deduk Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 In het nachthok van mijn kippen heb ik kranten liggen. Mogen deze (met de mest) in het compostvat?En in de kattenbak heb ik composteerbare ''korrels''. De korrels op zich mogen er dus in, maar kan de urine van de katten geen kwaad in de compostbak? Quote
HuubvG Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 De kranten met kippenmest kunnen erin. Als je kans ziet de kranten in snippers te scheuren, des te beter. Bedenk dat er een heel klein beetje inkt in je tuin komt. Een nog veel en veel kleiner gedeelte daarvan zou opgenomen kunnen worden door de planten, en daarna nóg een kleiner gedeelte als jij die plant dus weer opeet. Nihil dus, vandaar goed te doen. Kattenverhaal is anders, is net een draadje over geweest, kattenkorrels bevatten ook poepresten, niet alleen urine, is daarom niet zuiver, niet composteren. https://www.moestuinforum.nl/urine-als-meststof-voor-de-moestuin-t531-30.html#p3515 Quote
loes Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 kattenkorrels niet zelf composteren idd. maar mag wel in de GFT container Quote
deduk Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Geplaatst: 1 februari 2014 Bedankt!Wat betreft de drukinkt; ik heb ergens gelezen dat die tegenwoordig (de zwarte tenminste) niet meer giftig is. Weet iemand misschien of dat waar is? Ik heb namelijk ook allemaal bloempotjes gemaakt voor mijn zaailingen van oude kranten. Quote
HuubvG Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 Ja de regels zijn veel strenger geworden. Ik geloof dat de inkt al jaren niet giftig meer is. Quote
RobO Geplaatst: 3 februari 2014 Geplaatst: 3 februari 2014 klopt, ze gebruiken nu weinig tot geen zware metalen als kleurstof in de krant(je kunt aan het papier ruiken, als het nog stinkt zijn de oplosmiddelen nog niet helemaal verdampt) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.