Jorita Geplaatst: 3 februari 2014 Geplaatst: 3 februari 2014 Hallo,Aangezien in mijn moestuin geen gras is toegestaan, ben ik op zoek naar een alternatief. Ik ben op zoek naar lage (maximaal 15 cm, lager is beter) bodembedekkers, winterhard, welke zich bovengronds kruipend verspreiden. Zo voorkom ik het probleem van enorme zaadverspreiding naar de buren, en wordt het ook geen probleem om ze er weer een keer weg te halen. Ze moeten er tegen kunnen om af en toe op gestapt te worden, maar niet heel intensief. Heeft iemand hiervan misschien een of een paar stekjes voor mij? Ik wil er wel iets voor betalen, maar het liefst wel een beetje low-budget. Ook tips voor een goede plant die ik bij bijv. het tuincentrum voor weinig kan halen ben ik heel blij mee!Groetjes, Jorita Quote
Bit Geplaatst: 3 februari 2014 Geplaatst: 3 februari 2014 Beetje brutaal van mij natuurlijk, maar ik denk dat je je probleem een beetje anders moet omschrijven. Heel brutaal hoor ! : Je wilt een wat onderhoudsvrijere moestuin ( door tijd-gebrek bv ) en dus minder vrije grond waar allemaal onkruid op komt, wat weer gaat zaaien etc ? Is dit een beetje de omschrijving ?Dát gaat lastig worden denk ik. Maar heel dik je tuin mulchen kan een idee zijn ( zie de topics daarover ) De enige plant die mij zo te binnen schiet zou kruip-tijm kunnen zijn. Dat verdraagt wel enige betreding eens in de 2 weken bv. Maar goed, als je zó weinig op de tuin bent, moet je je misschien heel andere dingen gaan afvragen ? Geen goedkope of snelle oplossing ook trouwens. Hedera ?... mwaa. ook geen lekkere oplossing.Tut-dames komen komen met zo'n vraag van jou met 'loop-kamille' aanzetten. Dat verdraagt echter geen betreding. Lastig hoor ! Ik denk dat dik mulchen nog de beste is. + het gewone regelmatige onderhoud. Quote
Stan Geplaatst: 3 februari 2014 Geplaatst: 3 februari 2014 Denk eens aan Vinca minor. Maagdenpalm in het nederlands is een vaste plant die zich best makkelijk door je tuin heen kan gaan maar je gaat dat niet met een stekje redden. Wel weer makkelijker dan hedra uit je tuin . Ook kan O.I.kers mogenlijk wat zijn voor je bedekt goed kan je niet te vaak wel eens op gaan staan zeker als je ruim zaaien zou. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Bit Geplaatst: 3 februari 2014 Geplaatst: 3 februari 2014 Vinca is wel een goeie ja, hoewel die in de praktijk wel die 15 cm overstijgt denk ik , maar is een sterke ja. O-I kers en dan er op gaan staan, kan ik me niks bij voorstellen.Mos ? Quote
Stan Geplaatst: 3 februari 2014 Geplaatst: 3 februari 2014 Vinca kan je maaien/trimmen en dat is niet zo veel werk. het snoei-spul weer in de grond en gaan. Of hoogstaande sprieten even in de grond duwen voor een dichter veldje. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
weknow Geplaatst: 4 februari 2014 Geplaatst: 4 februari 2014 Ik denk spontaan aan lievevrouwenbedstro als lage sluitende bodembedekker die zich makkelijk/snel verspreidt via wortels. Minder dicht/sluitend werkt bijvoorbeeld tripmadam. Of een laag blijvende netel: Lamium maculatum (Een heel mooie dwerg is "White Nancy").Je zou ook aan een lage klaversoort kunnen denken. Of zenegroen. Of een kruipende soort kamperfoelie, die een dicht net van takjes over de grond legt en een enkel keertje belopen wel overleeft. Maar eerlijk gezegd zou ik daar nooit voor kiezen: Om een strook te laten begroeien met snel uitlopende planten, om het onkruid tegen te houden in je moestuin. Omdat het zich daar als een onkruid gaat gedragen (wil steeds uitstoelen richting je tuin) en omdat het een schuilplaats wordt voor slakken e.d. Met andere woorden: de remedie zou wel eens lastiger kunnen zijn dan de kwaal: het in toom houden van die planten, opdat ze niet in je groentebedjes komen is net zo veel werk als af en toe wieden. Tenzij je er met massieve randen een afscheiding rond zet, zodat je het - letterlijk - binnen de perken kunt houden. Dan wordt het een soort border langs je tuin. Dan is mulchen een betere optie. Eventueel met boomschors of houtsnippers. Je grond is bedekt en nauwelijks wieden: daaronder een goed bodemklimaat en vochtregeling en er blijven geen waterplassen staan, waarvan je groenten weer profiteren. Als ik hem goed begrijp, adviseert ook Bit in deze richting Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mijke Geplaatst: 4 februari 2014 Geplaatst: 4 februari 2014 Nou Bit, dat vind ik toch een beetje flauw van je hoor! In andere topics moedig je mensen vaak aan om, als ze een grote tuin hebben, te beginnen met een gedeelte en de rest onderhoudsvrij in te planten, en nu vraagt iemand om tips en dan concludeer je gelijk dat iemand te weinig op zijn tuin is? En verder doe je de aannames dat het uit tijdgebrek zou zijn, en uit luiheid. Maar misschien wil die persoon een gedeelte van zijn tuin tot zitstuk maken om uit te kijken over de moestuin, weet jij veel! Beetje veel aannames hoor Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Bit Geplaatst: 4 februari 2014 Geplaatst: 4 februari 2014 Buiten een hele trits aannames die ik inderdaad gebruik om mijn verhaal aan op te hangen, zeg ik echt nergens dat ze lui is hoor. Die zou me nét te ver gaan.En bij de aanname 'tijdsgebrek' staat ook het woordje 'bijvoorbeeld' nog. Vond mezelf buiten brutaal ( zeg ik ook ) nog wel netjes. Maar ergens heb je wel gelijk ook hoor Mijke. Aannames.De vraag doet mij gelijk die richting op denken, wat geheel niet het geval hoeft te zijn natuurlijk. Aan de andere kant: wat zal je in een moestuin met bodembedekkers willen werken ? Eigenlijk maar 1 ding kan ik zo bedenken, en dat is dat eeuwige onkruid in toom houden.Maar ik laat me graag verrassen hoor. We horen het wel ( hoop ik ). Ik heb je toch niet afgeschrikt van het forum ? ( vraag aan de topicstarter ) Quote
Jorita Geplaatst: 18 maart 2014 Auteur Geplaatst: 18 maart 2014 Hallo,Excuses voor het trage reageren, ik had niet door dat er al iemand geantwoord had.Het is geen kwestie van tijdgebrek (of luiheid?), maar ik heb een deel van mijn tuin omgetoverd tot fruittuin, met tussen de bessenstruiken een kinderpicknicktafel etc voor mijn kinderen. Voor dat stuk zoek ik dus iets wat de bodem bedekt, en er tegen kan dat er af en toe op gelopen wordt.Bedankt voor de tips, ik ga het allemaal even googlen en bekijken!Groetjes, Jorita Quote
HuubvG Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 (aangepast) Jorita, naar aanleiding van je laatste reactie hierboven, durf ik wel te zeggen wat ik al steeds in mijn hoofd had: Stekelnootje (Acaena). Bodembedekker, niet te hoog, je kunt er zo nu en dan op lopen, verdringt alles wat eronder van plan was op te komen, staat leuk met grijze blaadjes en stekelige bloempjes. Weinig tot geen onderhoud. close up plant met wortels na een tijdje ziet de bodem er zo uit Edit: er is geloof ik geen plant die het fijn vindt om op gelopen te worden, behalve gras dan. Daarom zou je misschien hoe dan ook, dus wat voor bedekker je ook kiest, wat stapstenen (=tegels) kunnen leggen op de plek waar je het meest gaat lopen. 18 maart 2014 aangepast door Gast Quote
Kassiopei Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 Bosaardbeitjes zijn ook leuk, en nog lekker ook. Quote
Bit Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 Kijk ! Zo is het nou maar nét. Wat 1 woordje niet voor misverstanden kunnen zorgen ( althans : bij mij ) Een bodembedekker in de fruittuin is inderdaad heel wat anders dan een bodembedekker in de moestuin Voor een bodembedekker in de fruittuin zou moeten gelden, denk ik, is dat de bodembedekker vooral niet te diep wortelt ( om geen of weinig concurrentie aan te gaan met de fruitstruiken ),Je moet een makkelijk ding nemen denk ik. Bosaardbeitjes ( de gewone Fragaria vesca ) is lekker makkelijk inderdaad en bodembedekkend.Gewone simpele hondsdraf ? Loopt heelijk alles dicht en kan wel wat betreding hebben. Een mooie variant daarop is de bonte ( Glechoma hederacea 'Variegata' ). Zonnig uiterlijk voor ook wat schaduw en loopt lekker makkelijk en voor weinig geld, helemaal dicht. Ach. Er is heel veel hoor. Kijk eens naar Satureja montana. Lang bloeiend. wintergroen, gebruikswaarde. snelgroeiend, totaal de bodem afsluitend. Perfect ding vind ik zelf. Quote
Jorita Geplaatst: 18 maart 2014 Auteur Geplaatst: 18 maart 2014 Bedankt Huub!! Dat lijkt me idd een goede oplossing. Stapstenen is een goed idee, vind ik er ook nog leuk uit zien:) Weet je toevallig of ze goed te verkrijgen zijn bij tuincentra ed?Groetjes, Jorita Quote
HuubvG Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 Kijk ! Zo is het nou maar nét. Wat 1 woordje niet voor misverstanden kunnen zorgen ( althans : bij mij )Kán zorgen Bit, wat 1 woordje niet voor misvestanden kan zorgen... (kon het niet laten:)) Jorita, ik heb het zelf eens bij Welkoop gehaald, zal vast wel te verkrijgen zijn bij tuincentra etc., maar ik wil je wel een paar stekjes toesturen. Het is vrij sterk dus zal het wel uithouden in een nopjesenvelop. Alleen heeft het wel tijd nodig om zich uit te breiden, dus misschien moet je op zoek gaan naar een partijtje van het spul, zodat je het kunt verspreiden. Geen idee wat dat dan kost. Quote
Jorita Geplaatst: 18 maart 2014 Auteur Geplaatst: 18 maart 2014 Bit en kassiopei ook bedankt trouwens! Ik zie nu pas jullie posts. Ik ga t allemaal even op een rijtje zetten en uitpluizen:) ik dacht er ook over om op verschillende plekken stekjes v verschillende soorten te zetten en die dan daar hun gang te laten gaan. Dan zie ik na verloop van tijd wat het beste werkt in mijn setting, en misschien hounik dan wel een mixje van vanalles (eens kijken wie er wint uiteindelijk:)). Bosaardbeitjes heb ik al een paar van neergezet, leek me inderdaad wel passend! Alleen misschien wat minder beloopbaar, dus die heb ik in een hoekje gezet waar we weinig komen. Huub, als je wat zou willen opsturen lijkt dat me een leuk experiment! Is er nog iets qua zaden waar ik jou blij mee kan maken, of kan ik je een vergoeding geven? Groetjes, Jorita Quote
HuubvG Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 Je mag de postzegel overmaken, ik stuur je wel een PB voor je adres. Het plantje is wel een alleenheerser hoor, als je verschillende dingen wilt planten, kun je deze er misschien beter niet bij hebben. Dus bedenk je gerust. Quote
Jorita Geplaatst: 18 maart 2014 Auteur Geplaatst: 18 maart 2014 Oei ik zie net dat het stekelnootje zich via ondergrondse uitlopers verspreid, wat ik persoonlijk een beetje spannend vindt;) Daar zit je dan wel voor het leven aan vast vrees ik! Ik sla daarom toch maar even over, heel erg bedankt voor het aanbod!Het liefst plant ik iets wat bovengrondse uitlopers maakt, zodat het nog enigszins in de hand te houden is. Ik ga de overige opties even verder uitpluizen! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.