Groentengewas Geplaatst: 4 maart 2014 Share Geplaatst: 4 maart 2014 hallo, ik was vanplan om deze aardbei toren te maken : http://urbangreenspace.wordpress.com/2012/04/28/how-to-make-a-vertical-strawberry-tube-planter/ Maar dan had ik een paar vraagjes over, het bewateren is geen probleem! , maar hoe moet ik hem bemesten ik hoop dat jullie hier antwoord op hebben! alvast bedankt Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nynkef Geplaatst: 4 maart 2014 Share Geplaatst: 4 maart 2014 Bedoel je korrelmest ? Dan zou ik die oplossen in het gietwater Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Valerie Geplaatst: 4 maart 2014 Share Geplaatst: 4 maart 2014 Urban GreenSpaceJanuary 30, 2013 at 1:43 pm # Hi Jen, It will depend on how big the diameter if the pipe is as you will be limited by soil fertility. My inclination would be to place the soil after summer and replace any plants that are not performing. I would plant running strawbs up top and bush varieties lower down so you can just poke the runners into any holes left by plants that don’t survive the transplant process. So far the planter has been yielding steadily a few strawbs a day for many months. You have to remember to keep watering and feeding it and the odd handful of compost in the top when you notice things subsiding. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 4 maart 2014 Share Geplaatst: 4 maart 2014 Misschien vind je hier nog wat tips voor je project:aardbeien-in-waterton-t1298-20.html#p20587 (foto gemaakt door Borsalino) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Groentengewas Geplaatst: 4 maart 2014 Auteur Share Geplaatst: 4 maart 2014 bedankt voor de reacties! en ja ik bedoel de speciale aardbei korrelmest -------------------- Wat een geweldig idee die waterton! , misschien zelfs nog beter dan een pvc buis! heel erg bedankt voor de tip! ga ik zeker meenemen in me planning. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 4 maart 2014 Share Geplaatst: 4 maart 2014 Er is ook nog een doe het zelf topic over een aardbeien-toren van een regenpijp. Maar ja. waar die is ? Ook over bewatering en bemesting en wel of niet inzakken van de planten enzo. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Groentengewas Geplaatst: 6 maart 2014 Auteur Share Geplaatst: 6 maart 2014 volgens mij heb ik het topic gevonden over de vorige aardbei toren topic : https://www.moestuinforum.nl/aardbei-toren-t8914.html Maar hier staat niks bij over verzakkingen enzo. --------------------------------- Dus vraag ik het hier maar is hoe kan ik verzakkingen tegengaan?en Welke aarde (mix) moet er in? (combi van potgrond /tuinaarde? + aarbei mest er in? (korrel)) -------------------------------- Ik heb trouwens een grote vat op de kop getikt die ik van de week ophaal , het vat is ongeveer 200liter. alvast bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 7 maart 2014 Share Geplaatst: 7 maart 2014 Inklinken/verzakken: ruben83 schrijft dat hij bij vullen de grond kletsnat gemaakt heeft en aangedrukt aardbei-toren-t8914-10.html#p149075Misschien dat gebruik van 1/3 of 2/5 coco peat de grond toch nog iets luchtig weet te houden.Mest: frigo stekken (die hebben blote wortels) schijnen in het begin geen extra mest te mogen, anders verbranden de wortels http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=6 Ik weet niet of dit ook geldt voor eigen stekken die je plaatst inclusief kluit.Voor later bijmesten zou je kunnen denken aan een volledig wateroplosbare meststof in je gietwater.Een 200 liter vat: daar moet wel erg veel grond in. In de bodem zullen ook een paar grote gaten moeten, anders staan de onderste planten veel te nat. Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele praktijkervaring met een toren. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 7 maart 2014 Share Geplaatst: 7 maart 2014 Ik weet even niet welke rassen, maar meen ook gelezen te hebben dat sommige rassen aardbeien (m.n. enkele doordragende rassen) voor deze manier van telen geschikter zijn. Als het gaat om verdeling van vocht en voeding op lange termijn, zou je kunnen overwegen om naast/onder elke plant een buisje (bijv. stukje tuinslang of zo) te plaatsen, waardoor je gericht elke plant wat kunt begieten zo nodig. Door het overhangende blad zal het onzichtbaar blijven. Ik vermoed dat je de toren ieder jaar op nieuw moet bouwen/aanplanten om ze een beetje mooi en productief te houden. Zaak dus om in het begin van het seizoen, als je de toren opnieuw opzet, steeds voldoende goed ontwikkelde planten beschikbaar te hebben, om zeker te zijn van een behoorlijke oogst. Ben wel benieuwd naar jullie experimenten en resultaten gedurende het seizoen! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Groentengewas Geplaatst: 7 maart 2014 Auteur Share Geplaatst: 7 maart 2014 bedankt voor de informatie, maar ieder jaar opnieuw bouwen hoop ik toch niet , aardbei planten gaan toch meerdere jaren mee? ,en goedkoop zijn ze niet ------------------------------------------ verder wil ik heel de zomer aardbeien!? dus moet ik dan doordrager of juli drager hebben ? het liefste zou ik korona als soort willen, maar dat is een juli drager. verder zou ik nog aan ostara kunnen komen. (doordrager) (ik bestel me aardbeien via :http://aardbeiplantje.nl/rassen alvast bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Groentengewas Geplaatst: 8 maart 2014 Auteur Share Geplaatst: 8 maart 2014 niemand? ik moet me plantjes binnekort bestellen namelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
beertjerinke Geplaatst: 9 maart 2014 Share Geplaatst: 9 maart 2014 Ik heb beide soorten staan zodat ik een hele lange tijd aardbeien heb ostrea had ik een eind sept nog een bakje per week Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 9 maart 2014 Share Geplaatst: 9 maart 2014 Met zulke openingen in de buis is het misschien wél verstandig elk jaar nieuwe planten te zetten ? Dat zijn niet zulke grote openingen he ? 1e jaar, 1e aanplant dus, zal het wel gaan ( 2 neuzers kopen ), maar het jaar erop wil de opening dan wel wat klein zijn voor meerdere neuzen ( en dus bloemtrossen ) Ik zou zeker, om oogstspreiding te verkrijgen een aantal soortjes kopen ja. Geheel naar eigen keus. En wat doordragers ja. Meer keus dan op jouw site : http://www.kweduivenvoorden.nl/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Groentengewas Geplaatst: 11 maart 2014 Auteur Share Geplaatst: 11 maart 2014 ik heb nog een vraag! met het bewateren zou ik eigelijk een druppelsysteem willen hebben, maar hoe kan ik dit het beste doen? ik heb iets van 41 gaten, ik zat te denken aan deze pennen die ik boven elk gat steek zodat elk plantje goed zijn voeding en water krijgt! http://www.meeuwse-goes.com/webshop/show/product/druppelsteekpen --------------- maar wat voor slang moet ik dan hebben? of is dit ook goed , kant en klaar : http://www.meeuwse-goes.com/webshop/show/product/tileenslang-met-capilairen ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Groentengewas Geplaatst: 11 maart 2014 Auteur Share Geplaatst: 11 maart 2014 als toevoeging op me bericht hierboven bedoel ik dit (tekening) groen zijn plantjes , bruin de pennen , blauw de slang Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Oudholland Geplaatst: 12 maart 2014 Share Geplaatst: 12 maart 2014 druppelaars-via-waterton-door-zwaartekracht-t1390.html Je kunt ipv de druppelsteekpen beter deze nemen: druppelset-capilair. Zijn dunne slangetjes van 85 cm met daaraan zo'n zelfde steekpen.Daarbij heb je nog een hoofdleiding van 16 of 20 mm nodig, zie hier (staat onder hoofdmenu Slangen).En natuurlijk nog wat koppelstukken, maar die had je wss al zien staan bij de druppelbevloeiingsartikelen. En een ponspen om de gaatjes in de hoofdleiding te maken waar je de capilairslangetjes insteekt, kost iets van 10 euro, maar staat geloof ik niet op hun site. Hebben ze wel, moet je even bellen. Maar lees het topic van Borsalino (dit) eens door, daar staat ook alle info in! En zoals hij ook schrijft, het hoeft niet perse vanuit een waterton, maar kan ook rechtstreeks op de waterkraan worden aangesloten. Het systeem geeft dan alleen meer liters water per minuut per slang, dus de besproeiingsduur daar natuurlijk wel op aanpassen... Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.