Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een PET fles in de grond, ik heb het al wel eens gezien in een serre. Veel info heb ik er verder nog niet over gevonden.

-Voor welke planten in de serre kan je het gebruiken?

-Hoe dicht en diep bij de plant moet de fles geplaatst worden?

-Is dit eigenlijk wel een goede manier om de planten water te geven?

-Hoe vaak giet je best water in de fles?

Geplaatst:

Dit heb ik voorig jaar gedaan met tomaat. Het ging super goed. Ga het dit jaar weer doen. Eerst de fles geplaatst en daarna de plant ernaast geplant. Ik heb een mm bak dus moes elke dag wel water geven met de warmte.

Geplaatst:

Hebben wij ook goede ervaringen mee, maar wij doen het anders. Bodem weg knippen, met de hals zonder dop in de bodem steken (kan met stok ter versteviging) en dan vullen. Als je wil dat het water zoals bij druppelsysteem gaat, deksel gaten maken en die erop draaien.

Je kan ook terrakotta potten gebruiken, 2 op elkaar lijmen en die ingraven zoals bij kruiken.

Geplaatst:

Ik doe het ook zo maar dan met de bodem eraf en een stok in de fles voor het omvallen. En doe het ook bij mijn tomaten. Zo kan ik gericht ook plantenvoeding mee geven voor de tomaat. Werkt prima.

Geplaatst:

Ik dacht het dus ook te doen met een opengesneden fles omgkeerd de grond in. Alleen lees ik nu dat het zowel kan zonder dop als met dop maar dan met gaatjes in de fles. Is één van beide manieren meer aan te raden? Zou het water beter en minder snel verdeeld worden in de grond met het maken van gaatjes in de fles?

Geplaatst:

Dat ziet er ook wel goed uit moet ik zeggen. Ik zie dat de potjes wel vrij ver van de planten staan maar ik veronderstel dat de wortels van de planten wel aan het water zullen geraken?

Geplaatst:

Het water verspreid zich heel goed.(diffusie)

Ik steek af en toe een vinger in de grond om te voelen of er genoeg vocht in zit

Zo blijft de grond ook veel luchtiger.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik deed het bij pepers/paprika's, tomaten en meloenen in de kas en bij mais en courgettes in de tuin.

Je kan het voor veel groentes doen.

Voor sla lijkt het me heel handig, dan maak je de bladeren niet nat als je water geeft terwijl de zon hard schijnt in de zomer.

Geplaatst:

sowieso beter geen water geven als de zon hard schijnt toch?

lijkt me wel handig. eerst maar eens kijken welke planten bij mij zuipschuiten zijn

Geplaatst:

Als je de dop er op laat en in de onderste 5 cm geen gaatjes maakt kan je er meststoffen in oplossen. Met de dop naar beneden wel te verstaan.

Geplaatst:

Er blijft steeds een beetje water in de fles. Als je wekelijks een kleine hoeveelhied vaste meststof in de flessen doet lost deze op het gemak op in de onderste zone van de fles en bij elke watergift wordt alles opgerakeld.

Geplaatst:

Water hangt af van de temperatuur en dergelijke.

Meststoffen is moeilijk te zeggen. Het hangt af van wat je geeft, maar ik zou zeggen vol min of meer gat op de verpakking staat.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
3048c86d99ab66af2af34070ef7c5b52.jpg

Zoiets bedoel je toch? Ik ben benieuwd dit ben ik namelijk ook van plan.

Ik heb het vorig jaar gedaan zoals op het plaatje. Ik liet het dopje boven de aarde uitsteken. Om te verkomen dat er aarde in de flesje zou komen en hij verstopt zou raaken.

Geplaatst: (aangepast)

Op die manier steekt het ook maar net boven de grond lijkt me. Als je de grond rondom de planten eens wil rakelen zal er toch ook wat grond in de flessen terecht komen?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Het lijkt me toch niet zo goed dat het water rechtsreeks aan de wortels komt...zeker als je er meststof bijdoet.

Ik zou het minstents op 30cm zetten.

3048c86d99ab66af2af34070ef7c5b52.jpg

Zoiets bedoel je toch? Ik ben benieuwd dit ben ik namelijk ook van plan.

Geplaatst:

Eigenlijk wel

Ik geef water in potjes die op ongeveer 30 cm zitten.(behalve bij radijsjes en ajuin enzo)

Maar als je gewoon op de aarde giet, dringt het water eerst enkele cm door de rond voor het aan de wortels komt. Als je zo'n fles tussen de wortels zet, komen je wortels rechtstreeks in contact met water.

Dat lijkt me niet ideaal.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...