Haspengouw Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Ik heb een vraag over veldsla (de breedbladige) die ik in oktober zaaide. Hij is mooi beginnen uitstoelen in november en staat - vermoedelijk door zachte weer - nu heel mooi in blad (zeker niet aan het doorschieten) - oogstklaar dus. Als ik de veldsla in de tuin zelf proef, is hij lekker van smaak. Maar als ik er mee neem naar de keuken en grondig gewassen wordt voor een slaatje, smaakt hij daarna bitter op het bord - zo bitter zelfs dat hij niet meer genietbaar is. Iemand een verklaring hiervoor? Kan dit louter door het wassen komen? Ik herinner me dat ik gekochte veldsla eveneens was en die heeft die bittere smaak geenszins. Quote
HuubvG Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Het wassen met gewoon leidingwater kan mijns inziens niet tot smaakverandering leiden. Welke soort heb je? Ik heb de verte de cambrai en die smaakt gewoon heel goed, zelfs als ze in bloei staat. In dat laatste geval gaat de kook er even over. Bitterheid, nooit last van met deze soort. Edit: de blaadjes die er al vanaf oktober aanzitten, zouden wel bitter kunnen zijn? Ik neem alleen de toppen met nieuwe, frisgroene blaadjes. Quote
Haspengouw Geplaatst: 5 januari 2014 Auteur Geplaatst: 5 januari 2014 Soort was Hollandse Grootbladige van de Aveve. De blaadjes zijn pas eind oktober verschenen - ik had gelezen dat ze echt al warme maanden moeten gehad hebben om bitter te kunnen zijn. Quote
Haspengouw Geplaatst: 5 januari 2014 Auteur Geplaatst: 5 januari 2014 Meestal enkele uurtjes in de koelkast na het wassen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Heb je niet per ongeluk ander spul mee geoogst? Paardenbloemblad bv? Iets anders kan ik me niet bedenken, of er moet iets met je leidingwater zijn. Mijn veldsla( ik heb meerdere soorten en oogst ook nog de wilde) smaakt juist lekker zacht. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Hermine Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 Ik heb precies hetzelfde. Ongeveer 3 uur na het oogsten is ze niet meer te eten zo bitter. Misschien te laat geoogst? Hermine Quote
Patrijs Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 Hallo Hermine, Veldsla is een koude gewas. Het is leen hele kunst om nu veldsla te kunnen oogsten, bij mij staat die nu volop te bloeien. Dit zegt het internet: Vollegrond Doorgaans zaai je veldsla buiten in augustus en september, met de tweede helft van augustus als belangrijkste periode. Deze sla komt nog vóór de winter tot volle ontwikkeling, zodat je haar gedurende een groot stuk van de winter kan oogsten. Veldsla die eind juli of begin augustus al gezaaid wordt, is wel vroeger oogstbaar, maar ook sneller versleten. En veldsla die na begin september de grond in gaat, groeit pas volledig uit na de winter. Dat mag ons niet verhinderen ook wat veldsla in september, en zelfs in oktober buiten te zaaien. Die veldsla overwintert als een klein plantje dat zeer goed vorst verdraagt. Je oogst dan, naargelang het precieze zaaitijdstip, van februari tot begin april. Op natte of laaggelegen grond is zo’n late zaaibeurt niet aan te bevelen. Sommige tuiniers stelden vast dat laat gezaaide veldsla vanaf begin maart al begint door te schieten en een bittere smaak krijgt. Zij proberen liever in januari of februari, als het weer dat toelaat, nog eens veldsla uit te zaaien, om die dan jong te oogsten. Zo'n voorjaarszaaibeurt heeft echter betere kansen onder koud glas. Bron : Veldsla (Valerianella locusta) | MijnTuin.org 1 Quote De moestuin van Patrijs
MSDG Geplaatst: 1 december 2024 Geplaatst: 1 december 2024 We mogen graag veldsla eten, gaan toch zeker 20 zakken doorheen in het winterseizoen. Na een paar pogingen ben ik gestopt met zaaien omdat ik het oogsten zo'n gedoe vindt. Vaak komen er worteltjes mee, aarde en verlepte blaadjes aan de onderkant. Is dit altijd zo of is er een trucje om 'schoon' te oogsten? Heb overigens altijd de grote Noord-Hollandse gehad als ras, eventuele andere tips qua rassen zijn ook zeker welkom naast tips om te oogsten zonder daarna 3 uur bezig te zijn in de keuken met het schoonmaken... 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Rookie Geplaatst: 1 december 2024 Geplaatst: 1 december 2024 Wat apart. Ik heb nog wat veldsla staan, ik ga dat eens proberen. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 2 december 2024 Geplaatst: 2 december 2024 (aangepast) 18 uren geleden, MSDG zei: worteltjes mee, aarde en verlepte blaadjes aan de onderkant. Hoe oogst je de veldsla? Je haalt ze er toch niet compleet uit? Het beste is om ze wat hoger te laten groeien voordat je oogst en dan knip je ze vlak onder het brede gedeelte van het blaadje dus aan de smalle onderkant, maar wel boven de aarde en dan worteltjes laten zitten. Ik trek de blaadjes daarbij altijd een beetje omhoog. Dit jaar lukte het mij niet goed om veldsla te krijgen, heel weinig heb ik dus maar kunnen oogsten. Maar goed, heel het najaar was voor mij slecht door het natte weer. Maar vorig najaar (ik ben 1 augustus 2023 begonnen met tuinieren) heb ik best veel geoogst. @MSDG 2 december 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 2 december 2024 Geplaatst: 2 december 2024 Daar zit toch niet veel werk aan? Hoogstens wat oudere/vergelende bladeren weg nijpen en/of een stukje van het harde onderkant van het stengeltje weghalen. (Foto uit mijn Blog) 1 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 2 december 2024 Geplaatst: 2 december 2024 Ik vind veldsla ook veel werk hoor. Dus zo gek vind ik het niet van @msdgIk koop veldsla. Het kweken ervan laat ik over aan anderen Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 2 december 2024 Geplaatst: 2 december 2024 Ik laat altijd wat veldsla doorschieten in het voorjaar. Daardoor genoeg planten die spontaan opkomen. Dit jaar staat de rijpe composthoop ook vol. Ik vermoed dat ik daar de restanten opgegooid heb. Voor de makkelijke oogst trek ik de hele plantjes eruit. Die verzamel ik met de steeltjes naar beneden in een hand. Vervolgens knip ik met een schaar al die steeltjes en een stukje van de onderkant van alle plantjes tegelijk af. Scheelt een hoop rommel binnen.. 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 december 2024 Geplaatst: 3 december 2024 Inderdaad dat is zo’n beetje de truc. Wij kregen van de boer wel eens een emmer vol die hij op zijn akkers had gesneden. Dan was je wel even bezig, wassen wassen. Het is het altijd waard. Dat bittere heb ik nog nooit meegemaakt en ik heb ook wel uitgegroeide veldsla gegeten dat is alleen ietsje harder. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gitta Geplaatst: 3 december 2024 Geplaatst: 3 december 2024 Ik zaai ook graag veldsla, maar nog nooit bittere veldsla gehad. Ik vind het juist erg lekker. Ik oogst het net als petra. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.