Ga naar inhoud

Goede buur voor aardpeer/topinamboer

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb in de biowinkel aardpeer weten te scoren en ik wil er een aantal van in de grond doen.

Weet iemand met welke planten aardperen goed combineren? Ik kan er op internet niet veel over vinden; vermoedelijk omdat het een niet zo heel veel gekweekte plant is...?

Geplaatst:

Een 'goede buur' in de zin van wederzijdse beïnvloeding , positieve beïnvloeding, zou ik ook niet weten. Eerlijk gezegd denk ik niet dat die er echt is. De plant heeft nauwelijks last van aantastingen, behalve es slakken dam, en is verder welhaast ziektevrij. Invloed naar andere teelt toe kan ik niet bedenken, buiten het feit dat die toch eerder negatief is vanwege de maat van de planten. Meest zie je eigenlijk dat de aardpeer op een verloren hoekje gezet wordt aan de noordkant van de tuin ivm wegnemen zon. Planten woekeren ook nog eens enorm als ze het naar hun zin hebben. Al denk je ze in het najaar te rooien, in het voorjaar komt het ding overal weer op.

Bij ons op het complex heeft elke tuin wel een hoekje of randje met die topinamboer.

Geplaatst:

Een kleine anekdote:

Na WO I en II half was Europa één grote ruïne. Uit pure ellende werden er - letterlijk - tussen de brokstukken aardperen gestopt. En ze kwamen op! Er was te eten! Gered!

Wat er van waar is weet ik niet, maar ik kende mensen die nadien geen aardpeer meer aten. Te veel slechte herinneringen.

Kortom, dit sluit aan bij eerdere berichtjes, zelfs in de puinhopen, zelfs zonder goede buren redden de aardperen zich prima.

Geplaatst:

Ik zet aardperen naast de aardappelen vanwege de aantrekkingskracht op de woelmuiz van de aardpeer. Op de aardappelen komen de muizen toch wel af, ze prefereren aardpeer en laten de aardappel hopelijk met rust.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja maar Appelvrouw, dan hou ik toch geen aardperen meer over!

En verder: mooi dat het dus kennelijk niet zoveel uitmaakt wat je erbij/naast zet. Scheelt weer gedoe met de planning.

Ik heb een stuk van één vierkante meter in gedachten voor de aardpeer. Als hij zich dan volgend jaar uitbreid naar andere stukken is dat niet erg, maar hier wil ik beginnen.

Betekent het dat ik dat stuk dan alleen voor de aardpeer moet reserveren, of kan er nog iets anders tussen komen? Iets dat klein blijft en snel groeit, ofzo? Zodat ik de ruimte optimaal kan benutten?

Ik heb namelijk geen enkel idee van de groeiwijze van aardpeer, hoe snel het groeit en hoe breed de planten worden enzo.

Geplaatst:

Aardpeer is familie van de zonnebloem en daarvan weet ik dat die nog wel eens gecombineerd wordt met erwten en/of bonen. Misschien is dat iets wat je kunt proberen? Ik lees namelijk ook dat erwten goed zouden gaan in de (half)schaduw. Qua wortelconcurrentie komt het ook wel goed denk ik.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Mijn ervaring is dat er niet veel extraas groeit behalve gras..erwten kan je proberen..maar als de aardperen zo groeien als bij ons zal dat niet lukken. Wat wijder uit elkaar zetten dan in ieder geval.

We hielden nog zat aardperen over hoor Marja, maar die lust ik niet meer vanwege de flatulentie factor

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bladontwikkeling van de aardpeer is toch wel fors hoor. Ligt er ook een beetje aan hoeveel knollen je denkt te willen poten op die vierkante meter den ik ?

Zeg : 6 ? Dan kan er wel wat bij denk ik, het 1e jaar. Bij 10 wordt dat wat lastig schat ik in.

Geplaatst:

Als ik jou was zou ik de aardpeer in een grote plastic bak poten. Ik vind ze niet echt lekker en het heeft me veel moeite gekost ze weer uit de tuin weg te krijgen. Het minste en geringste bolletje in de wortels groeit het volgende jaar weer uit tot een volwaardige plant.

Geplaatst:

Ik vind ze wel lekker en van flatulentie heb ik (nog?) geen last gehad, maar ik eet ze dan ook niet in grote hoeveelheden en altijd in combinatie met andere groenten.

Hmmm dus heel veel zal er niet tussen kunnen. Misschien een rijtje erwten. Moet ik daarvoor wel een steuntje maken.

Eens kijken wat ik hiermee kan...

Geplaatst:

Je zou misschien óm je vierkante metertje aardperen een hekje/rekje/bouwsel kunnen zetten en daarlangs je erwten oid laten groeien... dan hebben de aardperen ook wat steun als ze straks hoog en lang zijn (gevoelig voor harde wind).

Geplaatst:

Dat is op zich ook nog een idee Erny, alleen óm de vierkante meter grond waar ik de aardperen inmiddels gepoot heb, loopt een paadje. Ik heb mijn tuin opgedeeld in 22 vakken van ongeveer 1 m2 met daaromheen paadjes zodat ik overal goed bij kan... Op zich zou ik hier en daar wel een stukje pad kunnen missen, maar dan moet ik die bodem eerst wel goed losmaken want dat is nu allemaal aangestampt... Hmmm nog iets om over na te denken...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...