MartinH Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Vorig jaar zaaide ik m'n tuinbonen begin maart. Het was toen ijzig koud en het duurde 42 dagen voor ze boven de grond kwamen.Aangezien zien m'n vingers nu al beginnen te jeuken vroeg ik me af of ik niet nu al tuinbonen kan zaaien. Het is nog steeds warm dus zullen ze snel uitlopen. Echter..... stel ze staan een paar cm boven de grond en we krijgen een echte koudegolf???Ik weet dat tuinbonen wel wat vorst kunnen verdragen, maar hoeveel??Met andere woorden, is het verstandig om ze nu te zaaien of kan ik weer beter wachten tot begin maart?? Ik had trouwens wel een hele mooie opbrengst vorig jaar Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
nick86 Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Persoonlijk zou ik net als bij (bijna) alle andere groente gewoon wachten. Ik was afgelopen jaren ook erg enthousiast, echter schiet je er uiteindelijk niets mee op. Je krijgt een groeistilstand en dan kan het zo maar zijn dan de in maart gezaaide tuinbonen jou bonen zullen inhalen. Ze kunnen best een beetje vorst vedragen( lees een aantal graden). Maar je weet niet wat de winter gaat doen. Als het een weekje -10 wordt geef ik je helaas weinig kans. Maar als je genoeg zaden en ruimte hebt kun je het natuurlijk altijd proberen. Voor hetzelfe krijgen we amper vorst dit jaar (wat ik bijna niet kan geloven, maar toch:D ) Quote
Missmass Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Ik heb ze toevallig ook vandaag gezaaid. Gewoon op de goeie gok, ik durfde het wel aan. Nou ja, als we dan toch nog wat vorst krijgen krijgen ze een stilstand in groei, so what? Daarna groeien ze weer gewoon lekker verder. Ik ga het dus gewoon proberen. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
nick86 Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Je hebt gelijk. Ook kunnen ze het helemaal begeven, maar dan kun je altijd nog nieuwe zaaien Quote
Erny Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 En voor de goede orde: bonen zaai je niet... die leg je... (geleerd van moesbuurman Mans) Quote
weknow Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Voorzaaien in potjes of in wc-rolletjes o.i.d. en dan eind maart buiten uitplanten....... Die potjes in een koude bak of kasje of buiten, maar dan zo dat je kunt binnenpakken bij felle kou. Maar ook daarvoor wacht je m.i. beter tot een end in februari. Heeft toch wel enkele voordelen om zo voor te zaaien. Geen risico van uitpikkende vogels en wat minder risico op zwarte luizen, omdat de planten zo wel wat vroeger zijn. Nu buiten zaaien is echt te vroeg: Je wint niets en riskeert inderdaad groeistilstand en beschadiging door weer. Maar los van data lijkt het me vooral slim om mee te denken met de weersomstandigheden. Wacht je met buiten zaaien tot maart (op zand misschien laatste dagen van februari), dan zijn de kansen op een gewas dat zich goed en gezond ontwikkelt gewoon veel beter. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mw vogel Geplaatst: 13 januari 2014 Geplaatst: 13 januari 2014 Ik denk dat het best een goed idee is, maar neem dan een winterhard ras zoals Aquadulce. Die had je al in oktober kunnen leggen maar waarom niet nu? Ik zou ze idd in potjes op een beschutte en lichte plek (bijv. de koude kas of een tuinhuisje - maar zeker niet in huis) voorzaaien. Eerst de boontjes een etmaal weken geeft ze voorsprong. Waarschijnlijk komen de worteltjes na een week of twee, drie onder het potje uit en kun je ze op een mooie dag uitplanten. Met zo'n wintertje als deze gaat het vast lukken! Succes! Quote
weknow Geplaatst: 13 januari 2014 Geplaatst: 13 januari 2014 En voor de goede orde: bonen zaai je niet... die leg je... (geleerd van moesbuurman Mans) Ik zal me in de goede orde van buurman Mans voegen. Voel meteen toch wat meer verwantschap met onze kippetjes. Zij leggen eitjes en ik ga over een maandje tuinbonen en duivenbonen (uit de blijde-zaden-doos, met dank aan jasmijn) leggen. Zaaien ga ik ook nog, maar dat kunnen de kippetjes nog niet. Hoewel....onze 9 jaar oude haan is nog steeds actief. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
RobO Geplaatst: 14 januari 2014 Geplaatst: 14 januari 2014 een van de tuinbuurtjes heeft al tuinboonplantjes buiten staan van 15 cm hoogafgezien van wat randkevervraat staan ze er mooi bijben benieuwd wat er nog gaat gebeuren als het gaat vriezen Quote
Bully043 Geplaatst: 14 januari 2014 Geplaatst: 14 januari 2014 Niet gaan forceren het beste is gewoon bonen leggen als de tijd er klaar voor is, je schiet er weinig mee op om dat nu al te doen. Vorig jaar had een buurman van mij zijn tuinbonen al 15 cm hoog staan (voorgetrokken binnen) toen ik ze nog maar pas de grond in ging leggen, uiteindelijk hebben we samen rond dezelfde tijd geoogst.Het weer moet het toch doen dus gewoon geduld hebben. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Mijn planning is om ergens in de eerste week van februari de tuinbonen te zaaien in potjes in mijn koude bak. Als ze groot genoeg zijn, wellicht rond midden maart, zet ik ze buiten in volle grond. Waarom doe ik het zo? Moet je effe naar pagina 666 van het Velt Handboek Ecologisch Tuinieren checken. Onderaan zie je de zaaikalender. Vorig jaar meteen in volle grond gezaaid, maar kan dus nog wat vroeger als je wil als je onder koud glas begint. Oogsten kan dan wat vroeger als je geluk hebt, of gelijk als je pech hebt. Maar het voornaamste voordeel is natuurlijk dat je eerder aan de slag kunt in de tuin Quote
FM09 Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Wie ben ik om de zaaikalender tegen te spreken? Maar zelf zou ik geen bonen leggen totdat de winter weer grotendeels voorbij is. Maar ik zat mee te lezen en vroeg me af: krijg je naast een groeiachterstand ook zwakkere planten, die vatbaarder zijn voor ziekten en plagen? Zelf zou ik denken van wel, want al de tijd dat zo'n plant vastgevroren zit, verzamelt hij vrije radicalen (het natuurlijk gevolg van een fotosynthetisch apparaat in het licht) die vervolgens niet weggemetaboliseerd kunnen worden. Vorstbestendigheid is 1 ding, maar om die vrije radicalen weg te kunnen werken heb je een wel heel robuuste plant nodig... Het kan zijn dat 1 a 2 weekjes vorst gewoonweg teveel is. Quote
tds Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Ik heb ze gezaaid in oktober ... we zullen zien hé Quote
thea Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Heb gehoord dat tuinbonen antivries hebben,geen grap. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Missmass Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 Klopt Thea! Daarom heb ik de gok ook maar genomen. Ach, het mooie van de tuin is dat je elk jaar weer leert. Wie weet ukt het gewoon en dat is dan toch mooi? Misschien ook niet en zaaien we later opnieuw, we zullen het zien! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
mw vogel Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 tsja, dat van die vrije radicalen vind ik wat vergezocht. wie heeft er geen boerenkool, winterprei en veldsla in zijn tuin staan? waarom zouden tuinbonen niet in dat rijtje passen? sterker, je eet niet eens de plant zelf, maar zijn producten, die pas in april of mei rijp zijn. niet voor niets zijn er allerlei winterharde soorten door veredeling ontstaan: nog niet zolang geleden bittere noodzaak om de hunger gap door te komen... Quote
HuubvG Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 ... ... sterker, je eet niet eens de plant zelf, maar zijn producten, ... ... De top van de plant kun je eten hoor! En die is heel lekker, de moeite waard om eens te proeven. Meestal worden de toppen weggegooid omdat er luis in zit, maar gezonde planten hebben niet gauw last van luis. Quote
thea Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 Ja de top en de lege peulen ook.Erg lekker. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
roosmarij Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 moet je die toppen en peulen dan ook koken of eet je ze rauw als/in een salade ofzo? Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
thea Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 Gewoon koken.de peulen zijn leeg en klein 10 cm.De toppen div blaadjes en steeltjes. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
HuubvG Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 @ Thea, inderdaad, ook de peulen, maar dan neem ik alleen de jonge peulen, de oude zijn wat stug en draderig. @ Roosmarij, ik kook ze even. Rauw heb ik nog niet geproefd, dat durf ik dan weer niet aan. Het smaakt naar tuinboon, zachte smaak. Quote
stevia Geplaatst: 17 januari 2014 Geplaatst: 17 januari 2014 Gewoon doen in potten of potjes in een kasje of garage kun je ze bij vorst altijd nog afdekken met vliesdoek of iets dergelijks.Ik heb al aardappelen in potten gepoot gaat het hart vriezen dek ik ze ook af. stevia. Quote
jasmin Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Elk jaar begin ik een tuinlogboek, en ik maak het nooit af.... Maar... ik kan nog wel teruglezen over het begin: Wonder van America: 5/2 voorgeweekt gezaaid, 28/2 afharden en 2/3 uitgeplantDuivenbonen: 11/2 gezaaid, 28/2 afharden, 2/3 uitplantenPeulen Heraut: 11/2 gezaaid, 28/2 afharden, 2/3 uitplanten. Begin maart was prachtig weer, en helemaal lente. Vlak daarna kwam de sneeuw weer terug, en niet zo'n klein beetje ook. Alle planten kregen een groeistilstand. Maar niks ging dood of zo. Later gezaaide erwten gingen veel sneller. Echter: weer kan je niet afdoende voorspellen. Ik vind dat je best het risico kan nemen op groeistilstand, want voor het zelfde geld komt er geen kou, en gaat alles vlotter. Ik heb vandaag zonder voorweken gelegd/gezaaid: Capucijners (van Jan Lokman), duivenbonen, tuinbonen en rijspeulen. Dan heb ik tenminste wat te doen (beetje sproeien en loeren).Straks ga ik óók nog in de volle grond zaaien/leggen, voor gespreide oogst. Het grootste risico is dat beide oogsten gelijktijdig zullen vallen... nou... laat ik nou dat risico aandurven.... ha, ha... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
jasmin Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 @ Thea, inderdaad, ook de peulen, maar dan neem ik alleen de jonge peulen, de oude zijn wat stug en draderig. @ Roosmarij, ik kook ze even. Rauw heb ik nog niet geproefd, dat durf ik dan weer niet aan. Het smaakt naar tuinboon, zachte smaak. Doe ik ook elk jaar. Dan snij ik ze wel grof in stukken van een centimeter, en dan met tomatensaus/stoofpot... lekker hoor. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Estemy Geplaatst: 31 januari 2014 Geplaatst: 31 januari 2014 Vorige jaar kregen we nog in maart sneeuw (Tilburg, Brabant), dus ik ga niks zaaien voor midden februari of maart. Ik heb geen kas en vorige jaar was ik ruimte en potten kwijt (ik begon in maart binnen zaaien)en planten hadden geen ruimte meer om te groeien. Het was, namelijk, in eind maart en begin april nog steeds heel koud buiten en ik kon niks planten. Misschien zijn bonen strenger tegen koud, ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik zou zeker een weekje of 2 wachten. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.