Ga naar inhoud

Wat zaaien / planten in januari

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat is de reden dat ik geen toestemming heb om de oktober- en november-versies te openen? Ik zou graag weten wat ik nu en de komende weken nog kan zaaien

• 2 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Eigenlijk ben ik, tegen beter weten in, ook wel benieuwd.

Na de jaarwisseling een paar daagjes Winterberg (als het goed is ligt er wel wat sneeuw op de pistes) wil ik al aan de slag, sta nu al te trappelen om de eerste zaadjes te zaaien.

Het worden twee zware maanden

aangepast door Gast

Doe wat je zegt, dan lieg je niet

Geplaatst:

Normaal gesproken mag je januari vergeten en kun je vanwege het weer nog niks in de volle grond zaaien. Dat begint op zijn vroegst meestal pas half februari, en dan nog meestal onder bedekking van folie of vliesdoek. Of we eerder iets kunnen doen hangt een beetje af van wat het weer de komende weken is. Alles wat op dit lijstje staat moet of binnen of in de (onverwarmde) kas gezaaid worden. Ik zal bij een update van dit topic per groente aangeven of er binnen of buiten gezaaid kan worden).

@anderen: meld in dit topic zeker ook jouw ervaring met vroeg/laat zaaien (binnen/buiten), je werkwijze en eventueel raskeuze.

Geplaatst:
Vorig jaar heb ik tuinbonen voorgekiemd in wc rolletjes en toen de planten een cm of 7, 8 hoog waren in de volle grond gezet.

Helaas heeft het daarna nog stevig gevroren en hebben ze het op 2 planten na niet gered.

Ik vraag me af of het de moeite van het proberen nog eens waard is, maar ze dan na het kiemen in de koude kas te zetten?

Dat is een goede manier! Zo kun je opkomst beter controleren (bijvoorbeeld minder vraat) en al wat stevige planten uitplanten. Vergeet niet om ze af te harden...want ook daar kan het mis gaan.

Maar het heeft geen voordeel om er nu al mee te beginnen. Wacht tot maart en op klei zeker tot einde maart met zaaien in rolletjes. Tuinbonen kunnen veel kou hebben, maar zullen niet lekker doorgroeien en kwijnen als je te vroeg bent.....kan goed gaan of niet zo....en uiteindelijk heb je toch geen echt vroegere oogst.

In kasje kan het vroeger, maar het neemt veel ruimte in. Tot zeker einde juni kan er weinig anders in je kasje. Omdat die beschermde teelt niet echt nodig is, vind ik het zelf wat zonde van de beperkte plaats....gebruik die liever anders.

Aquadulce is een ras tuinbonen dat je al in het najaar kunt zetten. De groei vindt dan al een stuk voor de winter plaats, waardoor je wel een vroege oogst kunt hebben (mei?) Maar ook dan is een koude bak of kasje veiliger.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Nee joh... dat kan veel later. Planten groeien best wel snel. Zelf heb ik ze vorig jaar op 26/4 gezaaid, samen met de komkommers/augurken/courgettes/pompoenen.

Geplaatst:

Het zaaimoment hangt natuurlijk ook af van je omstandigheden, heb je een kas of een heel ruim huis met veel ramen op het zuiden?

Zelf zaai ik zo laat omdat ik de planten toch niet goed kwijt kan als ze te groot zijn. Buiten is het hier meestal nog te koud en is er nog kans op nachtvorst tot ver in mei. Dat wordt dan echt te krapjes hier met de pepers en tomaten erbij.

Geplaatst:

Vorig jaar heb ik zomerprei, zowel binnen op 9/1 ols in de serre op 30/1, gezaaid. Het resultaat was gelijkaardig.

Dit jaar zaai ik enkel nog in de serre.

Geplaatst:

Dirk, heb je in de serre alles in de volle grond staan of ook in bakken? Ik twijfel nog of ik misschien wat in de koude bak moet zaaien (volle grond) als experiment of toch maar wat voorzaaien en later buiten uitplanten... Keuzes keuzes

Geplaatst:

Ik ga zeker op zoek naar het prei ras zoeken die bakken heb ik nog van dat schuim. Zaai zelf in januari de tomaten en paprika en peper. Dit jaar doe ik dat ook en ook de klem zaai ik in de kas in de volle grond zodat ze straks slak bestendig zijn.

Geplaatst:

Ik heb gisteren ook al mijn paprika's en tomaten gezaaid.

Nu afwachten hoe alles gaat groeien en wat er aan zaadjes opkomt.

Groetjes jessica

Geplaatst:
Ik ga zeker op zoek naar het prei ras zoeken die bakken heb ik nog van dat schuim. Zaai zelf in januari de tomaten en paprika en peper. Dit jaar doe ik dat ook en ook de klem zaai ik in de kas in de volle grond zodat ze straks slak bestendig zijn.

Wat is klem ??

Ik ga komende week een paar peperzaadjes in de grond stoppen. Denk ik.

Geplaatst:

Bedenk goed dat het nu zaaien van de tomaten later (april/begin mei) een behoorlijke last kan worden...

Januari is behoorlijk vroeg om al tomaten te zaaien als je geen (aan)gepaste omgeving daarvoor hebt...

Geplaatst:

Vorig jaar voor het eerst een poging gedaan tot het kruisen van 2 tomatensoorten. Van het gewonnen zaad heb ik er nu alvast een paar gezaaid omdat ik graag zo snel mogelijk wil zien of de kruising is aan geslagen. Zo ja; dan zaai ik de rest met de "grote massa" mee.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Prei had ik vorig jaar in de serre in de volle grond gezaaid.

Dit jaar probeer ik het eens in isomo bakken van 30*40*30 diep denk ik.

Gewoon bij wijze van experiment.

Geplaatst:

Ik heb het eerste topic aangevuld met waar te zaaien (binnen-buiten). Verbeter mij vooral (daar is dit topic voor bedoeld!) of vul mij aan!

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...