Flienemien Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 hallo iedereen! ze voorspellen dat de winter niet veel soeps zal zijn en dus het vriezen tot een minimum beperkt zal blijven.ik heb zo het gevoel en gedacht dat dit niet zo goed is voor de tuin en alles wat erin staat, dacht altijd dat die heel koude periode nodig is.is dit zo? hoe gaat deze 'warme' winter effect hebben op volgend groentenseizoen???? groetjes Quote
kris1984 Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 Ze zegen altijd goede winter goede zomer. Nu is de winter niet veel soeps. Je hoor mij trouwens niet klaagen Maar ben inderdaad bang dat de zomer ook niet erg warm word dan.Of dit invloed heeft voor de tijn weet ik niet. Ben wel benieuwd naar het antwoord van deze vraag Quote
Bit Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 Vanzelf heeft dat effect. Vooral op aanwezige schimmels, en insecten die overblijven, of juist doodgaan door te vroeg wakker zijn, whatever. Geeft allemaal niks. Nee. Geen probleem, wél enig effect. De afgelopen 200 jaar zijn er véél warmere winters geweest. De moestuinen bestaan nog, de planten leven nog, de jaren hierna zijn weer anders, of hetzelfde. Het hoort er echt allemaal gewoon bij. Meer wespen de komende zomer ? of juist veel minder ? Té vroege bloei straks van de perzik ? En daarna weer vorst ? Kan allemaal. Heeft allemaal effect. Hoort erbij. Quote
kris1984 Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 Duidelijk Bit. Maar tog nog een vrssg zouden we zeg maar de planten dan ook al eerder in de grond kunnen doen. Bv de suger snap??Of zou het nog wel gaan vriezen?? Quote
erwtje Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 T.m. april kan het altijd nog gaan vriezen. Ze zeggen niet voor niets :¨ aprilletje zoet heeft nog wel eens een witte hoed¨ al wordt dan wel sneeuw bedoelt. Nachtvorst is sowieso mogelijk. De natuur zou een maand voor lopen, je kan het prberen om alvast te zaaien/planten, maar of het goed gaat..... Quote
Sovreze Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 Ik verwacht vooral meer onrkuid en vliegend gespuis dat niet is gesneuveld door de kou (wespen, muggen..). Quote
Bit Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 Duidelijk Bit. Maar tog nog een vrssg zouden we zeg maar de planten dan ook al eerder in de grond kunnen doen. Bv de suger snap??Of zou het nog wel gaan vriezen?? Dat is vragen naar een kijkje in een glazen bol. Eerlijk gezegd, denk ik dat we op deze manier doormodderen tot ver in mei, maar een elfstedentocht eind februari is ook nog steeds een mogelijkheid toch ? ( nee, zal wel niet ).Ik doe niks eerder dan andere jaren hoor, waarom zou je ? Alleen maar gedoe. Maar dat ben ik. Hebben we haast dan ? Quote
loes Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 ach in 1986 kon het ook. eerst een record voor de minste vorst , vervolgens een strenge winter met eind februari een elfstedentocht. het kan vriezen en het kan dooien Quote
bio-fee Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 Ja natuurlijk hebben we haast. Die zaadjes moeten de grond in, want ik wil lekker verse groente uit eigen tuin. Ben die supermarktzooi nu wel zat! Quote
kris1984 Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 Zoals bio-fee als zeg. Ja we hebben haast. Gedult is niet mijn sterste kant Quote
Flienemien Geplaatst: 7 februari 2014 Auteur Geplaatst: 7 februari 2014 de vriezer is hier ook best leeg, dus zou het niet erg vinden iets vroeger te kunnen beginnen... Quote
Piroska Geplaatst: 8 februari 2014 Geplaatst: 8 februari 2014 Duidelijk Bit. Maar tog nog een vrssg zouden we zeg maar de planten dan ook al eerder in de grond kunnen doen. Bv de suger snap??Of zou het nog wel gaan vriezen?? peulen en sugarsnaps kunnen wel wat vorst verdragen die zaai je sowieso niet pas na de ijsheiligen.. dus wat bedoel je precies met "vroeger zaaien"? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
kris1984 Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 Piroska ik wis niet dat sugar snaps en peultjes vorst konde verdagen. Vanaf waneer kunnen sugar snaps naar buiten dan? Ik heb ze al gezaait. Zijn nu aardige plantjes. Maar dacht dat ik moest wachte tot na de kou. Quote
Piroska Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 Je kan ze nu vast voorzaaien en als het een beetje plantjes zijn de tuin in doen, einde van de maand ofzo. Ik heb het dan wel over de rondzadigen, de kreukzadigen kunnen nauwelijks vorst verdragen, dus het is afhankelijk van het ras. Ik heb de mijne sinds gisteren de tuin in gedaan, maar het weer is hier momenteel veel beter en de temperatuur ligt iets hoger. Hier kan je veel informatie vinden: (over ALLE groente) http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/peulgewassen/peul-en-erwt/ Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
kiekenboerinneke Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 Handig om te weten, Piroska, dankjewel voor de tip Als ik het KMI mag geloven dan gaat het hier in Belgenland er alleen maar warmer op worden.Komende week dus voorbereidingen treffen voor de "vroege" groenten ( radijsjes, wortels en evt wat pootgoed ) en m'n m² bak opstellen en vullen op het dak. Eind februari zou ik graag m'n tomaatjes zaaien... Quote
kris1984 Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Piroska bedankt voor de tip. Had de sugar snaps half januari al gezaait. De plantjes zijn nu 16 cm.Gister in de schuur gezet. En vandaag ga ik ze in een zak buiten planten. Ga gewoon kijken wat ze doen. Experiment maar van maaken.En gaat het tog nog vriezen dan kan ik in iedergeval de zak snavhts in de schuur zetten.Eind van de maand doe ik ze wel nieuw zaaien binnen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.