Sliph Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Begin Februari zet ik een tunnel serre, de plaats waar deze zal komen is nu gras.Wat kan ik het beste doen om de grond zo snel mogelijk klaar te maken, ik wil het wel goed doen zodat ik niet nadien opnieuw moet beginnen.Ik dacht zelf een laagje roundup en daarna gras in de compostbak. Dan dacht ik om te ploegen en wat compost te strooien.Is dit goed, of kan ik het beter anders aanpakken?Indien ik moet mest strooien ook ... ik heb enkele dieren die paardenmest produceren ... (vrij af te halen als iemand er wil trouwens) Verder weet ik niet of het een goed idee is of niet om in het midden een pad te laten, ik dacht hier het gras niet te verwijderen ... is dit een goed idee in een serre of zal dit fout lopen? De serre zal 5x2m worden van oppervlakte. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Iemand gaat vast een compleet antwoord aan je geven, maar roundup is rotzooi, dat moet je niet gebruiken voor je groentetuin. Quote
Matteo Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Ik heb laatst "Back To Eden" gezien. Daar is er ook een stuk over een moestuin die ze aanleggen op een bestaand stuk gazon. Ze bakenen het stuk gazon af, leggen er nauwkeurig krantenpapier over (karton is daar ook goed voor) om zo het gras te doden. Dan brengen ze een laag compost en vervolgens een laag houtsnippers aan. De zaden worden uiteraard in de compost gezaaid. Misschien een optie? Quote http://www.flickr.com/photos/8r1ght
RvO Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Waarom zou je roundup gebruiken als je daarna toch de graszode wilt weghalen? Ik begrijp dat niet. Het lijkt me dubbel.En ik weet niet wat de effecten van roundup zijn als het op je composthoop terechtkomt. Even nazoeken? Een linkje naar een ander topic over een vergelijkbare vraag: gras-doodspuiten-of-alleen-omspitten-t4287.html Met gras laten staan op een plek waar je vaak loopt heb ik zelf niet zo'n goede ervaring. Dus dat zou ik niet zo gauw weer doen. Quote
Sliph Geplaatst: 23 januari 2014 Auteur Geplaatst: 23 januari 2014 Ik dacht het eerst dood te doen ... maarja wist niet of het een goed idee was dus daarom post ik hier ook eventjes (: Quote
Stan Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Als je wilt gaan eten uit je tuin zeker geen rotzooi gebruiken. Je kan het gras makkelijk met karton e.d. laten afsterven zonder gif. Je kan het ook om spitten en de plaggen onder op leggen(3 steekdiep) met de wortels naar boven( zitten deze tijd van het jaar geen zaden in) en gelijk wat compost in je tuin verwerken. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Bit Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Je mag helemaal zelf weten of je dingen wil doodspuiten natuurlijk ( de gebruiksaanwijzing en wettelijke bepalingen staan op de Round-up verpakking, en dan mag je dus gewoon niet op je moestuin spuiten met gif )Maar het zou niet echt hoeven ook.Je haalt het gras toch weg ? Op zijn kop opstapelen. na een maand of 5-6 heb je een berg prima grond, waar het gras van is verteerd. Komt niet meer terug. Tenzij er wortelonkruid in zit natuurlijk.Gewoon een plekje reserveren op je landje, waar je de zoden op zn kop kunt stapelen. Quote
DubbelB Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Ik heb toevallig vandaag mijn stukje grond waar mijn nieuwe kas komt voorbereid. Althans, ik ben er aan begonnen, het is nog niet klaar. Ik heb, zoals Bit aangaf, de graszoden uitgestoken. Deze leg ik op zijn kop op de grote composthoop hier. Volgend jaar is dat prima compost.Ik heb twee kruiwagens goed verteerde koemest liggen. Die ga ik nu onderwerken. Daar zal de kas het even mee moeten doen voor dit jaar. Kalk enz. komt in het najaar wel. Overigens ga ik de meeste gewassen in de kas toch nog bij bemesten of in emmers ingraven. Quote
Sliph Geplaatst: 6 februari 2014 Auteur Geplaatst: 6 februari 2014 Ik heb vandaag ondertussen alle gras uitgestoken, zal er nog een laag compost over doen.Bij mij in de buurt is een zaak waar ze compost maken, ze hebben er 3 soorten: Van boomschors, van Champignons en een mengeling van de eerste 2 + van groentencompost.De mengeling zou volgens hen het beste zijn en kost 20€/m³ (of 20€ voor 1000liter) redelijk wat anders van prijs dan de doe het zelf zaak in de buurt want daar was het 2,5€/40liter)De andere compost was 10€ en 13€ per 1m³. Wat denken jullie, de mengeling van de 3 nemen? Zal 1m³ voldoende zijn voor mijn serre van 10m²? Quote
weknow Geplaatst: 6 februari 2014 Geplaatst: 6 februari 2014 Moeilijk om te adviseren. Je zou het aan de verkoper/maker moeten vragen. Die zal toch weten, wat het meest geschikt is voor een kasje. Want wat is "groenten"-compost? Voor groenten? Of gemaakt van groen(ten)? Ben benieuwd wat hij dan adviseert en waarom. (Als je het hier wilt vertellen: graag!) Sorry als ik nieuwsgierig ben. In welke streek van België woon je? (Het is maar dat ik vlak bij de grens woon...dus het kan ook voor mij interessant zijn, maar ook heel ver weg) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Sliph Geplaatst: 6 februari 2014 Auteur Geplaatst: 6 februari 2014 Dit is de site van de zaak waar ik langs geweest ben (Grembergen - Oost Vlaanderen) : http://www.compostvermeir.be/Nog geen uur rijden van de Nederlandse grens. Deze week naar Vreeken bijvoorbeeld gereden op ongeveer 1,25u ... Het groenten gedeelte was van groenten gemaakt dacht ik. Ze raden de mengeling aan, dit zou het beste zijn voor in een serre, dit zou niet alleen compost zijn maar ook bemesting. Quote
Oudholland Geplaatst: 8 februari 2014 Geplaatst: 8 februari 2014 Je had het over compost van champignons, is dat de oude teeltgrond van champignonkwekerijen? Heet volgens mij champost trouwens.Let daarbij wel op dat er veel zouten in kunnen zitten, restanten van voedingsstoffen dus van de champignonteelt.Dus daarmee een beetje voorzichtig zijn, beter inderdaad een mix gebruiken. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Sliph Geplaatst: 10 februari 2014 Auteur Geplaatst: 10 februari 2014 Het deel van champignons is inderdaad champost. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.