Ga naar inhoud

Paddenstoelen telen Stap voor Stap.

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

In dit topic kan je lezen hoe je stap voor stap paddenstoelen kan gaan telen als je dat zou willen en wat je daar voor nodig hebt. Het gaat niet over het klonen maar puur over telen. Dus van wat heb je nodig en waar moet je rekening mee houden. Zowel buiten als binnen telen komt aanbod van pluggen(deuvels) tot graanbroed.

Als eerste moet je een aantal keuzen maken. Een van de eerste keuze zal zijn wat je wil telen en waar en waar op /in dan ? Als je b.v. binnen wil telen zijn boomstammen niet erg handig. Voor je zou gaan starten kijk dan b.v. eerst eens op verschillende web-site's waar ze paddenstoelen broed(entmateriaal) verkopen.

Hier in het lijstje links staan er een aantal. De lijst met verkooppunten is zeker niet volledig en heb je goede ervaring met een bedrijf dat hier niet bijstaat(of nog niet) stuur dan graag een pb-tje*. *(edit van 5-2)om op dit topic zuiver de vragen over dit thema te behandelen))

http://www.groenetakken.nl/index2.html

http://www.minichamp.nl/

http://www.homegreen.nl/

http://www.mycelia.be/en

kijk eens bij de web-site's en bedenk wat je zou willen gaan telen. Pluggen voor in stammen als Shii take groeien op bijna elk hout wel(enkele uitzonderingen na) en zo ook zijn er andere soorten die dat ook kunnen/doen.

Maar ik zal een tabel plaatsen of een bijlagen(ga ik even over in overleg met Jorg) met welke paddenstoelen je het beste op welke soort hout kan gebruiken. En welke soorten je het beste op hout of stro dan wel compost kan telen.

Hier vast de verwijzing naar een tabel als tip van forumlid Anneke ; http://www.homegreen.nl/paddestoel-boomsoort-pm-96.html

Het telen doe je door gebruik te maken van broed. Dat is het entmateriaal wat kan bestaan uit verschillende producten zoals b.v. doorgroeid graan maar ook pluggen,sporenprints of vloeistoffen die de sporen bevatten. Het broed dat je koopt kan per webwinkel verschillen. De een werkt met graan van tarwe tot rogge. Ook zijn er soorten broed van houtmeel te koop. Dus als je op een website kijkt zie je dus niet altijd graan-broed maar eerder iets als deuvels en gewoon de benaming broed(die dan uit verschillende materialen kan bestaan). De vloeistoffen gebruik je eigenlijk niet bij de hobbyteelt behoudens de kant en klaar gemaakte sporenprints in injectienaalden welke je bij b.v. Mycelia(eigen laboratorium) kan kopen.

Je kan dan als je de keus hebt gemaakt voor binnen of buiten gaan kijken of je handleidingen voor de teelt(beetje in lezen) kan vinden bij het bedrijf waar je broed zou willen gaan bestellen. En kijken wanneer e.e.a. te koop is veel producten zijn tijdelijk om dat je dat niet het hele jaar door kan kweken.

Als je stammenteelt buiten wil gaan doen heb je dus het meeste aan pluggen en kan je wel ander materiaal in de geboorde gaten stoppen maar dat is wel wat lastiger om te starten. Dat kan je gaan doen als je wat ervaring hebt met de paddenstoelenteelt.

De eerste soort die ik hier inhoudelijk ga bespreken is in een nieuw bericht de kweek van champignon's binnen en later in het seizoen de buitenteelt.

Onder constructie

aangepast door Gast

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ben benieuwd naar die lijst,zo heb ik me al afgevraagd of een kloon van champignon niet beter zou lukken op compostaarde als tweede stap na het karton.Tot nu toe sterft het op stro altijd af,en dit weekend voer ik op mijn volkstuintje een ton biologische compostaarde op.Dan zou ik enkele zakken vullen en apart houden voor de paddenstoelenteelt. Nog een website is: www. mycobois.be

Enkel idioten herzien nooit hun mening

• 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Ik ga nu starten met de bespreking van het telen van de champignon.

Als eerste de witte champignons uit graanbroed. Gekocht op de bloemenmarkt te Amsterdam.

Graanbroed is niets anders dan graan(meest gebruikt is tarwe) dat is doorgroeid met mycelium van de gewenste soort schimmel in ons geval met de Agaricus Bisporus.

Wat heb je dan nodig ? en wat betaal je daar voor ?

Je moet broed hebben en een substraat(bij champignons doorgaans stro) en een deklaag(vaak afval/compost van suikerbietenteelt) maar je kunt ook potgrond e.d. gebruiken( in de tuin groeien ze ook) maar als je de grond zou kunnen stomen is dat wel iets beter.

De prijzen zullen verschillen per winkel en of webshop e.d. en zijn dus richtlijnen.

Broed = 7,5 euro

Stro = 0,65 euro(per 500 gram omgerekend)

Handschoentje paar centen per stuk.(zal ik nog even uit rekenen).

5 tot 10 liter (pot)grond = 2 euro)

Water en gas verbruik.

totaal : rond de 11 euro.

Het broed dat ik hier ga gebruiken ;

200220143967a29191393631656.jpg200220143968a34941393631664.jpg200220143969a68591393631669.jpg

Ik ga nu de volgende stap laten zien met foto's.

Je hebt er niet veel meer dan enkele pedaalemmerzakken en een latex handschoen(om nergens met je vingers aan te zitten)

draag iets met lange mouwen om te voorkomen dat er huidschilvers e.d. in het substraat komt.

010320144043a90791393712441.jpg

Ik gebruik hier 500 gram droog stro dat ik een half uur kook(ja gewoon kook) ik giet het af en laat het ergste water dus uitlekken.

Dan gaat het gelijk in zakken. dat laat je afkoelen tot 20 graden en dan mag het broed erbij. In het geval van dit v.b. is het broed voor 5 kilo substraat. ik gebruik 500 gram droog maar krijg tussen de 2.2 en 2.4 kilo bruikbaar substraat en dat is dus net iets minder dan de helft(en zou dus ook nog meer er van kunnen maken maar ik heb wel iets van dit gaat iets beter/sneller zo). Ik kook per 250 gram droog stro anders past het niet in mijn pan.

Even de zak open voor de foto.

010320144049a16901393712511.jpg

Dan de zak dicht knopen en het graan goed verdelen over het stro.

Bij mij gaat het dan in bakken die straks weer makkelijk in gebruik zijn(van oude kweekkits)

010320144063a35251393712643.jpg

En dus het resultaat van 2 maal koken. dit gaat nu het donker in voor enkele dagen tot maximaal enkele weken als het tegen zou zitten.

Ik gebruik geen kalk velen doen dat bij champignons wel. Ik gebruik gewoon (pot)grond als deklaag en heb ook geen oude paardenmest(dat is wel beter). Dus enkel stro en dat gaat tot nu toe goed.

Dus dit stukje over de champignon gaat weer door als het stro is doorgroeid.

aangepast door Gast

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Heel interessant Stan, deze volg ik!

Ik denk dat veel mensen veel baat hebben bij zo'n stap voor stap handleiding.

Morgen/straks ga ik de stro koken en laat ik de volgende stap zien met foto's.

Ik vermoed dat je 'pasteuriseren' bedoelt, dus op 60/70°? Hoe lang pasteuriseer je dan?

Heb hier trouwens een video van gezien, die gebruiken wasmiddel??? (zie echt niet in waarom dat dat nodig is)

http://www.mushroomvideos.com/Straw-Pasteurization

Misschien ook interessant:

http://www.mycelia.be/en/strain-collection/strain-information/m-7215-agaricus-bisporus

http://www.mycelia.be/en/hobby-spawn-and-substrates/white-button-mushroom-on-compost-instructions-for-use

Belangrijk is dat de meesten een bepaalde mest gebruiken (meestal paardemest) en kalk (CaCO3) ... gebruik jij dat ook Stan?

Is deze mest nodig en kan ik ook schapenmest gebruiken bvb?

Geplaatst:

Je moet broed hebben en een substraat(bij champignons doorgaans stro) en een deklaag(vaak afval/compost van suikerbietenteelt) maar je kunt ook potgrond e.d. gebruiken( in de tuin groeien ze ook) maar als je de grond zou kunnen stomen is dat wel iets beter.

Waar koop je die suikerbiet compost?

"NATUURLIJK"

Geplaatst:
Waar koop je die suikerbiet compost?
Die koop je bij de leverancier van het champignonbroed.

Geplaatst:

Ik heb net het stuk over de champignons stap voor stap weer even een up-date gegeven.

Ik wil ook graag vragen of men hier juist on-topic zou willen blijven voor de leesbaarheid.

En links e.d. zoals ik bij de start van dit topic vraag ; graag via pb.

Gezien het aantal vragen e.d. dat toe neemt over paddenstoelen start ik het draadje ; zwammen-over-paddenstoelen-t12734.html.

Geplaatst:

Aangezien hier dagelijks een half tot heel bakje champignons doorgaat ga ik dit topic volgen. Zou dit graag ook eens willen proberen.

Waar heb je dit graanbroed gekocht?

In sommige webwinkels die je noemt in de OP zie ik wel broed, maar dit noemen ze niet graanbroed.

Geplaatst:

@lucifer, Ik zal in Op e.e.a. even aanpassen voor de duidelijkheid betreft het broed.

b.v. bij homegreen is het broed van houtmeel

Het houtmeel broed is geschikt voor de kweek van paddenstoelen op houtsnippers. 2,5 Liter houtmeelbroed is genoeg voor 12,5 kilo houtsnippers (drooggewicht)
Van hun site.

Geplaatst:

Maar op de website van homegreen zie ik broef voor vele verschillende paddestoelen maar voor champignons zie ik er niets tussen, klopt dat?

En als ik broed op basis van houtsnippers koop. Heb ik dan wel stro nodig of moet ik dan ook voor houtsnippers kiezen.

Geplaatst:

@Lucifer, het klopt dat je bijna geen broed voor paddenstoelen kan kopen. Wel idd van veel andere soorten ik denk dat dat te maken heeft met vraag en aanbod(dus op veel site's vragen of ze het hebben(kunnen krijgen/maken)). Ik zal nog even kijken of ik de wbsite's kan aanvullen met een firma die wel champignonbroed heeft van goede kwaliteit. Ik laat wel in het kweektechniek topic zien hoe je het broed zelf kan maken dus kijk daar ook eens rond.

Geplaatst:

Daar heb ik inderdaad gekeken, alleen ik heb geen flauw idee wat een voetje van een champignon is en hoe ik hier aan kan komen.

De andere optie was openstaande hoedjes 'spoelen' in 100ml water.

Alleen wat wordt er bedoeld met openstaande hoedjes? Zijn dat champignons die al een paar dagen in de koelkast staan? die worden minder 'lekker' en die zetten hun hoedjes uit. Dan is dat bruine dat je van binnen ziet dus waar het spoelwater moet komen?

Hoe groot is de kans van slagen met die laatste methode?

Geplaatst:

@ iedereen met vragen over verhoudingen hoeveel hout of roggebroed op stro of snippers:

Rogge en houtmeel kan altijd op stro, houtmeel is meer geschikt dan rogge voor enten van dikke stammen hout. De reden is dat het mycelium al gewent is aan hout en niet hoeft over te springen maar gewoon door kan groeien!

In het volgende topic oesterzwammen kweken dat ik ga schrijven op verzoek van Stan komt dat aan bod. Ik zal beginnen met de makkelijkste, de Gele Oesterzwam die zowel van stro, houtsnippers en veel houtsoorten houd. Ik zal proberen zoveel mogelijk foto's en tekeningen toe te voegen!

Dus binnenkort veel gezwam...........

Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen......

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De champignons voor de stap voor stap zijn hier de mist in gegaan. Ik ben bang dat ik het te lang heb open gelaten omfoto's te maken maar ik heb nog eenzakje graan broed dus ga ik morgen weer nieuwe straten zoder dat ik foto's ga maken . Het stro ga ik gewoon weer koken om voor Oesterzwammen te gebruiken dus buiten het broed is er niets aan verspilling.

• 4 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...