Oudholland Geplaatst: 30 november 2020 Share Geplaatst: 30 november 2020 Deze plant blijft de hele winter in de woonkamer staan. Als hij te groot wordt snoei cq stek ik 'm om weer kleine planten te krijgen. En om meer uitlopers/stengels te hebben. En in het voorjaar, in de tijd dat je normaal een knol opzet, stek ik 'm voor het laatst. Dat worden dan de planten die ik ga uitplanten. Of ik deze dan ook me uitplant, weet ik nog niet, ligt eraan hoeveel ruimte ik overheb. Maar het lijkt me wel een goed experiment om te kijken of een iets oudere plant een andere opbrengst geeft. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 1 december 2020 Share Geplaatst: 1 december 2020 De 2 planten die ik binnen overwinter doen het weer goed, ik heb er alleen wel zoveel van die stomme vliegjes omheen weer... gelukkig heb ik daar van die gele plakstrips voor Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nasuada Geplaatst: 10 januari 2021 Share Geplaatst: 10 januari 2021 Yes, zoete aardappel, mijn eerste actie 2021. Gisteren gekocht bij de lidl ( best veel geld vond ik nml 1.60 per stuk. Ik laat ze wortelen in water. Volgens dianas mooie moestuin de dunne kant in het water. Zou het zelf andersom gedaan hebben dus maar goed dat ik eerst even lees. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 10 januari 2021 Share Geplaatst: 10 januari 2021 Dunne of bolle kant: het maakt niet uit waarmee je ze in het water zet Nasuada. Een ongebruikte zoete aardappel kent nog geen bovenkant (voor het loof) of een onderkant (wortels). Over het hele oppervlak van de knol bevinden zich slapende ogen en uit ieder oog kan in principe een gelijkwaardige scheut met bijbehorende wortels ontstaan. Ik raad je aan ook eens de methode met half in vochtige potgrond gelegde knollen te proberen. Ik heb het telen van stekken op water één keer gedaan in het jaar dat ik met de teelt van zoete aardappels begon. Daarna nooit meer omdat de opbrengst aan stekken van een knol die ik half in potgrond had gelegd een stuk hoger bleek te zijn. Bovendien ontstaan ze op die manier ook nog eens sneller en groeien ze beter. 1 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 10 januari 2021 Share Geplaatst: 10 januari 2021 Ik ben het met Frans eens, beter half in potgrond.Maar mijn (1 jaar) ervaring zegt dat de bolle kant (bovenkant) meer stekken geeft. De rest van de knol heeft ook stek, maar iets minder.Overigens beginnen mijn zoete aardappels voor consumptie net een beetje uit te lopen. Ze liggen dan wel in de koelste kamer van ik schat max 20 graden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tuinLB Geplaatst: 10 januari 2021 Share Geplaatst: 10 januari 2021 Ik heb er gisteren ook 2 half in de potgrond gelegd, in een kweekbak met deksel boven op de verwarming. Eens kijken of het wat wordt. De vorige 2e pogingen in voorgaande jaren waren niet zo succesvol maar we blijven volhouden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 11 januari 2021 Share Geplaatst: 11 januari 2021 6 uren geleden, acpronk zei: Maar mijn (1 jaar) ervaring zegt dat de bolle kant (bovenkant) meer stekken geeft. En ik maar uitleggen dat een zoete aardappel geen echte boven- of onderkant heeft. 🙂 Vergelijk het een beetje met een gewone aardappel. Heeft ook geen boven- of onderkant en heeft de ogen verdeeld over zijn gehele oppervlak. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 11 januari 2021 Share Geplaatst: 11 januari 2021 Sorry, ik moet toch een correctie doorgeven. Ik zit de foto van vorig jaar te bekijken, en bij de tainung 65 zitten de meeste uitlopers aan de bolle kant, de erato white heeft de meeste juist weer aan de punt zitten, en de Vera was langwerpig waarbij er geen duidelijke kop was, maar daar denk ik ook de meeste aan de staart.De meeste uitlopers aan de nieuwe generatie zitten volgens mij ook aan de kop, maar dat zijn hoofdzakelijk tainung 65.Let wel op, meeste, dus niet allemaal. Maar ik zou ze wel plat half in de aarde ingraven. Op een warmtemat hoeft niet, maar zorgt wel voor een snellere groei. Maar dat is nu nog niet nodig, ze kunnen toch pas na half mei buiten uitgeplant worden. In dat opzicht is het ook helemaal niet handig dat er bij mij al zoete aardappels uitlopen, heb ik nog 4 maanden een hele hoop planten in huis. Is vrouw niet zo blij mee... Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 21 januari 2021 Share Geplaatst: 21 januari 2021 Op advies van ik dacht Weknow heb ik me ook ingeschreven op de nieuwsbrief van ccbt.Vandaag was er een interessant stukje over de zoete aardappel: https://www.ccbt.be/?q=track/click/74525/1437. Het effect op de knol grootte van plantafstand en planttijdstip van 2 gangbare rassen in België. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geert h Geplaatst: 23 januari 2021 Share Geplaatst: 23 januari 2021 Bij gebrek aan biologische zoete aardappels in de supermarkt heeft mijn vriendin voor mij onderstaande meegenomen. Heeft iemand hier ervaringen mee, en wat zijn die dan? Indien er geen ervaringen zijn wil ik het best een kans geven, maar wanneer er alleen maar slechte ervaringen mee zijn dan kunnen we ze beter opeten en verder kijken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 23 januari 2021 Share Geplaatst: 23 januari 2021 Beauregard is wel een bekend ras. Inmiddels is er ook beauregard improved, maar ik las ergens dat iemand (@Frans ?) die deze beter vonden. In ieder geval zijn er wel mensen met ervaring van dit ras.Ter uitbreiding van mijn collectie (meerdere rassen testen) heb ik vorige maand van 8 soorten stekken besteld bij Den Ouden Kastanje. Worden eind april geleverd.Rassen zijn: Witte van de EcohoeveBeauregard ImprovedMolokai ImprovedS17-003OkinawaRadiosaPurpleTwoMarjokeDan heb ik zelf nog Tainung 65 en Erato White en onbekende oranje van AH.Allemaal 1 of 2 stekken. De bedoeling is dat ik dan degene die goed produceren overhoud. Behalve Okinawa, die schijnt wel goede stoffen te hebben maar opbrengst is heel laag. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
simonvb Geplaatst: 23 januari 2021 Share Geplaatst: 23 januari 2021 Geert ik zou gewoon proberen. Vorig jaar ook een gewone ( ook hier geen biologische) gebruikt uit de supermarkt en dat ging perfect. Bij mij stond er geen rasnaam bij dus dat weet ik niet. Ik heb er nog liggen van de eigen oogst dus kan verder met eigen pootgoed. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geert h Geplaatst: 23 januari 2021 Share Geplaatst: 23 januari 2021 Blijken ze bedoeld te zijn om op te eten... Maar ik mocht er wel een kleintje van hebben, dus die gaat morgen voor de helft de potgrond in. Nu nog een mooi plaatsje uitzoeken. Dankzij vloerverwarming geen radiator om boven te zetten, en 19 graden is misschien net iets te fris. Ik heb echter nog een 2W warmtematje dat ik er onder kan gooien, dat zal net de temperatuur iets opdrijven. Ik kan hem ook in de verwarmde box leggen op 27 graden, maar daar komt geen licht in en is de luchtvochtigheid waarschijnlijk richting de 100%. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 23 januari 2021 Share Geplaatst: 23 januari 2021 19 graden kan makkelijk, alleen duurt het wat langer. Ik heb mijn consumptie zoete aardappels in de koelste kamer (hele huis vloerverwarming, alleen midden verdieping zet ik nooit aan), schat temperatuur ook zo rond 19-20 graden, en merendeels heeft al kleine scheuten. En die liggen sinds de oogst open en bloot. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geert h Geplaatst: 24 januari 2021 Share Geplaatst: 24 januari 2021 Ik heb een verwarmde tempex bak waarin ik de pepers en aubergines heb voorgezaaid, daar heb ik hem nu op staan. Alhoewel het tempex goed isoleert, zal het er al snel een paar graden warmer boven zijn. En ik ben nog op tijd om een nieuwe ronde te starten wanneer deze niet goed gaat (denk ik). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
simonvb Geplaatst: 24 januari 2021 Share Geplaatst: 24 januari 2021 Duurde vorig jaar hier een tijdje vooraleer er schot (22°) in kwam maar heb er toch 8 mooie stekjes van kunnen nemen. Dus niet direct wanhopen, duurt gewoon even voor de eerste scheuten zich tonen. Eenmaal de scheuten overgeplant in potgrond, gingen ze heel snel groeien dus ik wacht nog even met ze half in potgrond te leggen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geert h Geplaatst: 24 januari 2021 Share Geplaatst: 24 januari 2021 Wat noem jij even? 2 weken, een maand of zelfs 2 maanden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sluipwesp Geplaatst: 1 februari 2021 Share Geplaatst: 1 februari 2021 Bij mij duurde het 3 weken bij 26C voordat ze met de kop boven de grond kwamen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Saalk86 Geplaatst: 4 februari 2021 Share Geplaatst: 4 februari 2021 Heeft iemand toevallig een geteelde zoete aardappel voor mij? Om nu weer voor 30 euro (10 plantjes) aan stekjes te kopen in mei gaat mij te ver! Twee jaar geleden in grote bakken geteeld en dat beviel uitstekend! Echt een aanrader! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 5 februari 2021 Share Geplaatst: 5 februari 2021 wij gaan altijd nar een biowinkel voor knollen die we uit willen planten, heb je er geen in de buurt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Saalk86 Geplaatst: 5 februari 2021 Share Geplaatst: 5 februari 2021 (aangepast) Thanks, heb even gezocht en inderdaad, ze worden verkocht. Vorig jaar kon ik echt niks vinden, voor de liefhebber: https://winkel.detuinenvanweldadigheid.nl/products/kopie-van-kopie-van-bataat-5 De Tainung 65 beviel mij 2 jaar geleden uitermate goed. Ik heb daarom zojuist 2 knollen besteld, 1 x witte vd eco en nog 2 Beauregard. Vorig jaar ging het niet helemaal goed dus ik heb nu meer uit voorzorg 2 extra gekocht. Hopelijk kan ik ze morgen afhalen, dan het weekend in een vochtig bakje met aarde zoals @Frans heeft beschreven! 5 februari 2021 aangepast door Saalk86 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 12 februari 2021 Share Geplaatst: 12 februari 2021 Ik heb 3 dagen geleden een paar stekken geknipt en op water gezet. Gewoon stukjes van de planten die ik heb gerooid en als kamerplant heb staan. En nu zie je al kleine worteltjes groeien! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 18 februari 2021 Share Geplaatst: 18 februari 2021 Hoe zetten jullie de zoete aardappels in de grond (voor stekken)?Heb op Facebook gezien dat de Zoetewei ze ook plat legt (in 2020), maar Den Oude Kastanje juist rechtop: https://www.facebook.com/1625223034379318/posts/2903972243171051/Rechtop heeft het voordeel dat je minder plek nodig hebt (scheelt minimaal de helft tot wel 2/3 aan oppervlakte schat ik zo.Nadeel zou kunnen zijn dat je dan minder stekken hebt (oftewel meer zoete aardappels per x aantal stekken).Vorig jaar was mijn eerste jaar, dit jaar probeer ik ze ook rechtop.Heb er toch veel te veel. Heb ook nog 10 stekken besteld bij Den Oude Kastanje, om wat nieuwe soorten te proberen.Heb eigenlijk geen idee welke de tainung 65 is en welke de Erato White (knollen zien er hetzelfde uit, maar blad is wel duidelijk anders). Oranje komt van AH en donkerpaars is Vera. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geert h Geplaatst: 20 februari 2021 Share Geplaatst: 20 februari 2021 Ik heb hem plat liggen, omdat ik dat gelezen had. Ook slechts 1 zoete aardappel, de rest van het pak is in het eten gegaan. Die ligt nu 4 weken in vochtige potgrond, en aan het begin van de week zag ik een klein puistje ontstaan. Ondertussen is het duidelijk dat dat het begin van een uitloper is, en zie ik de tweede ook al ontstaan. Nog wel erg klein, maar gaat vast goed komen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Oudholland Geplaatst: 24 februari 2021 Share Geplaatst: 24 februari 2021 Hier hebben de stekjes van de stekjes van afgelopen najaar (die de hele winter als kamerplant in de kamer en de bijkeuken hebben gestaan) ook wortels. Tijd om ze te gaan planten. Het viel me wel op dat de stekken van deze winter in huis wel in de lengte groeiden, maar weinig tot geen zijtakken (scheuten?) kregen (maar dus alleen heel lang werden). Hoe is jullie ervaring daarin @Jorieke123? Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.