Bertj71 Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Ja, ik weet 't: er zijn al tientallen topics over gazon. Ik heb ze allemaal doorgelezen, maar elk probleem is toch anders.Wij hebben nu achter het huis een gazon van ongeveer 600 m^2. Dat is helemaal droog, vol mos en paardebloem en verre van egaal. Ik vermoed dat de (zand)grond nu ook niet voldoende voeding heeft voor gras. Het idee is nu om het gehele gazon opnieuw in te zaaien. Er zijn verschillende benaderingen:[1] Ik lees op verschillende websites (en hier op moestuinforum.nl) dat ik er met alleen frezen er niet kom, want dan heb ik duizenden graspollen. Zij raden aan freezen -> ploegen -> frezen..[2] Op http://www.lemerij.nl/producten/tuinmachines/tuinfrezen-ploegen/ staat dat zij een hydraulische tuinfrees hebben die 35 cm diep gaat en [ik quote] "je heb direct zwarte grond".[3] Nog een alternatief is een graszodensnijder en opnieuw tuinaarde laten storten, maar dat klinkt als een duur grapje. 30 m^3 tuinaarde (5 cm over 600 m^2) kost al gauw rond de 500 euro.... [4] Doodspuiten -> frezen klinkt niet goed, maar is wellicht het ei van Columbus?[5] Oppimpen met onkruidverwijderaar, verticuteren en extra inzaaien klinkt erg bewerkzaam en wellicht niet een mooi resultaat. Iemand een advies-op-maat? Quote
RobO Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 serieus: ik zou het met de hand plaggen, de plaggen op een compoststapel laten verteren, opnieuw omspitten en mesten, beetje grond erop misschien, inzaaien, verteerde plaggen er na 1 jaar weer op strooienkost niks, gratis fitness, duurt wel even... Quote
kroongj Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 6oo vierkante meter is een flinke klus om handmatig te doen. Wel goed voor de spierballen Persoonlijk zou ik oude stalmest opbrengen. Vervolgens een paar keer met de frees erover. Gladtrekken met een brede (hooi)hark en tegelijk de overgebleven pollen uitharken. Inzaaien met het goede zaadmengsel(zon, speel, schaduw). Ik denk dat dit de beste prijs/tijd/kwaliteit verhouding geeft. Wacht hier niet te lang mee. Met de huidige temperaturen is het een prima tijd om aan het gazon te beginnen. Quote Groet, Geert-Jan
Remi van Beekum Geplaatst: 6 april 2017 Geplaatst: 6 april 2017 Zelf hou ik niet van een strak gazon. Ik ben geen golfer, doe mij maar ee bloemenweide. Maar ik heb twee jaar geleden wel getest met organische mest van Ecostyle. Dat werkt als een tierelier. Het gras zag er in korte tijd veel gezonder uit en groeide ook veel harder waardoor andere planten (klaver, paardenbloem enz) in de verdrukking komen. Hier mijn verslag inclusief foto's van de verschillen in groeisnelheid. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.