kiekenboerinneke Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Man is onlangs twee zakken turf gaan halen. Er staat op de zak bodemverbeteraar voor zuurminnende planten.Nu kan ik wel opzoeken welke planten van een zure grond houden ( op zich geen probleem ) maar kan/mag je dat dan ook gebruiken als die planten naast planten staan die niet zo zuurminnend zijn? Kan je het ook evt elders gebruiken, of bv tijdens de winterrust om de voedingswaarde van de grond terug aan te vullen?Of is dit een nutteloze aankoop geweest? Quote
dasouth Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 ik gebruik 1/4 turf, 3/4 potgrond als zaaigrond.Gebruik het ook voor mijn vleesetende plantjes te verpottenTurf heeft trouwens een zeer arme voedingswaarde Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 5 maart 2014 Auteur Geplaatst: 5 maart 2014 Dus het mag vermengd worden dan ( ongeveer in die verhouding ) op een bed die voor tomaten/aubergine....etc bedoeld is? ( niet zaaien, maar kleine plantjes verspenen ) Quote
weknow Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 @ Kiekenboerinneke. Een goed antwoord is moeilijk te geven, aangezien we jouw grond niet kennen. En dus bijvoorbeeld ook niet weten of die (al wat) zuur is. Stel: Je hebt min of meer neutrale grond. (Kleigrond PH = ongeveer 7. Zandgrond PH is ongeveer 6 a 6.5...maar dat mag je wat ruim nemen!) Dan kan wat turf zinvol zijn bij hortensia's, rododendrons, skimmia's, heide en nog wel het een en ander.In de fruit/moestuin houden bijvoorbeeld blauwe bessen, frambozen en aardbeien wel van wat zuurdere grond. Voor de rest levert die turf je dan weinig voordeel op. De meeste planten en gewassen zijn best wel wat tolerant en kunnen er wel tegen, maar die turf is dan geen verbetering! Is je grond zuur, dan zou het bij de meeste planten zelfs verkeerd kunnen werken. Is je grond echt basisch (dat komt heel weinig voor!!!!!) dan helpt turf een klein beetje. Mijn voorzichtige en algemene advies aan jou is dus: Bewaar/gebruik die turf voor planten die zeker echt zure grond nodig hebben om goed te groeien. Waarom zit er turf in potgrond? Omdat die potgrond voor zo veel mogelijk soorten planten bruikbaar moet zijn. Door de turf is ze licht zuur en dus (enigszins) geschikt voor zoveel mogelijk kamerplanten en balkonplanten. Bovendien is die turf een goedkoop ingrediënt. In potgrond zorgt turf ervoor dat de grond wat luchtig blijft en wat vocht kan vasthouden. Daar zijn ook andere, zelfs betere, ingrediënten voor. Maar die maken de potgrond aanzienlijk duurder. In de moestuin zijn er weinig gewassen die echt blij zijn met zure grond. Mensen gebruiken potgrond voor voorzaaien e.d. omdat het gemakkelijk is. Veel serieuze (moes)tuiniers mengen zelf hun potgrond...(omdat die goedkoper en beter is voor groententeelt!) en gebruiken dan compost, zand en wat klei als belangrijkste bestanddelen. (Er zijn diverse topics op dit forum met adviezen daarvoor!) Turf wordt dan alleen toegevoegd als de potgrond speciaal bedoeld is voor planten die liever wat zuurder staan. Nog een overweging: Turf wordt voor o.a. potgrond ook op grote schaal weggegraven uit natuurgebieden (omdat het goedkoop te krijgen is zo!). Ook vanuit milieu-oogpunt kan er een naar luchtje aanzitten! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
kiekenboerinneke Geplaatst: 5 maart 2014 Auteur Geplaatst: 5 maart 2014 Aangezien ik in de straat een heidekwekerij heb, denk ik zand, klopt ook voor de bovenste 25 cm. Daaronder ligt gele klei, een merde voor afwatering bij m'n kippen is dat geweest! Eigen voor de streek naar het schijnt.... ( regio Lier ) Quote
weknow Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Heidekwekerij + zand = waarschijnlijk al behoorlijk zure grond. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
kiekenboerinneke Geplaatst: 5 maart 2014 Auteur Geplaatst: 5 maart 2014 Ok, enkel voor de aardbeitjes dus ( en dan nog met mate, best.... die staan wel in pot ) Quote
Itoero Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Dit wil ik toch even onderstrepen:Turf wordt voor o.a. potgrond ook op grote schaal weggegraven uit natuurgebieden (omdat het goedkoop te krijgen is zo!). Ook vanuit milieu-oogpunt kan er een naar luchtje aanzitten! Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Bit Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Zelf heb ik wel een baaltje turf op de tuin liggen. Daar is nog niet een derde van gebruikt sinds de start van mijn huidige tuin in 2012. Het vergaat niet , het verrot niet. Hou het een beetje droog, dan kun je het jaren en jaren bewaren. Van echt veel nut vind ik het zelf niet echt. Ik gebruik het om een grondje samen te stellen voor de bosbessen.Ik heb het 1x als mulch ingezet bij een teelt, tegen het onkruid ( het is volledig zaadloos ).Op zich vind ik het geen fijn spul. Maar het komt altijd een keer van pas voor een speciale teelt. Voor aardbeien zou ik het niet echt inzetten, waarom zou je dat doen ?Voedingswaarde nul inderdaad. Dat kan van pas komen bij sommige teelten die van zuur houden. ( blauwe bes, bosbes, Cranberry, Lavendel stoechas: ik noem er zomaar een paar ) Quote
weknow Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Aardbeien willen graag een beetje zure grond. (PH 5 a 6) Maar die heb je blijkbaar al! Zoals Bit zegt: Hou het voor de echte zuurpruimen (niet de pruimen dus ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
kiekenboerinneke Geplaatst: 6 maart 2014 Auteur Geplaatst: 6 maart 2014 Lol De aardbeien staan gewoon in potgrond, niet in volle grond.Die worden binnenkort ook verpot naar een m² bak waar 3 soorten in komen. ( gewoon, ananas - en framboosaardbeien )Vulling voor de m² bak is gewone compost, dus daar mag wel een partje turf onder, denk ik? Itoero: Ik dacht dat de turfwinning stopgezet was? Ik weet dat mensen dat ( héél )vroeger gebruikten om te verwarmen en dat daardoor veel putten ontstaan zijn ( o.a. Marmeren Ven in Brecht is zo'n ex-turfmijn ) Quote
Bit Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Over dat laatste ( turfwinning in O-Europa ) is al een uitgebreid topic, kijk daar anders even.Samenstelling van je SFG bak , daar zijn ook zat topics over. Bestaat je grondje van je MM bak inderdaad uit alleen maar compost ? Dan doe je denk ik iets fout. Toevoegen turf heeft daar geen zin als er verder alleen maar compost in zit nee. Zie die topics. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.