Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mulchen met hooi of met stro?

Nynkef

Aanbevolen berichten

Babbel, babbel. Nee. Hooi is bron van onkruid, stro minder of eerder niet. Met hooi zal je niet snel gaan mulchen ( ik doe het wel trouwens, maar niet op groentebedden ), zeker niet om onkruid tégen te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een punt. En een wel erg modern punt. Want eigenlijk dacht ik ook aan ' vuil' hooi. Niet alleen maar raaigras of een ander mono- grasvlakte- gras-soortje.

Ik bedoel eigenlijk ' hooi' in de klassieke zin. 1e snede. Half juni oid. En dat geeft toch echt veel zaad.

Dat er tegenwoordig veel eerder al gemaaid wordt, bedoelde ik eigenlijk niet.

Mulchen met sto heeft trouwens weer hele andere nadelen ( waait weg bv ) = lichter, hol.

Ik mulch wel met hooi hoor ( in N-Fr dan ) maar meer bij boomspiegels, fruitkooi ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruth Stout mulchde ook met hooi.

Ik heb ooit een filmpje over haar gezien waarin je haar (al als oud nennetje) aardappels ziet planten. Ze heeft een mandje met poters aan haar arm en legt hier en daar een aardappel neer. Dan pakt ze wat plukken hooi die ook hier en daar liggen, en legt er dikke lagen van op de aardappels. Klaar .

Ik heb het concept Ruth Stout nagevold..al weer heel wat jaren geleden. Van de boerbuur had ik een grote rol stro gekregen. Die heb ik uitgerold over een stuk boomgaard waarvan ik het gras kort had gemaaid. Het was een behoorlijk stuk..iets van 10 x 3. Op gepaste afstanden heb ik een poter onder het stro gestopt...begin mei.

Wat viel er tegen: Slakken! Muizen! Vraat!

De aardappels wilden wel groeien, maar hadden ook wel moeite om door de dikke laag stro te komen. Toen het erg nat werd ging het stro wat schimmelen (dat is met hooi volgens mij minder).

Uiteindelijk viel de opbrengst tegen, maar ik had wel een schone tuin met mooie rulle aarde verkregen..zonder onkruid..zonder het te spitten of te frezen.

Ik denk, dat als je dit idee wilt volgen, je eerst moet zorgen dat je tuin slak en muizvrij is.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een echt dikke laag krijg je geen onkruid nee. Gewoon een kwestie van ontbreken licht. Je zal wat schimmels krijgen, ook niet echt erg. Maar dan heb je wel een behoorlijke laag nodig. Voor enkele teelten kan ik me er iets bij voorstellen, maar: sla ? Andijvie ? Knoflook ? Ui ?

Bonen wel, mais, kolen misschien ? Prei lijkt me ideaal ( als ze wat groter zijn ) en vast nog wel wat.

Maar zaaien ? En daarna de 1e weken groei ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige winter heb ik mijn knoflookbed afgedekt met hooi, tegen de kou want ik wist niet hoe koud het in Hongarije werd en ik zat in Nederland.

Knoflook heeft het prima gedaan, is er lekker doorheen geprikt en verder geen onkruid of schimmel te bekennen. In het voorjaar de restanten eraf gehaald en deels onder geschoffeld..

Had ook hooi gebruikt om mijn gespitte moestuinbedden in het najaar mee toe te dekken, ook geen onkruid en ook geen schimmels in het voorjaar. Het hooi gebruik ik simpelweg omdat wij geen stro verbouwen, hooi hebben we wel dus dat is gratis. Ik heb geen enorme dikke pakken neergelegd, gewoon een laagje met wat snoeihout erop tegen wegwaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zelfde vraag komt ook vaak langs op paddenstoelenfora over het gebruik van stro of hooi. En wat ik daar dan van begrijp is dat hier in ons deel van Europa gebruikt een ieder als mulch en paddenstoelensubstraat stro. In Amerika en oost-europa eerder hooi. Dat heeft ook wel is met het feit dat hier meer tarwe verbouwd wordt en in Amerika en Oost-Europa dat niet erg veel op de veldenstaat en hooi dus makkelijker/beter verkrijgbaar is. Dus het lijkt er ook erg op dat je gebruikt wat je kan krijgen.(nu ja kopen dan he)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaaien doe je gewoon door het hooi een stukje opzij te schuiven. Als de plantjes dan opgekomen zijn, kun je het hooi weer wat meer tegen de plantjes aan laten sluiten.

Van schimmel heeft ze geen last.

Althans, dat zegt Ruth Stout allemaal. Ik heb het nog niet geprobeerd maar het klinkt erg aantrekkelijk.

Goed om jouw ervaring te lezen Appelvrouw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had m'n knoflookbed bedekt met hooi.

Maar ik heb het verwijderd.

Afschermen tegen koude is niet nodig vermits het zelfs 's nachts niet vriest en het houd de bodem vochtig.

Ik doe nu af en toe wat hooi op m'n composthoop.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij geeft mulchen ook slechte resultaten: trekt slakken aan.

Misschien wel handig als je in een gewone tuin zit, met grasveld enzo, maar op een volkstuincomplex, waar de collegae heel streng schoffelen en de grond zo kaal mogelijk houden, komen 'alle' slakken naar de mulchtuin

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan erg lastig zijn. Meestal bestrijd je eerst een tijdje de slakken door ze bv te rapen/biervallen/enz. als je geen korrels wilt strooien voordat je met mulchen begint..dat duurt dan wel een tijdje voordat je zover bent..niet eerder dan in juni bv..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste hier dus ook ja. Nu bij mij een aantal bedden geen mulch. Ik heb dan een aantal bedden Delphiniums. Dat zijn slakkentrekkers bij uitstek. De bedden zijn nu zo goed als schoon en de eerste scheuten van de planten verschijnen al weer. Vorig jaar met die koude trouwens ook hoor ( half februari dan ). De bedden schoon en je ziet tig slakken, maatje klein en mini. De pest voor mijn planten.

Ik mulch dan ook zeker niet. Ik zet een net over de bedden ( anders eten de fazanten alle blauwe korrels in 1 nacht op ) en stooi dus wel korrels. Dat herhaal ik na 2 weken nog een keer en misschien daarna nog een keer. Zijn de scheuten van de planten ruim aanwezig is het sowieso tijd om te gaan mesten en gaat ook de mulch er op. Die slakken zijn dan weg voor de eerste weken dat de scheuten groeien. Net kan er af en ben ik door die slakkenfase heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...