half augustus. niet later.

Geplaatst:

Uit buigen is een goed idee. Snoei altijd op een buiten oog.

Veel plezier. Als je gaat uitbuigen en snoeien let dan wel op de vorm dus aan de boven kant wat korter en aan de onder takken wat langer. Driehoek.

Geplaatst:

Ga ik doen simke, dankjewel!

Zelf zou ik zeggen: helemaal goed !

Die kleinste takjes onderin zou je ook nog kunnen laten zitten vind ik zelf, maar als het je ook om het totale beeld gaat, kwa evenwijdigheid enzo. Prima !

6 is een mooie spil. Misschien de andere dikkere takken nog net wat dieper wegsnoeien, maar wat jij voorstelt is ook mooi. Nee hoor, helemaal goed.

Andere tip. Wat ik zou doen denk ik , is iets met de pot. Dat de boom in een ruimere pot moet is duidelijk. Maar overweeg misschien om een maatje ( gewoon goedkope zwarte pot ) tussen de huidige en de grote witte te nemen. De boom daarin overpotten. Dan wortelt de boom zich eerst in die grotere maat, vóór dat je hem in het najaar bijvoorbeeld, in die grootste pot zet.

Wat win je daarbij ? De kluit ontwikkelt zich dan compacter en beter tot "toekomstig - lang - in - pot - moeten - leven ". Je kan ook overwegen zelfs, de grote pot pas vólgend jaar in te zetten. Of zelfs het jaar dáárop. Ja echt.

Als overpot nu gewoon gebruiken hoor. steen onderin en de kleinere pot daar op.

Snap je hem ?

Is op termijn beter voor de wortelontwikkeling. De kluit gaat anders gelijk dit jaar al in die grote pot naar de buitenrand.

Ik zou ook zorgvuldig mesten. tm half augustus. niet later.

Oké ik ga nog een kleinere binnen-pot kopen. Fijne tip! Denk wel dat ok 'm ingraaf in de witte pot, dan droogt de wortelkluit niet zo snel uit.

Kan ik er dit jaar wat vruchten aan verwachten? Met een enkele ben ik al tevreden voor nu.

Bzzzz...

Geplaatst:

Misschien een enkele. Maar voor de vrucht zou ik dit 1e jaar nu echt niet gaan. Het jaar daarop wel.

Wat ik nu ( is niet zo heel best te zien hoor ) op de foto zie, is dat er op tak 9 een bloesemknop zit. En die haal je weg ( 1e jaar voor vrucht gaan is echt niet het verstandigst )

Op de top van tak 8 ook geloof ik, en die moet sowieso weg.

Geplaatst:

Kan ik er dit jaar wat vruchten aan verwachten? Met een enkele ben ik al tevreden voor nu.

ik heb oa een halfstam Conference gezet in 2012 en je hebt direct het eerste jaar erop vruchten, ik had er zeker een tiental ! Maar het is zoals Bit aangeeft het beste om ze zoveel mogelijk te verwijderen. Ik heb er uiteindelijk een viertal laten staan wat eigenijk nog veel te veel was ( maar ja theorie verkondigen en in de praktijk ook uitvoeren is vaak iets totaal anders ). Het is in het belang van de boom om eerst alle energie te steken in de groei ipv in de vruchten...

Dat viertal is uiteindelijk ook vrij klein gebleven dus was niet echt representatief voor de Conference peer vruchten. Dus als je het kan opbrengen alle vruchtjes verwijderen of anders eentje laten staan om je nieuwsgierigheid te bevredigen

Geplaatst:

Tak 8 hoeft niet ingekort te worden hihi. Ik vrees dat ik t niet over m'n hart kan verkrijgen om alle 6 de bloesem knoppen te verwijderen. Die op tak 8 blijft voorlopig zitten, tenzij ik in een sadistische bui ben als ik ga snoeien..

Nog één vraag: Kan ik beter nu snoeien of net na de bloei? Ivm bloeden..

Bzzzz...

Geplaatst:

Ik zou zeggen nu het is vandaag vrucht dag. Volgens de bd kalender. Je moet er van ui gaan dat je door snoei de groei remt. En daar door dus langer plezier hebt van je boom. Je moet dus eigelijk tijd alle takjes snoeien. Dit heb ik mee gekregen van de snoeicursus. Kijk in een later stadium ook eens naar hoe hoog je de boom wilt laten groeien. Bij een lei boom is het goed om een 50 à 60 cm tussen de etages te hebben van de gestel takken. Leiden of uitbuigen van takken kan je met een draad en een steen doen of een vreem van bamboe stokken. Kijk maar eens naar de foto's in mijn moestuin blog. Mijnbomen staan er 4'jaar.

Geplaatst:

@Salamandertje. Wil je er een leiboom van maken ?

Overigens. Wintersnoei geeft groei. Zomersnoei remt de groei wat af. En groei ( meer zijtakken ) is wat je wil met zo'n klein boompje. Is het je te veel, dan in de zomer toppen/nijpen enz.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...