Deinumite Geplaatst: 19 januari 2014 Share Geplaatst: 19 januari 2014 Dit jaar heb ik voor de eerste maal een moestuin, met gevulde compostbak. De tuin heb ik onlangs omgespit. Kan ik de compost nu verdelen over de omgespitte tuin of moet deze eerst worden gecultiveerd/fijn gemaakt? Moet ik eerst ook nog de vorst afwachten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 19 januari 2014 Share Geplaatst: 19 januari 2014 Je kunt ze het beste als mulchlaag bovenop je tuin leggen. Normaal wordt het meestal in de herfst gedaan, maar het kan het hele jaar. In de loop van de komende maanden wordt die laag vanzelf helemaal in je bodem opgenomen. Of zeven o.i.d. nodig is, zal ook wat liggen aan de grofheid van de compost. Zelf doe ik het nooit...haal er hooguit de heel grove stukken/takken uit en doe die weer terug in de rijpende compost. Met schoffelen of harken en door het weer worden evt. klompen vanzelf snel kleiner. Hooguit als je compost voor het zaaien van fijn zaad gebruikt, kan zeven wel fijn zijn...dan maak je een voortje waarin je die gezeefde fijne compost strooit of mengt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 19 januari 2014 Share Geplaatst: 19 januari 2014 Het kán zijn , ook omdat je in Groningen zit, dat je op zware klei zit ? Is dat nu gespit, zou ik geloof ik nu adviseren de compost en niet nú al op te doen ( hoewel ik het wel gedaan heb hoor, deels, afhankelijk wat ik straks in maart wil ). Krijgen we nu nog een stukje winter, wat we toch hopen, dan kan de klei nog lekker doorvriezen eerst. En dan daarna de compost er op ?Het is maar een evntuele aanvulling hoor. Wat Weknow zegt klopt ook. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Deinumite Geplaatst: 19 januari 2014 Auteur Share Geplaatst: 19 januari 2014 Bedankt voor de wijze lessen en tips. Ik zal nog even het weer afwachten. Het betreft inderdaad stevige (Groninger) klei. Ik hoop inderdaad ook dat het nog even gaat vriezen al wijzen de weersvoorspellingen daar niet op. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.