Ga naar inhoud

Snoei jonge appelboom

Fruithapje

Aanbevolen berichten

Heb je een reden dat je de onderste zijtakken zou willen wegsnoeien ? Zou ik niet gelijk doen. Gewoon laten zttten.

Op zich is het boompje wel mooi gevormd kwa takzetting ( hoe de takken ten opzichte van de stam staan ) Je hebt 2 opties. De takken deze lengte houden, maar een aantal uitbuigen. Optie 2 is inderdaad de dikste takken iets inkorten ( 30 cm ? eraf, op buitenste oog, wat je zelf al zegt ). De andere dunnere takken ook uitbuigen iets.

Zelf vind ik de zomersnoei straks in juni erg belangrijk voor zo'n jong boompje wat je nog wil vormen. Ook dan opnieuw uitbuigen.

Heel algemeen : iedere liefhebber heeft zo zijn eigen kijk op wat wél en wat niet snoeien. Vaak is het niet eens zo dat het ene advies slechter is of fout, en het schijnbaar tegengestelde advies beter of nog fouter. Het heeft ook met voorkeuren te maken, en met zicht op veel later in het leven van het boompje.

Je doet het nog helemaal niet fout nu niets te snoeien en misschien van de zomer es te gaan kijken met uitbuigen en snoei.

Ik ben zelf een forse snoeier, zeker als de boom nog zo jong is en net gezet.

Andere tip is : denk dit 1e jaar nog niet aan het verkrijgen van de eerste appels. Die boeien nu nog niet. Volgens jaar misschien 3 appeltjes proberen te behouden met de snoei die je dan weer toepast. Het jaar dáárop de 1e voorzichtige oogst en het jaar daarna is de boom goed op dreef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je eigenlijk wel zeker dat het een halfstam is ? Je zegt dat je paaltjes 1.10 zijn, als je dan de aanzet van de eerste takken bekijkt staan die op 70-80 cm denk ik, lijkt me dan eerder een laagstam te zijn... Ik zelf gebruik kippengaas rond de boom ( met afstandhouders erin verweven, blokjes van 10 op 10 ) en rond de palen. Veel hangt eigenlijk ook af van wat voor soort schapen het zijn, bij mij zijn het Ouessant schaapjes dus voor hen is dat voldoende. Nadeel van te werken met die blokjes is, op termijn snoer je je boom in tenzij je de blokjes/het gaas om de zoveel jaar ruimer zet....

ik moet wel zeggen dat mijn schapen soms op hun achterste poten staan om bij de blaadjes te kunnen ( zonder steun dus zoals een hondje! ), zo graag eten ze er van ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bee, kijk hier eens : blog/Fruithapje/

Zijn die paaltjes wel 1.10 ? Denk wel dat het lage halfstammen zijn.

Voor de snoei maakt het niet héél veel uit. Wel kwa groeimogelijkheid met de schapen denk ik. Je kan de laagste takjes wel wegsnoeien, maar ergens vind ik dat een beetje zonde. Maar moet het, doe je dat.

Of de schapen ook de iets hogere zwaardere takken kunnen bereiken, weet ik niet. Zelf beoordelen. En anders een wijdere cirkel met gaas maken

Is het inderdaad laagstam, is het wel nog wat belangrijker de boomspiegel de 1e jaren vrij te houden van het weilandgras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel hangt eigenlijk ook af van wat voor soort schapen het zijn, bij mij zijn het Ouessant schaapjes dus voor hen is dat voldoende.

Het worden Hampshire Down schapen.

Zijn die paaltjes wel 1.10 ?

Ik heb nog even gekeken, ze staan toch iets hoger boven de grond, namelijk 1,20.

De andere appelbomen vertakken iets hoger, maar toch denk ik dat het wel een halfstam is. Deze staat, net als 4 andere halfstam appelbomen, op een MM106 onderstam, wat een geschikte onderstam voor een halfstam is.

Het ligt denk ik ook mede aan de onderstam hoe hoog de vertakkingen beginnen, want de perenbomen op zaailing vertakken pas op 1.30 terwijl die op kwee a al op 1.10 vertakken.

En vanuit boomoogpunt is het beter om de banden te verplaatsen naar circa 50 cm boven de grond. Nu kweek je 'luie' wortels en zal, als je ooit de banden weghaalt, de boom bij het minste geringste omwaaien.

Er wordt bijna overal aangeraden om de boombanden zo hoog mogelijk te plaatsen, dus daarom zitten ze ook hoog. Ik wil over een jaar of 2, 2 van de 3 banden weg halen, waardoor ze al minder steun krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MM106 is zeker geschikt voor halfstam. Daar zit je prima.

Normaal zou ik ook zeggen , laat die onderste takken er nog een jaar aan , omdat die mee ervoor zorgen dat de stam dikker wordt.

In dit geval hier , mag je alle takken tot aan de bovenste band gerust wegknippen. Die zijn dun en de takken boven de band zijn zeer groeikrachtig , je kan volgens mij niets verkeerd doen met die onderste weg te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bart646. Denk dat die boompjes netjes staan. Geloof dat ik , zeker met zo'n mooi rek erbij, de takken zelf nog wat verder zou uitbuigen. Maar mooi hoor.

Gaat dit erg off-topic natuurlijk , maar ik schrik een beetje van de haag. Je hebt de boompjes eigenlijk opgenomen in de haag he ? Ik bedoel : misschien zie ik het slecht op de foto, maar het lijkt alsof de beuken echt op 20-30 cm afstand van de appel in 1 lijn gepoot zijn ? Alle fruitboompjes staan zo in 1 lijn in de haag ?

Hoe hoog mogen straks de beukjes worden ?

De wortelconcurrentie is op deze manier wel giga he ? Nog niet erg hoor, als je de fruitboompjes als een soort van onderdeel van de haag beschouwd, en de productie niet voor ogen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bit klopt de beukjes en achter het hok de laurier staan op een lijn en worden niet hoger dan 80 cm. De fruitbomen staan daar voor de sierwaarde en wat fruit. Ik woon op veen grond heb dat met een graver een jaar terug 150cm diep om gewerkt. Dus neem aan dat het goed komt met de wortel concurrentie.

On topic ik heb de meeste takken verwijderd om de boom te stimuleren om wortels aan te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...