Caatjeh Geplaatst: 24 februari 2014 Share Geplaatst: 24 februari 2014 Hallo, Ik heb afgelopen vrijdag sla binnen gezaaid, en waarachtig er komen langzaam al kleine stengeltjes naar boven.... wat sneller dan gedacht. Kan ik ze als ze iets groter zijn al buiten in mijn bakken zetten onafgedekt? Lees zoveel verschillende dingen dat ik door de bomen de sla niet meer zie. De ene site zegt in koude bak zetten, de ander zegt direct planten. Maar gezien de gunstige weeromstandigheden, zou het mooi zijn als ik ze na het afharden in de MM bak kan zetten.. Iemand advies? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Missmass Geplaatst: 24 februari 2014 Share Geplaatst: 24 februari 2014 Iedereen zal je weer anders adviseren. Ijsheiligen is natuurlijk pas halverwege mei, en tot die tijd hebben we kans op vorst, dus nu uitplanten blijft natuurlijk een gokje. Ik hou er zelf wel van, een gokje wagen, maar het is natuurlijk wel zo dat als het eens een keertje vriest je de plantjes kwijt bent. Als je dat niet erg vind, kun je nu natuurlijk gerust buiten zaaien hoor. Ik heb mijn rucola en kropsla ook al buiten gezaaid, gewoon zo zonder afdekking. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 24 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 24 februari 2014 Hallo missmass, Dank voor je snelle reaktie. Mbt vorstbestendigheid lees ik ook verschillende dingen. De ene keer lees ik dat ze wel wat vorst kunnen hebben, en de andere keer weer niet. Kan natuurlijk het risico nemen. Als het alleen afhangt van de vorst, dan kan ik ze altijd of even binnen zetten of een klimaatdoek eroverheen leggen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Missmass Geplaatst: 24 februari 2014 Share Geplaatst: 24 februari 2014 Precies, als je het een beetje griezelig vind om ze onafgedekt buiten te zaaien/planten, kun je ze 's nachts altijd even afdekken natuurlijk. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
minie Geplaatst: 24 februari 2014 Share Geplaatst: 24 februari 2014 hier staat nog steeds een minislaplantje van vorig jaar. deze is tot nu toe met matige vorst niet doodgevroren. staat wel beschut. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 24 februari 2014 Share Geplaatst: 24 februari 2014 Het hangt ook van de slasoort af. Sommigen verdragen kou/vorst beter dan anderen. Weet je welke soort je hebt? Dan kun je er wellicht gerichte info over zoeken (als het al niet op het zakje staat). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 25 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 25 februari 2014 Ik heb:Paris islandSalad bowl green/redLittle gem ( volgens mij mag deze geen vorst hebben)Red romaine (idem)Tom thumb Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 26 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 26 februari 2014 Het gaat nu wel erg snel met de sla...het worden lange slungels. Waarschijnlijk te warm gestaan. Kan ik dit nog redden of is dit normaal? Wat te doen? Dit jaar mijn eerste jaar als moestuinier, dus alles nieuw en redelijk onbekend... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 februari 2014 Share Geplaatst: 26 februari 2014 De zaailingen staan inderdaad te warm ( na kiemen een stuk koeler zetten ) en ook duidelijk met te weinig licht. Dat laatste zie je aan de schuine stand van de zaailingen. Ze rekken zich naar het licht, en rekken en rekken verder omdat ze te donker staan. : véél lichter zetten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 26 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 26 februari 2014 Dank voor je snelle reaktie! Zijn dus wel te redden? Wat is het volgende stadium van de ontwikkeling? Meer blaadjes? En hoe moeten ze eruit zien als ik ze buiten plant? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 februari 2014 Share Geplaatst: 26 februari 2014 Ehmm. ja sorry. Ik durf het haast niet eerlijk te zeggen. Als die lange zaailingen allemaal inderdaad sla zijn ? Ik zelf zou opnieuw zaaien.op 18 graden ontkiemen. Er echt 2x per dag naar kijken of ze boven komen. Zodra dat te zien is, koeler zetten, en nadat ze stevig boven staan , naar buiten overdag, afharden, enzo. Geen vorst geven nog, maar sla ( niet élk soortje ) kan heel wat kou aan. Je hoeft zéker niet te wachten tot na ijsheiligen ofzo. Ik had vorig jaar op 19 mei mijn eerste oogst van kleine kropjes mei-sla. Binnen voorgezaaid en gelijk daarna naar de koude kas. Of beschermd buiten zetten dus. Daarna naar de tuin ( is nú nog wel erg vroeg hoor ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 26 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 26 februari 2014 Helaas dat is de harde waarheid Bit. Ik zal ze een mooi plekje geven in de compostbak. Als ik de nieuw zaailingen buiten zet, moeten ze dan in halfschaduw of volle zon? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 26 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 26 februari 2014 Bit, ik zie nu ook je uitgebreide uitleg mbt licht en effect op zaailingen recent geschreven, ik zal het doornemen. Fijn dat je je kennis zo uitgebreid wilt delen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Pascc Geplaatst: 26 februari 2014 Share Geplaatst: 26 februari 2014 Ik kwam laatst dit tegen; wellicht dat je hier ook iets aan hebt http://www.mooiemoestuin.nl/zaailingen-te-lang-en-te-dun/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 26 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 26 februari 2014 Ah dat is ook een goede tip. Ik ga mijn kindjes nu proberen te redden Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Piroska Geplaatst: 26 februari 2014 Share Geplaatst: 26 februari 2014 Ik zou ze per stuk in een potje zetten en dan heeeeel dicht bij een (koel) raam zetten. daar nog even houden tot halverwege maart als het lukt en dan de tuin in doen. (met uitzondering van de soorten die geen vorst kunnen hebben) Gewone sla kan wel wat hebben hoor! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 februari 2014 Share Geplaatst: 26 februari 2014 Ah dat is ook een goede tip. Ik ga mijn kindjes nu proberen te redden Gewoon ' for the sake of arguing ' , ga ik hier even met de botte bijl op in. Tuurlijk, het kán wel; je kan ze willen oppotten; dieper wegzetten. Hoop gedoe, maar het kan.Maar waaróm ? Om 20 cent aan zaad te sparen ? Nee, natuurlijk niet. Omdat het je kindjes zijn ? Nee, natuurlijk niet. Dat zijn het niet. Daarom ook de ' botte bijl ' : mislukte poging; leermoment. Weg met de ziekenboeg. Het zijn ook vast niet je enige zaailingen. Je hebt er straks nog zovéél. Gaan we die allemaal als zieke kindjes pamperen ?Zou het niet doen. ( mág natuurlijk altijd, sowieso : álles mag. Het is jouw hobby ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 26 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 26 februari 2014 Ho Bit rustig aan... las net in het artikel van diana's moestuin dat als de zaailingen er zo uit zien, er nog wel wat aan te doen was...dus ik dacht dat is te proberen waard. Niet om geld te sparen maar ook om leerervaring op te doen... Al doende leer je toch? en neem het aub niet zo serieus op mbt uitspraak 'mijn kindjes...', Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 februari 2014 Share Geplaatst: 26 februari 2014 Valt érg mee hoor hoe serieus ik het neem. Misschien moet ik meer smiley's gebruiken.Dieper wegzetten is inderdaad ook een leermoment. Doe je dat. Wij verwachten natuurlijk wel een regelmatige update in het topic: hoe gaat het met je zaailingen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Estemy Geplaatst: 27 februari 2014 Share Geplaatst: 27 februari 2014 Ja, voor sommige mensen (lees: meestal vrouwen) is het best moeilijk om op te geven als iets levend is. Ik zie het vaak met mezelf. Mijn vriend zeurt 2 maanden over een oude kamerplant (Gooi hem maar weg, ik geef je 10 euro voor een nieuwe!), die bijna dood is, maar ik geef niet op, want ik zou altijd alles doen om mijn plantjes te redden. Ik heb liever die oude plant, dan een nieuwe. Ik weet wel, dat het soms niet zo slim is, want zo kun je zwakke planten krijgen of werk je jezelf dood over een kamerplant die uiteindelijk meestal dood gaat, maar zo ben ik gewoon. Daarom snap ik ook zo goed, dat iemand niet zo graag slaplantjes weggooit. Alles opnieuw zaaien, wachten, opschrijven...nee! Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 27 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 27 februari 2014 Ik heb de zaailingen toch maar geofferd vandaag. Even wennen om zo met de botte bijl te hakken. Normaliter ben ik wat aardiger tegen kinderen.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mijnspeeltuin Geplaatst: 15 maart 2014 Share Geplaatst: 15 maart 2014 Heb slaplantjes binnen voor gezaaid, staan nu in balkonplantenbakken in de koude bak en gaan bij vorstalarm naar binnen. Gaan heel goed. Ook bietjes en worteltjes krijgen dezelfde prinsessenbehandeling Nee het zijn geen kindjes Heb gewoon geen geduld meer om te wachten met zaaien nu de winter zo slapjes was en de lente op vroege zomer lijkt. Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.