jens Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 hallo, ik zou graag weten of het mogelijk is om een perzikboom in pot enkele weken voor het uitlopen van de knoppen binnen te zetten om zo krulziekte en vorstschade te vermijden.ik heb een plaats met evenveel zon als buiten omdat wij zoveel ramen hebben,de temperatuur schommelt op een zonnige winterdag rond 23 graden zonder verwarming.is dit mogelijk of krijgt de boom dan een shok? alvast bedankt Quote
den elias Geplaatst: 8 februari 2014 Geplaatst: 8 februari 2014 Het is mogelijk maar of het echt wel zou lukken is de vraag. Als je de krulziekte wilt vermijden mag er absoluut geen water op de knoppen komen. Als de bomen eerder aan water werden blootgesteld dan zit de krulziekte sowieso in de boom. Om vorstschade te vermijden kan je ook een vliesdoek nemen. Luchtvochtigheid is ook een probleem als je de boom binnen zet. Quote
jens Geplaatst: 8 februari 2014 Auteur Geplaatst: 8 februari 2014 bedankt voor je antwoord,maar ik heb nog een vraag:sterft de krulziekteschimmel niet bij temperaturen boven de 21 graden dus dan zou ik er binnen toch geen last van hebben,enfin,ik zal het eens proberen om te zien wat het geeft Quote
den elias Geplaatst: 8 februari 2014 Geplaatst: 8 februari 2014 Ja dat is waar maar dat betekent niet dat het helemaal weg is. De krulziekte verschuilt zich in de boom maar je kan het niet zien. De schimmel kan overleven in droge zomers als je dat al weet en slaat weer toe als het rond de 10°C nat is. In feite kan de ziekte zelfs helemaal weggaan indien de takken en de bladeren nooit aan water zijn blootgesteld want dat is juist wat de schimmel wil om te overleven. Ik dek mijn perziken (raar maar waar) af tijdens de winter zodat er geen enkele druppel de perzikbomen raakt. In de lente krijg je geen krulziekte. Het is in feite beter dan al die vervuilende pesticiden die je perziken ongezond en gevaarlijk maken. Het zorgt er zelfs voor dat er weinig bijen naar je bloesems komen. Trouwens als je die boom binnen zet krijgt die sowieso de krulziekte. Ik had toen vorig jaar een perzikboom in pot gekocht en binnen gezet. Uitgelopen en meteen krukziekte! Voor meer vragen kan je die gerust stellen. Quote
sugar Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 Perzikken in de serre gaaat perfect. Hier iemand die er uitstekende resultaten mee behaalt. http://kristoftuiniert.wordpress.com/2013/05/15/perziken-in-overvloed/ Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
jens Geplaatst: 9 februari 2014 Auteur Geplaatst: 9 februari 2014 vreemd dat die ook krulziekte krijgt binnen,had ik niet verwacht,je kunt natuurlijk een perzik niet de hele tijd binnen zetten bij 20 graden want hij heeft denk ik een rustperiode nodig?in een serre komt er natuurlijk nooit regn op de perziken,het is dan logisch dat er geen krulziekte komt trouwens ik vraag me af hoe je die perziken afdekt,met plastic zoals in een tunnelserre? Quote
sugar Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 Jens, als je nu eens correct zou lezen wat er staat geschreven ...Wat baten kaars en bril, als de uil niet zien wil... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Frank Houweling Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 Ik heb zowel ervaring met perziken in de kas als buiten. Binnen heb je géén tot bijna geen aantasting door krulziekte, waar de zelfde bomen buiten wel zwaar aangetast zijn. Als krulziekte eenmaal in de boom zit, en je gaat hem (terwijl het gekrulde blad in de boom zit) naar binnen verplaatsen, dan zal het daar verder verspreiden. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
jens Geplaatst: 9 februari 2014 Auteur Geplaatst: 9 februari 2014 Jens, als je nu eens correct zou lezen wat er staat geschreven ...Wat baten kaars en bril, als de uil niet zien wil...wat heb ik dan niet goed gelezen als ik vragen mag? Quote
kwgoetha Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 de krulziekte ontstaat tijdens de winter door de vochtigheid (regen). Vandaar dat de krulziekte in de serre niet voorkomt. Een paar weken per jaar binnenzetten is onvoldoende, eigenlijk zou die de ganse winter binnen moeten staan, dan lukt het misschien wel. Voor de rest zijn perziken in de vollegrond in de serre een plezier: geen last van krulziekte, ook geen bloesemsterfte door late vorst. En gigantisch veel vruchten doordat de bestuiving ook droog en dus gemakkelijk verloopt. Uitdunnen van de vruchten is absoluut noodzakelijk. En ook heel sterk snoeien, de bomen groeien immers in de serre heel hard. De Variëteit Rote Ingelheimer is mijn favoriet. Op mijn blog vind je mijn wedervaren. http://kristoftuiniert.wordpress.com/?s=perziken&submit=Zoeken kristof Quote
jens Geplaatst: 9 februari 2014 Auteur Geplaatst: 9 februari 2014 bedankt voor je reactie kristof,ik ben al eens op je blog geweest en heb ook al gereageerd onder de naam jens als ik me niet vergis. Mij vraag is nu eigenlijk of dat een perzik heel de winter binnen mag staan want heeft die geen rustperiode nodig? groetjes jens Quote
kwgoetha Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 Bedoel je met binnen: in de serre, dan zie ik geen probleem. Het wordt daar ook koud (en het vriest er ook soms). Of je de plant in een kelder of garage mag zetten, weet ik niet zo. Ik zou in het algemeen denken dat de overwintering in de serre vlot moet gaan. Gewoon de kluit in de pot vochtig houden en misschien in een kuil in de serre laten overwinteren. Deze winter heeft het belange nog niet gevroren in de serre, nochtans staan de botten van mijn perzikbomen ondertussen al mooi gezwollen. Het zou me niet verwonderen dat ze binnen een tiental dagen al bloeien. Kristof Quote
jens Geplaatst: 9 februari 2014 Auteur Geplaatst: 9 februari 2014 ik bedoelde eigenlijk in de woonkamer voor het raam,ik zit toch te twijfelen of ik geen serre zou aanschaffen,ik wou eigenlijk een perkje maken naast mijn terras afgebakend met een rij perzikbomen omdat ik dacht dat dat mooi zou zijn,maar misschien kan ik beter een serre nemen tegen die vervloekte krulziekte Quote
den elias Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Binnen zou niet mogelijk kunnen. Perziken hebben een rustperiode nodig met koude om de bloemen te vormen die in het voorjaar bloeien. Als je die binnen zet is luchtvochtigheid, UV-licht ... een probleem. Zet die dus gewoon buiten of in een serre. Mijn 2 perzikbomen (Reine des Vergers en Avalon Pride) hebben nu al dikke knoppen. Een vroege bloei is in zicht . Quote
jens Geplaatst: 10 februari 2014 Auteur Geplaatst: 10 februari 2014 Wat is jou ervaring elias met reine de vergers,ik weet dat hij redelijk goed tegen krulziekte kan maar hoe zit het met de smaak? alvast bedankt Quote
den elias Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Mijn ervaring met de krulziekte is dat die in het voorjaar redelijk wordt aangetast. Maar in de zomer is er niks te bespeuren en groeit de boom fors. Van gomziekte is er niks te bespeuren op 1 enkele plekken na. Ik had de boom in 2010 geplant en is nu toch wel een forse boom (nooit gesnoeid). Vorig maar twee vruchten in een pingpongbal grootte. Ze smaakten wel zoet en geurde ook heel perziks. De boom groeit ook heel fors. Dit jaar mag ik een grote bloei verwachten (kleine bloesems) Quote
jens Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Geplaatst: 12 februari 2014 dat zijn mooie boompjes,halfstammen denk ik?ik denk dat je ze later toch zult moeten snoein want een perzik draagt op het eenjarig hout of heb ik het dan mis? Quote
den elias Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Dit zijn beide halfstammen. De boom aan de linkse <== kant is een Wassenberger en is vorig jaar geplant. Maar ben van plan om weg te doen. Ja perziken geven vruchten op eenjarig hout dus hout dat vorige zomer is gevormd. Quote
jens Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Geplaatst: 12 februari 2014 waarom zou je die wassenberger weg doen,krijgt hij veel ziektes? Quote
den elias Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Slechte vruchten, krijgt veel krulziekte. Maar eerst zien wat het wordt dit jaar. De perzik naast de 2 euro munt is een Reine Des vergers. Quote
den elias Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Mijn perziken bloeien al bijna. Is dit ook bij jullie? Quote
jens Geplaatst: 17 februari 2014 Auteur Geplaatst: 17 februari 2014 ik heb nog geen perziken geplant,dat zal gebeuren als ik eens tijd heb maar hier lopen ook al veel planten uit zoals hortensia's en ook de meidoorn in de haag en de sierperen langs de straat,echt een uitzonderlijk warme winter dit jaar Quote
den elias Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Ik zou nu eigenlijk gaan planten of anders gaat het niet meer als je nog perziken wilt hebben Quote
Bee Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 (aangepast) Mijn perziken bloeien al bijna. Is dit ook bij jullie? hier ook al bijna, elk jaar verwonderd over de felle roze kleur van de bloesem... 21 februari 2014 aangepast door Gast Quote
den elias Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 Firefox, Opera ... Gewoon toch naar " + Voeg foto's toe " ==> bestand kiezen ==> uploaden klikken Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.