jasmin Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 Ik las gisteren ergens dat als je de stelen van gekochte champignons in potaarde/compost zet, dat er dan weer doorgroei van champignons kan komen.Klopt dat? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Stan Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 @Jasmin kijk ook eens hier dan is e.e.a. je wel duidelijk hoop ik ; kweek-technieken-t8367.html Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Stan Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 Ik bemerk/speur op dit moment dat er veel intresse is in paddenstoelen. Ook om de topic's wat leesbaarder te krijgen start ik hier dus het gezwam over paddenstoelen in de meest ruime zin van het woord. Je kan hier je foto's plaatsen van paddenstoelen die je hebt gezien e.d. en als je hoopt dat iemand zich er aan wil wagen te weten welke soort dat dan is(ga er maar van uit dat we niet of nauwelijks zullen antwoorden dan(veel soorten moet je zien, ruiken en soms ook proeven om te weten welke het is)). Als je een vraag hebt over eetbaresoorten uit het wild of als je wil weten of je een bepaalde soort kan kweken en je ziet niet een topic waar dat kan dan kan je de vraag ook hier stellen. En ook als je gewoon wat wil babbelen over de zwammen kan je hier je verhaal doen. Zolang het maar over schimmels gaat. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Stan Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 Zelf zal ik starten met wat foto's van 3 jaar terug Elfenbankjes en Judasoren. Prachtig om te zien. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
leek Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 omdat ik niet al je andere post wil verstoren zal ik me vraag hier even zetten.Ik zit al even te kijken om zelf paddenstoelen te kweken. Doordat ik boomverzorger ben is het voor mij het interessantste voor op hout te kweken. Nu krijg ik al die nieuwe terminologie er moeilijk in maar denk ik dat het met behulp van deuvels zou moeten gebeuren. Staat dit al ergens beschreven alsook wat deuvels zijn mijn excuses als ik dubbele vragen stel, het hier niet thuishoort. Mijn ervaringen met zwammen zijn voornamelijk tondelzwammen,... die de boom ondermijnen Quote
Stan Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 mijn excuses als ik dubbele vragen stel, het hier niet thuishoort.Juist wel hier dan kan ik hier wel weer een link naar antwoorden op vragen plaatsen .En is het iets dat een eigen topic nodig heeft dan maken we een nieuw topic er voor aan. Deuvels zijn wel al eens besproken in o.a. ; kweek-technieken-t8367.html dat is het zelf maken dan. Je kan ze ook kopen en daar zijn ook al wel vragen over geweest maar ik weet even niet in welk topic. En ik ga ze ook nog eens in het paddenstoelen telen stap voor stap topic behandelen. Je kan ook handleidingen zoeken bij verkopers. Daar haal je ook veel informatie uit. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
appelvrouw Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Stan ik zou het inderdaad mooi vinden als het stap voor stap topic alleen door jou aangevuld zou kunnen worden, zodat je de cursus altijd snel door kan nemen..misschien kunnen vragen uit dat topic hierna toe verplaatst worden. Verder heeft Leek gelijk dat een verklarende woordenlijst hiernaast ook wel handig zou zijn, zodat je in een keer een overzicht hebt van deuvels tot substraat wat het betekend..is dat mogelijk? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jasmin Geplaatst: 2 maart 2014 Auteur Geplaatst: 2 maart 2014 Mooi werk, Stan. Ik had me jaren geleden al eens ernstig ingelezen in paddenstoelen kweken, maar jij haalt het dichtbij. Die andere sites bleven met een soort aureool van geheimzinnigheid dat broed maken voor een kleine elite/groepje deskundigen was. Mogelijk ook omdat het meestal broedverkopers waren die veel info hadden over kweken. Dus de meeste termen ken ik of klinken me bekend, maar dat zegt nog steeds niks. Ik zal echt een aantal keren moeten herlezen en herlezen. Simpel straks beginnen met het uitwassen van champignonshoedjes en stro koken ligt op dit moment in mijn bereik... ha, ha... Niet rennen als ik nog niet kruipen kan.Deuvels zetten lijkt me ook wel wat. Er is hier hout genoeg. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
nod Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Een vraag waar ik al een tijdje mee zit:wanneer is het beste moment om sporen op te vangen van champignons en zijn ze met het blote oog zichtbaar?Ik heb het geprobeerd bij champignons die volledig open waren en ik kon niets zien op papier. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 @Appelvrouw en Leek ; een verklarende woordenlijstDat is een goede vraag. Die ga ik dan ook maken en plaatsen. @Jasmin ; Die andere sites bleven met een soort aureool van geheimzinnigheid Dat klopt en daar door denken mensen vaak nog dat paddenstoelentelen moeilijk is. Als je de tip's weet kan je best nog wel eens de mist er mee in gaan maar, dan lukt het na enkele pogingen wel(net als met moestuingewassen lukt niet alles altijd de eerste keer(of dan juist wel en dan nooit meer)) Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
leek Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 ik ben helemaal gewonnen voor de techniek van deuvels. nu is mijn probleem dat ik binnenkort moet verhuizen. kan het kwaad dat de stammen verplaatst worden in die periode of heeft dit niet zo'n grote gevolgen? Quote
Stan Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 @Nod, ik zal nog wel wat meer informatie geven over het hoe en wat bij o.a. champignonsporen(het maken en bewaren e.d.) in het kweektechniek topic. @Leek, het verplaatsen van de stammen is niet zo erg. Je moet ze eens in de zoveel tijd ook het beste een bad geven(of besproeien om nat te houden/de groei te stimuleren)en dan verplaats je ze ook. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Eveline68 Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Deze kwam ik tegen en moest gelijk aan jou denken stan, dus deze is voor jou. Waar je een wasmand wel allemaal niet voor kan gebruiken. Quote
Kibas Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Hallo Stan, ik heb 3 vragen. 1.Je schrijft bij de grijze oesterzam het volgende:"Groeit op beuk, esdoorn, wilg, berk, iep, populier, eigenlijk op al het loofhout. Op eik blijft hij wat achter in groei en op stro".Bedoel je hiermee dat hij naast hout ook goed op stro groeit, of bedoel je dat het net als op eik wat achter blijft in de groei als je op stro kweekt? Aangezien ik dacht dat hij goed op stro groeit, ben ik nu wat in verwarring. 2. Je schrijft: "Zoals op de foto van de roze oesterzwam op karton met voeding geef ik de voeding nu aan het groeiende mycelium mee".Ook hier ben ik in verwarring. Ergens anders schrijf je "En ik heb ook een aantal bakjes en zakken met de zwammen op puur karton. Deze op karton geven iets kleinere paddenstoelen maar, zijn wel voorspelbaarder met het fruiten."Ik begrijp niet of je de voeding altijd aan het karton toevoegt. Of soms wel, soms niet. Je hebt eigenlijk nergens staan hoe je het karton prepareert, behalve dan weken in net gekookt water om te ontsmetten en van lijm te ontdoen. Of in ieder geval heb ik het nergens gezien. 3. Verder schrijf je ergens 'soms laat ik het op karton met gebruikte munt doorgroeien'. Huh, munt? Gebruikt? Nooit van gehoord. Hoe doe je dat en wanneer? Quote
Stan Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 1 - ja op stro gaat het ook heel erg goed. Eigenlijk willen oesterzwammen op bijna ieder substraat wel groeien van compost tot koffieprut. 2 -Ik geef voeding mee enkel als na het pinnen de vorming van de bovengrondse delen van de zwam niet goed willen gaan. Dus net als bij planten die niet goed gaan iets extra geven. Het klein blijven kan ook aan de strain(kloonmateriaal)liggen en zelfs met voeding geen top oogst geven. Dat kan je ook gebeuren als je het broed koopt. Er zit verschil in zwammen voor de binnen en buitenteelt. 3 - De munt die is gebruikt voor thee te maken en die lat ik dan weer drogen en mix ik met karton. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Kibas Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Dank je voor je antwoorden! Over een ding ben ik nog in verwarring, het is me nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt: als je een stukje paddenstoel op karton legt om te klonen, doe je dan voeding bij het karton? Quote
Stan Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Nee, bij het starten van een kloon gebruik ik enkel karton waar geen lijm e.d. meer aan/opzit. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Kibas Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Ik heb twijfels over het broed dat ik gekocht heb. Ik shiitake pluggen gekocht, waar zwart op zit. Is dit ongewenste schimmel?En ik heb blauwplaat stropharia op houtmeel, waar ik naast het wit op de graankorrels die er hier in daar in zitten, helemaal geen schimmel zie. Kan het houtmeel wel goed doorgroeid zijn, of hebben ze me een niet goed doorgroeid pakket gestuurd? Quote
Stan Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Eerst de pluggen het zwarte kan van de Shii take zelf zijn deze soort geeft op kweekbalen altijd een bruin/zwarte korst. Voor zover ik het kan zien op de foto lijkt er niet iets mis mee hoor. De Stropharia hoort niet voledig te zijn doorgroeid(anders is de kracht al uit de zwamvlok voor jij deze ontvangen zou). Nu dus warm en donker weg gaan zetten voor een dag of 14. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Kibas Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Als ik het goed begrijp moet ik het houtmeel dus eerst 14 dagen wegzetten voor ik het ga gebruiken om te enten. Hum, ik heb een deel al gebruikt, in beukensnippers (die ik warm en donker heb weggezet), tot ik het toch niet vertrouwde. Ik ben benieuwd of dat nog wat gaat doen. Het zwarte op de pluggen shiitake ziet er inderdaad wat korstachtig uit. Weer wat dingen geleerd. Wat fijn dat je op deze plek antwoord geeft op vragen! En heerlijk ook dat het allemaal normaal is wat ik ontvangen heb. Quote
Kibas Geplaatst: 30 augustus 2014 Geplaatst: 30 augustus 2014 Ik loop sinds je antwoord al rond met een nieuwe vraag, waar ik zelf nog steeds geen antwoord op gevonden heb:als het houtmeelbroed nog 14 dagen warm en donker moet staan, hoe zit het dan met de deuvels? Die zagen er met mijn beperkte blik goed doorgroeid uit. Moeten die ook nog 14 dagen staan voor ik ze gebruiken kan? Zo nee, wat maakt deuvels dan anders dan houtmeel met betrekking tot wat je schreef over de kracht uit de zwamvlok? Of ben ik nou te diep aan het graven? En dan nog een vraag. Ik heb om snel te kunnen proberen of ik (tegen de regels van de histamine-intolerantie in) toch verse paddenstoelen kan eten, 2 stammen shiitake besteld (en zoals je weet blijk ik ze dus te kunnen verdragen). Nou staat er op het kaartje bij de stammen dat ze een winterrust nodig hebben. Omdat ik graag meer shiitake wil eten en omdat ze besmet zijn met groene schimmel (was al bij ontvangst zo, ik heb als compensatie 2 nieuwe stammen gekregen), wil ik ze de hele winter in huis laten en om de 6 weken een vlucht laten geven. Hebben stammen shiitake echt winterrust nodig? En zo ja, waarom? Wat is het effect als ze geen winterrust krijgen? Quote
Stan Geplaatst: 30 augustus 2014 Geplaatst: 30 augustus 2014 De plugen kan je gelijk gebruiken of maximaal 3 maanden in de koeling goed houden. Het houtmeel moet eerst echt volgroeid zijn anders heeft het tekort aan massa om het volgende subsraat te kunnen besmetten en is de kans og mislukken we veel groter. Shii take heeft er heel erg vel last van dat het besmet raakt(en dus groen zal worden). Dat heeft o.a. te maken met het feit dat het een langzame groeier is. Ook Oesterzwammen geef je wat rust maar dat is steeds maar enkele weken en dan is de zwamvlok hersteld. Bij Shii take is de periode voor herstel veel langer en doet het ook het beste in de gebieden waar je echte seizoenen hebt(vandaar de winter rust). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Connie Geplaatst: 25 september 2014 Geplaatst: 25 september 2014 Sorry niks te zwammen maar wel gewoon een mooie foto op het eiland geschoten die ik met jullie wilde delen Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Stan Geplaatst: 8 februari 2015 Geplaatst: 8 februari 2015 Even kloontjes van enkele soorten laten zien die in maart naar Biervliet gaan : Gele Oesterzwam en Konings Oesterzwam. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Klavertjevier Geplaatst: 9 februari 2015 Geplaatst: 9 februari 2015 @ Stan: Waar groeit dat nu op? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.