Ga naar inhoud

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

sokrates

Aanbevolen berichten

Met die van de Amazing Oriental had ik vorig jaar slechte ervaring, alle 3 verrot. Maar was de eerste keer, dus kan ook aan mij liggen.

Die van AH ging beter, had geen stekken genomen maar alles in de grond geplant.

Hiervan de dunne en middelmatige overgehouden, sommigen waren in meer of mindere mate verschrompeld en andere waren nog hard.

Duurt echter een maand voordat ik hiervan enkele scheuten zie.

Ik heb ook wat bij Den Oude Kastanje gekocht, die gaven al na enkele dagen scheuten.

Vraagjes:

Doen jullie na de oogst nog iets speciaals (bv warmtebehandeling) voordat de knollen bewaard worden?

Hebben jullie de stekken ook op de warmtemat, want die begint aardig krap te worden met de ZA knollen, stekken, kurkuma en gember.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe niets speciaals met de knollen voordat ik ze in onze ondiepe (die niet hele koude) kelder leg. En er liggen er nog een paar en die voelen nog steeds mooi stevig en smaken lekker zoet. Ze liggen zo open en bloot, in zo'n kiwidoos van de supermarkt. Geen turf of kranten of zand ofzo.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die van de Amazing Oriental had ik vorig jaar slechte ervaring,

Ik heb ook wat bij Den Oude Kastanje gekocht, die gaven al na enkele dagen scheuten.

De ZA van de Amazing Oriental wat was hun herkomst ?

Volgens mij kan daar een deel van de oorzaak liggen dat deze het niet deden omdat ze afkomstig zijn van warmer klimaat en dus ook die warmte nodig hebben om te beginnen schieten .

Bij de gewone aardappelen gebruiken ze producten om de consumptie aardappelen niet uit te lopen . Ik weet niet of dit ook gebeurt met de ZA of ze een behandeling hier voor krijgen? Bij de oude kastanje volgens mij zeker niet .

Hebben jullie de stekken ook op de warmtemat
Ik gebruik rassen die omschreven worden als geschikt voor de buitenteelt in België . Dus die hebben minder warmte nodig om hier uit te groeien tot een mooie oogst en ga er dan ook van uit dat deze minder warmte nodig hebben om beginnen uit te groeien . Dus een warmtemat komt er hier totaal niet van pas en moeten ze het stellen met kamertemperatuur van min rond de 18 graden . En dit tot nu toe met succes . Plant ze dan liever iets vroeger dat ze wat meer tijd hebben voor te groeien dan ze te forceren door een warmtemat te gebruiken .
Link naar reactie
Delen op andere sites

schreef acpronk:

Doen jullie na de oogst nog iets speciaals (bv warmtebehandeling) voordat de knollen bewaard worden?

Ik bewaar de knollen op een vergelijkbare manier als Jorieke. Ik zet ze na voorzichtig gewassen en gedroogd te zijn in open dozen zonder afdekking in de kelder. Een warmtebehandeling geven doe ik niet meer. Dat heb ik eén keer gedaan in 2017 ( https://www.moestuinforum.nl/topic/11545-handleiding-zoete-aardappel-bataat/?do=findComment&comment=345152 ) maar het is , zeker als je wat grotere hoeveelheden hebt , voor een amateur nauwelijks te doen. Er is weinig smaakverbetering en ook voor de houdbaarheid hoef je het niet te doen. Voor de houdbaarheid blijkt de wijze van opslag veel belangrijker te zijn.

Mijn laatste zoete aardappels uit het oogstjaar 2017 en 2018 waren in mei/juni van het daaropvolgend jaar nog steeds in prima staat. Daarbij maakte het niet uit of ze al of niet een warmtebehandeling (oogst 2017) hadden gehad. Ze werden gedurende de opslag zo koel mogelijk, maar niet onder de 10°C , bewaard. Afhankelijk van het ras komt er in mei/juni wel wat spontane spruitvorming op gang.

schreef acpronk:
Hebben jullie de stekken ook op de warmtemat, want die begint aardig krap te worden met de ZA knollen, stekken, kurkuma en gember.

Als je hiermee opgepotte stekken bedoelt, die zet ik niet op een warmtemat. De 12 nieuwe plantjes die ik momenteel uit stek heb (te vroeg om het een beetje handzaam te houden maar het verhaal waarom is bekend) staan zelfs op een plek waar de temperatuur momenteel varieert tussen ongeveer 14°C en 17° C. Ze groeien dan maar langzaam maar dat is voorlopig ook de bedoeling. Met de 'eigenlijke' stekkenteelt 2020 begin ik eind deze week.

Tot slot nog een interessante link die ik al eens eerder liet zien. Voor wie hem gemist heeft :

https://edepot.wur.nl/442972

aangepast door Frans
Niet werkende link naar warmtebehandeling aangepast

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, simonvb zei:

Kun je de zoete bataat ook gewoon in stukken snijden om meerdere planten te kweken of toch beter de stekken afsnijden? 

In hoeveel zou je de aardappel dan willen snijden ? 

Wat mij belangrijk lijkt met scheuten is het belangrijk om de snijoppervlakte zo klein mogelijk te houden . Om deze aardappel in stukken te snijden dat je er meerdere planten uit krijgt lijkt het mij dat je om de duur wel erg veel snijvlakken ga hebben . 

Dus ik zou gewoon scheuten nemen .

Is het met de gedachte van de knol is het voedsel voor de nieuwe planten . Kunt je de test doen scheuten afsnijden tot je de gewenste scheuten heb en dan de knol in zijn geheel groter planten en dan bij de oogst vergelijken .

Vorige week ergens gelezen dat er werd aangeraden bij het uitplanten werd aangeraden de wortels wat te rechten om rechte knollen te krijgen en geen kluwe van knollen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds paar dagen de zoete aardappel in een bakje met potgrond gelegd, net als Simonvb. Heb nog geen stekken o.i.d.

Heeft iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt voor je de eerste 🌱 kunt verwachten? Ik heb een beetje m’n twijfels over de zoete aardappel zelf namelijk.

aangepast door Saalk86
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een week duurde voor ik de eerste uitlopers zag verschijnen.

On 3/1/2020 at 11:52 PM, Waaslander said:

In hoeveel zou je de aardappel dan willen snijden ? 

Ik dacht in 4 of 5 stukken, er komen redelijk veel groeischeuten op en het is een grote zoete bataat. Met een gewone aardappel lukt dit dus waarschijnlijk hebben er nog al tuinders dit geprobeerd met de zoete aardappel?
Lijkt me veel gemakkelijker dan te moeten zitten prutsen met stekjes die je nog in water moet zetten om te wortelen, dan weer overplanten,....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bezig met scheuten trekken. We hebben mooie scheuten (20-35 cm) en de zoete aardappels die ik heb overgehouden. Ze staan boven een verwarmen en krijgen redelijk veel licht (mits de zon schijnt). Ik moet nog wat meer moestuinaarde bij de scheuten doen, zodat ze onder bij de stengelknol wortels gaan vormen. Dan kan ik ze later gaan oppotten. Ik wil de bakken komend jaar een stuk natter houden en de planten dus in Hulsberg kweken, want in Voedselbos Beek heb ik niet de mogelijkheden om ze gedurende de week en zomer genoeg water te geven, zodat ze veel en zware stengelknollen vormen. In Hulsberg zou dit wel moeten lukken. Bij droogte overleven ze het wel en zien er soms zelfs mooi uit, maar de opbrengst is vrij dramatisch (ze zijn gelukkig wel heel lekker).  

aangepast door permanatuurtuin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de zoete aardappels inmiddels van één naar drie verschillende bakken opgepot. Ik heb geprobeerd de zoete aardappels onder de grond te  krijgen, zodat de uitgelopen stekken wortels aan de voet ontwikkelen. Sommige scheuten zijn meer dan 50 cm lang, dus al wat groot voor op de vensterbank. Ze zuipen ontzettend veel water. Dat verklaard waarom ze in droge zomer bij weinig water geven ook weinig opleveren. Komend jaar veel en veel meer water geven, maar dan in Hulsberg, waar we een kraan hebben. In Beek is dit gezien dat alles tijdens droogte schreeuwt om water geen goede keus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...
Op 3-3-2020 om 12:56, Saalk86 zei:

Ik heb sinds paar dagen de zoete aardappel in een bakje met potgrond gelegd, net als Simonvb. Heb nog geen stekken o.i.d.

Heeft iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt voor je de eerste 🌱 kunt verwachten? Ik heb een beetje m’n twijfels over de zoete aardappel zelf namelijk.

Eindelijk de eerste stek! Duurde even, maar de eerste spriet is boven! Ben benieuwd hoeveel planten ik er mee kan planten straks. Hoop stiekem wel op stuk of 15

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zoete aardappels staan sinds begin maart te kiemen, en dit is hoe ze er nu voor staan (zie foto). Maar bij mij heeft het dus wel 3 weken geduurd voordat er echte actie was. Ik heb biologische zoete aardappels gekocht, geen idee welk ras. Dat stond er helaas niet bij. 

Wat is nu wijsheid voor een volgende stap? Ze apart oppotten in potgrond? Of in water zetten? En hoe snij je de jonkies er vanaf? Met een stukje schil eraan? Of gaat dat schilletje dan rotten? Of alleen de jonkies eraf snijden? 

Ben al zo lang (in mijn hoofd) bezig met dit project dat ik het stiekem best spannend vind)

20200402_172723.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip ze eraf, maar laat wel stukje stengel met enkele blaadjes staan.
Kijk bijvoorbeeld bij Diana's mooie moestuin. Lees vooral de commentaren.
Dit werkt heel goed (eerste jaar bij mij), en heb sinds eind januari van 3 knollen van Den Ouden Kastanje al meer dan 50 stekken getrokken. De takken die je laat staan geven zijtakken die je ook als stekken af kan knippen.
De ongeveer 10 knollen die ik heb overgehouden van knollen van AH hebben slechts 3 stekken opgeleverd, maar dan kan aan mijn bewaarmethode liggen.

Volgende week doe ik de meeste in de koude bak, heb nu bijna geen ruimte meer en de paprika's moeten nog verspeend worden. En tomaat, en pompoen en courgette heb ik pas gezaaid dus die zullen binnenkort ook ruimte nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Liesje

Om aantasting van de knol te voorkomen kun je het best de stek aan het oppervlak afbreken of afsnijden zonder de schil te beschadigen.  De wortels van de stekken ontwikkelen zich in water (of rechtstreeks in vochtige potgrond gezet) vanuit de aanzetpunten (oksels) van de bladeren. Van groot belang is dus dat de stek voldoende bladeren gevormd heeft zodat je minimaal de onderste twee kunt verwijderen om dat gedeelte van de stek onder water te zetten.

z43.JPG.95fa799f339724713c1d3fcf1b798864.JPG

aangepast door Frans

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

Morgen nog wat stekken nemen uit de kweekbakjes op de voorgrond en dan ben ik er klaar voor. Dit jaar zijn het 5 verschillende rassen geworden. Covington, Beauregard, Orleans , verder een onbekend oranje ras dat ik vorig jaar al teelde en dan nog de paarse 'portugees' van eveneens onbekend ras.

z44.thumb.JPG.89cdca0cfb79496ed65ac67b0d651db4.JPG

Bij een goede zomer is er nauwelijks verschil in opbrengst tussen vollegrond en kas dus ga ik dit jaar het merendeel van de planten weer eens in de vollegrond zetten. In de vollegrond heb je wel meer kans op ongedierte (engerlingen bijvoorbeeld , van woelratten of -muizen heb ik gelukkig geen last) maar ook kasteelt heeft een nadeel heb ik gemerkt. Vorig jaar kreeg ik voor het eerst last van phytophtora bij kastomaten. De zeer hoge luchtvochtigheid in de kas door het vele water geven aan de zoete aardappels heeft daar wel aan bijgedragen denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans  zegt dan ook dat hij phyto had bij zijn kastomaten. ;)@Saalk86

Mij valt op dat bij mij de paarse ZA vd Oriental het snelst stekken aanmaakt die ook nog eens erg groot worden.

Op de tweede plaats komt de witte ZA vd Oriental.

Daarna pas de rode exemplaren van Aldi en Oriental. Doen er erg lang over voor de eerste scheuten verschijnen en deze groeien ook nog eens een stuk minder hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de laatste scheuten genomen . En beginnen spitten waar ze moeten komen . In eigen tuin maar plaats voor een 10 tal planten en bij mijn moeder ligt de oude moestuin al een 10 jaar leeg en nu dat we extra tijd hebben door corona een stuk aan het opkuisen. 

Laatste jaren het spontaan opgekomen gras geregeld afgereden met grasmaaier . Nu ook eerst afgereden en dan kapot gefreest oppervlakkig . En dus nu aan het spitten (in 2x). Daarna compost en fijne kippenmest op voeren en ligt frezen . Grond ligt te vast om zo de aardappel planten in te planten vermoed ook omdat het daar nogal vochtig is . 

Het is de bedoeling dat er 100 planten komen of anders gezegd 4x25

-Orleans

-Beauregard

-Molokai improverd

-Vera

Planten komen op worteldoek om onkruid binnen de perken te houden   (zeker als we weer in ons normaal ritme zitten) .

Molokai en Vera  knol gekocht op 23/2 "oude kastanje" op beurs onmiddellijk horizontaal geplant .  .

Orleans 3 consumptie knollen ALDI (samen 500gr) verticaal geplant begin februari 

Beauregard  2 consumptie knollen ALDI (samen 500gr) horizontaal  geplant begin februari

Hebben het allen moeten doen op kamertemperatuur en zonder extra verlichting en van allen ongeveer even veel scheuten op dit moment . Dit ondanks vroeger grotere aantal en groter totaal gewicht .

Link naar reactie
Delen op andere sites

1f55b8b595482e01863b961c53b8f45d.jpg

Deze knakker had zichzelf omhoog geleid via een peperplantje.

Ik heb 3 planten verpot. 1 weggegeven. Die wordt nu elders liefdevol opgevangen.

Waren voornamelijk eigen oogst die ik te klein vond om me te vermoeien om te schillen. Een was wel een grote die was uitgelopen. Dat gebeurt bij mij nooit zo vaak, dus vond dat ik daar gebruik van moest maken. Bij wijze van test heb ik 1 zoete aardappel in stukken gesneden. Dat was ook een grote. Dat in een pot gedaan en warempel; ook uitgelopen.
Die 3 heb ik ook verpot en in de kas gezet. In totaal dus 6 planten gehouden en 1 weggegeven. Jeetje... daar moeten er dus nog een paar weg tzt. Nu is er nog wel plek. Straks niet meer.

b45aeec9f909db1512dae551b28b22ef.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grootste planten begonnen door hun pot te groeien (P9) . Dus deze week grond klaar gemaakt en worteldoek geplaatst de plantgaten er uit gebrand en gisteren 3 rijen van 25 planten  geplant en er bogen over gezet met plastiekfolie . Koudste nacht zou volgende nacht zijn met 4°c daarna gemiddeld een 8 voor komende 14 dagen . 

Oorspronkelijk plan was ze op 50/60 te planten maar na lezen van https://www.ccbt.be/sites/default/files/files/Teelthandleiding bataat_pdf.pdf is het 30/90 geworden. 

De laatste planten zijn nog maar gestoken dus die komen er binnen een paar weken aan . We zullen zien of het vroeger planten al dan niet meer opbrengt geeft. Reden ook voor ze uit te planten nu was ook omdat ik ook al had gelezen dat je wortels  zoveel mogelijk moet spreiden bij het planten om geen klompen misvormde zoete aardappels te krijgen . Dus niet te lang in kleine pot te laten staan.

Zal morgen eens wat foto's nemen want dit zegt natuurlijk veel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...