Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Leibomen, hoe en wanneer snoeien?

Groene vingers

Aanbevolen berichten

Hetzelfde als gisteren met die Platanen. Dit zijn Linde's. Zelfde advies.

Is nu goed op de dikke takken terug te zetten; dat betekent dat je al het jonge schot kunt wegknippen tot op de ( nog kleine ) knotten.

Net wat je wil, kun je ( als je dat denkt te willen ) ook dikkere takken terug zetten tot op het punt wat jij wil. Probeer de totale vorm van de knotboom mooi in evenwicht te houden. Links en rechts van de stam. Mag je zelf weten.

Vind ik wel bij deze bomen, dat ze erg dun en klein jong schot hebben. Misschien hebben de vorige bewoners vrij laat en echt in het voorjaar, toen de boom al blad had, geknot toen.

Het zijn maar dunne takjes allemaal.

Je kan er voor kiezen de boom dit komende seizoen eens niet te knotten en dan komende winter wél. Je krijgt dan mooiere dikkere takken , de boom kan eens een seizoen lekker echt groeien, en aansterken. En je snoeit dan pas de komende winter pas weer. ( ook weer tot op de dikke knotten )

Een knotboom élk jaar knotten, verzwakt de boom wel wat. Ook eens een jaar overslaan dus.

Mooie bomen hoor. Een heel bezit.

( zolang je niet alles weghaalt aan dikke armen, doe je niet gauw iets fout bij zo'n boom hoor: makkelijke dingen )

Meer vragen, stel ze gerust. Je snapt wel tot waar je terug kunt snoeien ?

edit: Ik zie nu, dat een aantal verticale dikkere takken recht omhoog gaan , en de etages ( de horizontalen ) voorbij gaan. Dat zou je kunnen corrigeren, door de verticalen terug te nemen tot onder de horizontalen. Begrijp je wat ik bedoel ? Dat komt de algehele vorm wel ten goede. Toch een beetje het mooiste effect bij het zo snoeien van zo een mooie boom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, allereerst bedankt voor je reacties steeds, ik ga dan denk ik alle dunnen takjes wegsnoeien en laat daarna de boom maar eens 2 jaren met rust (1 jaar overslaan).

Ik snap wat je bedoeld met de vertikalen weghalen tot onder de horizontalen. Is idd mooier.

Nogmaals dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later ...

Je kunt eventueel ďe steunpalen ook wel weg halen als je gaat snoeien, gesteltakken zijn sterk genoeg nu. Wij snoeien elk najaar voor het blad valt tot op de gesteltakken. De bomen zitten altijd mooi vol in het blad. Als je dit ieder jaar doet, krijg je mooie dikke gesteltakken en knoesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...