Wiebelkonijn Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Vorig jaar, vrij laat in het voorjaar, ben ik begonnen met een moestuintje. Een vierkante meter moestuin wel te verstaan. Voor de rest heb ik toen ook wat fruitbomen/struiken geplant. Ik heb dus nog nooit gezaaid, vorig jaar heb ik enkel kant-en-klare plantjes uit het tuincentrum gebruikt. Dit jaar wil ik zelf zaaien. Ik heb al veel kweekbakjes die ik in mijn vensterbank heb staan. Ook heb ik een mini folie tomatenkas aangeschaft van slechts 1,50 m hoog en een meter breed. Ik wil heel graag een komkommerplant in dit kleine kasje plaatsen. Ik wilde komkommer zaden bestellen maar ik zie door de komkommers het bos niet meer! Wat veel soorten! Welke moet ik nu kiezen?Ik wil er eigenlijk twee, eentje in de buitenlucht plaatsen en eentje dus in de kas. Ik weet dat mijn omstandigheden niet ideaal zijn, heb niet heel veel ruimte en de foliekas is natuurlijk ook wat klein. Toch wil ik het proberen! Maar welke komkommer kan ik, als leek zijnde, het beste gaan gebruiken? En hoeveel liter pot moet een komkommer plant minimaal hebben? (mijn tuin is geheel betegeld) Oh ja, op de plek waar ik hem in de buitenlucht wil plaatsen heeft zon van 6 uur 's ochtends tot 4 uur 's middags, de plek van het minikasje heeft vanaf 3 uur zon tot in de avond. Quote
weknow Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Neem een soort, die buiten kan: dan is ze sowieso ook geschikt voor binnen.Verder zijn er ook enkele soorten die als plant wat kleiner blijven en daardoor ook geschikt zijn voor potten. Lijkte me ook gunstig voor jouw omstandigheden. Als je bij diverse zaadbedrijven rondkijkt, kom je er vast een tegen die hieraan voldoet. Ik keek even snel en zag bij Vreeken's bijvoorbeeld deze: KOMKOMMER 'Salad Bush' F1, maar sommige andere bedrijven hebben weer andere die goed kunnen voldoen. Zogenaamde snackkomkommers of minikomkommers zijn als plant meestal niet kleiner dan die met grotere vruchten. Het gaat echt om de plant die in groei beperkt moet blijven! Wist je trouwens dat een augurk en een komkommer hetzelfde gewas is? In de loop der tijden zijn ze op wat andere kenmerken geselecteerd. Persoonlijk geef ik voor bij een boterham of in een salade de voorkeur aan een verse augurk: niet zo waterig, steviger en knapperiger en - wat afhankelijk van het ras - ook beter van smaak. Ik vertel dit omdat augurken aanzienlijk kleinere planten blijven die ook beter tegen iets minder goed weer kunnen. Grotere kans op succes dus. Bovendien zijn de vruchten wat kleiner en daardoor ideaal om in een lunch-box in zijn geheel mee te nemen. Verleden jaar kocht ik 2 verschillende F1-soorten bij Lidl voor weinig geld, die me beide uitstekend zijn bevallen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Wiebelkonijn Geplaatst: 11 januari 2014 Auteur Geplaatst: 11 januari 2014 Bedankt voor je duidelijke uitleg. Rond welke tijd waren de zaden bij Lidl beschikbaar? Quote
spike Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 zaden lidl sinds16 februarie weer verkrijgbaar!! Quote
maboc Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Bedankt voor je duidelijke uitleg. Rond welke tijd waren de zaden bij Lidl beschikbaar?Nu. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.