Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

sokrates

Aanbevolen berichten

Mijn zoete aardappels voor de stekken productie (dus de kleinere) zijn allemaal verrot en beschimmeld. Ik had ze in plastic zakken in de schuur liggen/hangen. Eerst half open in die kartonnen fruit dozen, maar de overwinterende muizen hadden die gevonden. Dus het restant in plastic zakken aan het dak opgehangen, maar dan trekt de zak een beetje dicht. Even enkele weken niet gekeken, nog een periode nachtvorst geweest (in de schuur net boven nul), dus het was wel erg koud. En vochtig. Dat deed ze waarschijnlijk de das om...
(Normaal bewaar ik ze in huis, maar dacht dat het nog niet te koud was zodat ze toch niet uit gingen lopen en in rust bleven.)

Dus nu heb ik alleen een voorraadje om te eten over, maar de verschillende rassen liggen door elkaar. De witte van ecohoeve en Okinawa zijn allebei wit, maar het blad is anders, dus die haal ik er wel uit. Voor de andere wordt het wel wat lastiger. Dus wellicht veel minder rassen (wilde al terug van 10 naar 7 dacht ik), maar het worden er nog minder want ik hou niet zo van onbekende rassen. Tenzij het niet anders kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, acpronk zei:

Gekochte kunnen van plekken komen waar het klimaat anders is dan bij ons (lees: warmer).

Ik heb nog even de zak uit de prullenbak gevist. Er staat ‘Nederlandse zoete aardappel’ op, helaas geen soortnaam. Maar Nederlands, dat klinkt bemoedigend voor de kweek. 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week een zoeteaardappel 'indosweet' gekocht bij de winkel van Vreeken.

Wat is de juiste tijd om te starten,  ik heb het forum al wat doorgespit en het lijkt dat veel mensen ergens tussen januari en maart beginnen?

De knol begint al een beetje te rimpelen en ligt nu in de woonkamer. Misschien kan ik het beter in de kelder leggen tot ik ga beginnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mus als je liever te veel dan te weinig stekken hebt, of sowieso stekken in het geval van een aardappel zonder zichtbare uitlopers, dan kun je beter eerder beginnen.
Als je maar weinig stekken nodig hebt, en je hebt al zichtbare uitlopers, dan kun je gerust in maart beginnen. Zorg er wel voor dat de knol niet uitdroogt. Bewaren kan denk ik het beste bij zo'n 10-12 graden, niet te koud in ieder geval. Licht of donker weet ik niet welke invloed dat heeft.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het liefst zou ik nog even wachten en dan in februari starten tegelijk met de pepers. Dan hoeft het allemaal net iets minder lang in huis te staan. Is er een manier om de zoete aardappel een 'opknapbeurtje' te geven zo dat het wat langer mee gaat? Even een nachtje in een vochtig papiertje of een heel klein beetje vochtig maken tegen de uitdroging? 

Ik vind het met dahlia knollen ook al erg moeilijk om ze lekker stevig te houden. Dit was toch wel een prijzig knolletje, het zou zonde zijn alsie het niet meer doet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip voor de belgische bezoekers van dit forum:
Zoete aardappel Orleans. Een zeer geschikt ras voor de teelt in ons klimaat. Momenteel te koop bij de belgische Aldi.

Voor de productie van stekken kun je het best de wat kleinere exemplaren kopen,

zoet13.thumb.JPG.c3d7c0ba363f3114f9cc707212038902.JPG

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Dan ook maar een tip voor klanten van de nederlandse Aldi :-) .

Momenteel te koop (nog in de aanbieding ook)  750 gram zoete aardappels van het ras Covington voor 1,39 euro. Weliswaar geimporteerd uit de VS maar Covington is een ras dat het ook in het nederlandse klimaat goed doet. Covington wordt in Nederland o.a. professioneel geteeld door Polderjongens BV.

Onze zoete aardappels | De PolderJongens zoete aardappels

zoet14.thumb.JPG.17ef608daf828fe9f0c8b4383ac54083.JPG

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Frans zei:

Momenteel te koop (nog in de aanbieding ook)  750 gram zoete aardappels van het ras Covington voor 1,39 euro.

Zijn ze niet behandeld met kiemremmers dit soort zoete aardappels uit de winkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, @Liesje dat is maar de vraag, nu  ik denk dat meer meespeelt voor een gewone dan een zoete aardappel, hoewel dezelfde naam zijn ze heel verschillend, een bedrijf wil zo weinig mogelijk kosten maken, als het niet nodig is doen ze het ook niet. Plant of zaaigoed uit bv vruchten  uit een winkel, blijft altijd een gokje, maar daarvoor niet minder leuk.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor scheuten al heel vaak zoete bataten van de Aldi gebruikt. Ook die van de AH. Als het soms niet lukt om scheuten te kweken, denk ik dat het eerder aan de omstandigheden ligt. Niet warm genoeg, te droog of dergelijks. Of te weinig geduld 😄

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, redzebra zei:

Je tip voor België gevolgd, laten nu net die kleinere exemplaren telkens weer achterblijven 😁.

Dat kleinere knollen achter blijven kan ik niet beamen maar ik had wel moeten uitleggen waarom je het best de kleinere knollen kunt kopen. Het heeft alles te maken met de methode waarbij je een knol voor driekwart met aarde bedekt. Natuurlijk kun je dat ook met grote in potten geplaatste knollen doen ( of ze met prikkers boven water hangen) maar meerdere kleine knollen 'op hun kant' in een kweekbakje gelegd werkt effectiever. Bovendien zijn omstandigheden zoals temperatuur e.d. in zo'n kweekbakje (met kap) makkelijker te regelen.

aangepast door Frans
  • Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liesje zei:

Zijn ze niet behandeld met kiemremmers dit soort zoete aardappels uit de winkel?

Toen ik met zoete aardappels begon heb ik daar ook weleens aan gedacht  @Liesje maar dat er kiemremmingsmiddelen gebruikt worden geloof ik al lang niet meer. Simpelweg omdat het niet nodig is. Ik hoef maar naar mijn eigen zoete aardappels te kijken die in het voorjaar, tegen de tijd dat ik de stekkenteelt opstart,  nog steeds geen spontane uitlopers hebben. 

Voor het niet uitlopen van zoete aardappels uit de winkel geeft @woldistel hierboven een heel goede verklaring.

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Frans zei:

Dat kleinere knollen achter blijven kan ik niet beamen maar .....

Achteraf gezien een beetje vreemd begin van mijn reactie @redzebra maar ik zie nu pas dat ik jouw tekst hoogstwaarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd heb. Ik neem tenminste aan dat je met  'achter blijven'  bedoelde dat de kleinere exemplaren tot het laatst in de winkel blijven liggen en niet dat ze het minder goed doen dan de grotere.

Het is een mooi voorbeeld dat laat zien hoe snel een misverstand kan ontstaan en hoe belangrijk het is een tekst goed tot je door te laten dringen voor je een antwoord geeft. In dit geval zonder gevolgen. Het kan erger.  :smile:

• Like 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-1-2024 om 21:11, Frans zei:

Momenteel te koop (nog in de aanbieding ook)  750 gram zoete aardappels van het ras Covington voor 1,39 euro. Weliswaar geimporteerd uit de VS maar Covington is een ras dat het ook in het nederlandse klimaat goed doet. Covington wordt in Nederland o.a. professioneel geteeld door Polderjongens BV.

Onze zoete aardappels | De PolderJongens zoete aardappels

zoet14.thumb.JPG.17ef608daf828fe9f0c8b4383ac54083.JPG

deze liggen bij in een verwarmde bak en beginnen al worteltjes te maken, uitlopers zullen dan spoedig volgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt de knollen gedeeltelijk in aarde gelegd  @Tjeerd ?  Vanuit de ondergrondse ogen ontstaan scheuten met aan de basis beginnende wortelgroei dat later het wortelgestel van de nieuwe plant wordt. Zie je alleen maar wortels verschijnen ? Vooral als de aarde aan de natte kant is ontwikkelen er zich ook wortels rechtstreeks op het oppervlak van de knol.

Scheuten die boven de grond op de knol groeien zul je tot wortelvorming moeten aanzetten door ze na het weg breken van de knol een paar dagen in water te zetten. Rechtstreeks in de grond zetten kan ook maar op water zetten heeft de voorkeur.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een supermarkt kijk ik meestal even bij de zoete aardappels of er een interessant ras ligt dat ik nog niet teel en geschikt is voor ons klimaat. Vandaag vond ik er weer een en dat het ook deze keer weer een zoete aardappel uit de Aldi is is zuiver toeval. 

Aldi Süd , een tip dus voor in Duitsland woonachtige forumleden en nederlandse  grensbewoners , verkoopt momenteel zoete aardappels van het ras Bellevue voor het zeer schappelijk prijsje van 1.49 euro/kilo. Ik heb er gelijk een paar gekocht en als ik de omschrijving van het ras op de site van Polderjongens BV zie dan heb ik er hoge verwachtingen van. Hier nog eenmaal de link naar Polderjongens BV.

https://www.polderjongens.nl/onze-zoete-aardappels/

zoet15.thumb.JPG.ba81da9daa0d098de1b30f101139909b.JPG

Te koop dus bij Aldi Süd. Of hij ook verkrijgbaar is bij Aldi Nord weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ik ga even langs de Aldi voor zoete aardappels, die zijn nu kan de aanbieding. Maar nee hoor, daar aangekomen, hebben ze het woord "zoete" weggekrast en er gewone aardappels neergelegd.

Dus ze waren gewoon 1,99 per bakje.

Ras Covington, maar wel opgekweekt in de USA. Desondanks toch een bakje gekocht. Een of 2 om te spruiten en de andere 2 om op te eten.

IMG_20240206_154601.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Ik heb de eerste stekken in P9 potjes gezet met potgrond, waar zet ik ze weg?

warme plek of mogen ze al naar de kas? ‘s nachts kan het nog koud worden.. kunnen ze niet al te best hebben volgens mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker warm plekje zoeken, pas na Ijsheiligen op hun definitieve plaats buiten of iets eerder als je ze in kas op wilt kweken.

Maar dat is ook afhankelijk van hoe het weer is. April kan nog flink fris zijn en als je ook nog weinig zonneschijn hebt, warmt de kas ook laat op. Proberen is leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...