Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Muizen

woezel

Aanbevolen berichten

Heb last van muizen ik ben een dierenvriend maaar ongedierte kun je beter bestrijden. Ik heb een diepe emmer ingegraven met een draaiend flesje door een stang heen wat kan draaien en het flesje ingesmeerd met pindakaas zodra ze naaze naar de pindakaas gaan draait het flesje en valt de muis in de emmer. Ik heb er een laagje water in gedaan zodat ze verdrinken. Misschien zielig maar wel makkelijk en effectief. En de mussen kunnen eventueel ook van de pindakaas snoepen zonder problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom geen muizeval ? 1 klap dan gaan ze dood binnen een aantal seconden, lijkt me diervriendelijker dan het diertje verzuipen.

Heb je al eens een diertje zien verdrinken ? Echt leuk is het niet hoor, als je goed wil slapen, ben je beter dat je het niet ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de volkstuin ben ik er niet elke dag en heb er zo verder niet veel werk mee. Een muis kan ook half in zo'n val komen en een nare dood hebben. Heb nu in twee weken 5 muizen gevangen. Ff de emmer legen en klaar. Ik heb begrepen dat verdrinken een mooie dood kan zijn..... jah het is zielig maar het is ongedierte wat ziektes mee brengt. Ik wil er best wat kranten onder in doen maar dan moet jij die emmer elke dag maar legen. Dood moeten ze toch en het is beter dan gif.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het er niet mee eens dat ze überhaupt dood moeten. Als er een dood is komt de volgende, die een zinloze dood moet sterven. Ik vind het veel sportiever en stoerder als je een manier vindt om ze te weren, af te schrikken, uit de buurt van je gebieden weet te houden waar ze schade aan zouden richten. Daar heb je zelf ook veel meer baat bij. Jouw tuin ligt in hun terrein, hun habitat, daar ben jij te gast. Ik vind het ook niet eerlijk om ze met pindakaas te lokken. Je kunt beter iets zoeken dat ze op een afstand houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen ernstige ziektes meebrengen en kan een ware plaag veroorzaken en vreten m'n groente op. Ik zie het nut er niet van in ze te laten leven..... ja in het bos hun habitat niet in mijn tuin. Op wel 6 tuinen gezien dat er emmers zijn ingegraven ik vind het een goede oplossing. En ze zitten ook in naast gelegen tuinen waar geen groente in staat dan komen ze bij mij de spruiten en boerenkool eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft die emmer zelf niet in te graven, dat heb ik ook nog geprobeerd.

je maakt een brugje met een plankje of een tak en camoufleert dat een beetje met takjes en gras, daarop nog wat broodkruimels.

Dit heb ik 1 zomer moeten doen toen we een muizenplaag hadden en zelf de katten er geen zin meer in hadden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe eindelijk iemand die het een goed idee vind op de volkstuin is veel wind en het werkt best zo ik denk dat een loopplank kan omwaaien en de emmer ook vandaar ik hem heb ingegraven. En zo kan ik de emmer een beetje afdekken zodat de pindakaas er niet zo snel af regent en de emmer niet vol regent. Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou woezel dat is nu wel duidelijk dat jij het wel een goede methode vind.... Maar "diervriendelijk" is het dus helemaal niet, als het killen van een dier al diervriendelijk kan zijn...

Zo te lezen is het vooral gemakzucht van je... hoef je niet zo vaak naar de tuin om die mega hoeveelheid van maar liefst 5 muisjes te deporteren...

Enne: ik citeer: "Ik heb begrepen dat verdrinken een mooie dood kan zijn..... "

Dat is echt wel de beroerdste opmerking die ik op dit héle forum ooit gelezen heb...

Wil jou wel eens horen als het je overkomt.... blub blub help blub... denk je er dan nog zo gemakkelijk over? Tssss... "een mooie dood...." ben je nou helemáál..... (censuur)

Lekker net doen als al die anderen op je tuin... Wil nog niet zeggen dat je het goede doet maar alleen dat je een meeloper bent...

Koop nou maar gewoon diervriendelijke vallen en zet die muisjes ergens anders uit. Wie weet volgend die onnadenkende andere tuinders dan jóuw goede voorbeeld wel...

Beter is om naar de Big Picture te kijken.... wáárom zijn er bij jullie zoveel muizen, wat is er in de buurt mis... Gezien de paar emmertjes en die paar muisjes die jullie vangen los je díe plaag écht niet op... maar veroorzaken jullie ondertussen wel nodeloos veel dierenleed.

Zo, nu hou ik op voordat ik me écht ga opwinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je dan perse een emmer wilt gebruiken...

waarom niet een emmer zonder water? dan vang je ze ook en kan je ze elders uitzetten.

Ze kunnen ernstige ziektes meebrengen en kan een ware plaag veroorzaken en vreten m'n groente op. Ik zie het nut er niet van in ze te laten leven.....

vogels kunnen ook ziekten overbrengen, vogels eten ook uit de groentetuin. waarom bescherm je die wel maar een muis niet?

een dier = een dier

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij sons een beter idee? muizen zijn slecht voor de gezondheid. Ongedierte moet je bestrijden. Ik ben naar de winkel geweest en gif was aanbevolen dat vond ik achteraf zieliger dus heb ik het maar weggehaald. Dan is dit een goede en goedkope oplossing. Als je er zo over denkt kun je beter gaan zeuren bij de welkoop waar ze gif aanbevelen. Pff die muizen hebben daar echt geen nare dood aan hoor. En heb echt ook geen tijd om elke dag naar de tuin te gaan. En heb ook wel wat werk gehad om die val te maken dus het is geen gemakzucht heb er echt goed over na gedacht. Dit is echt de beste methode..

Link naar reactie
Delen op andere sites

muizen gevoelig zonder water, dat is voor het eerste dat ik dat hoor.

sterker nog, muizen kunnen zonder water mits hun voeding vocht bevat. en voeding moet je toch hebben om ze te lokken.

ik heb het idee dat deze methode niet het beste is voor de muis, maar het beste is voor JOU.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pffft......

hoewel ik het absoluut niet eens ben met woezel!!!!

wil ik toch even reageren

het is het wel zijn keus....zoals iedereen zijn keuzes heeft...

eigenlijk willen we allemaal niet weten wat wetenschappers zoal niet doen met muizen ten gunste van onze gezondheid

toch even dit woezel.......

zo erg gevaarlijk zijn die ziektes van een paar muizen op een volkstuin niet hoor

laat je niet gek maken!

volgens mij heeft elk dier ook zijn nut! al is dat in jouw ogen misschien niet zo

maar dat vind ik ook van slakken [zie mijn avatar!!!]en die worden dan ook nog verdronken in bier...........????

zonde van dat vocht

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik, het sprak mij vroeger al aan toen ik met tuinieren begon en in de boeken las dat muizen net als ratten en mollen niet van bepaalde luchtjes houden en de laatste jaren is het ultrasone geluid erbij gekomen. Vooral brandlucht, daar zijn de kleine dieren bang voor, maar ook bepaalde extracten doet ze op afstand houden.

- ultrasoon geluid: apparaat dat op batterijen werkt.

- brandlucht: regelmatig wat lappen, poetskatoen in de fik steken en laten smeulen.

- plantenextracten: weet ik niet, wel van gehoord, zoek ajb zelf op Google > (eucalyptus)

- transistorradio aan op batterijen, muizen zijn 's nachts actief en houden van stilte

- keizerskroon, de bol geeft een lucht af die mollen en muizen op afstand houdt (je moet er wel erg veel van planten en deze moeten het maar net willen doen in je tuin) Zie reacties, vandaar de streep erdoor. Ik dacht dat het bij mij niet werkte omdat de bollen altijd verrotten in de grond...

- omgeving schoon houden, geen rommel waar nestgelegenheid geboden wordt.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

alles wat werkt op basis van luchtjes en ultrasoon geluid, werkt maar tijdelijk, een weekje ofzo en daar na treed er gewenning op,

over keizerskroon kan ik ook kort zijn, ik ben ongediertebestrijder en een van mijn klanten is een vermeerderaar van oa keizerskroon en ook in de bedden met keizerskroon zitten gewoon mollen en muizen.

fabeltjes zijn het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de keizerskroon muizen/woelmuizen tegen zou houden is inderdaad een oud misverstand. Tig en tig x gekopieërd op internet en in tuinboeken. Buiten dat het pokke-lelijke planten zijn, hebben ze ook nog eens nul effect. Knoflook of ui planten, ook zoiets, zou ook helpen. Bij mij nooit gedaan in ieder geval.

Bij mij helpt een geluids-triller dus wél. Maar ik plaats hem regelmatig op een andere plek ( eigenlijk élke week in het vroege teeltseizoen wel ) en ik haal hem ook af en toe es weg en herplaats hem dan weer.

Het helpt bij mij dus wel, maar niet definitief. Maar wel net lang genoeg om een teelt even graaf-vrij te houden.

Aan de voet van boerenkool en spruiten bij mij nu ook een hoop graverij. Eerlijk gezegd boeit mij dat totaal niet. Die Boerenkool staat nu toch te wachten op de oogst. En de wortels eet ik niet toch ?

Ik weet ook niet welke enge ziektes muizen kunnen overbrengen ? ( hoef er ook geen antwoord op hoor ) Ik heb 1 of hoogstens 2x per jaar de griep. Dat zal toch niet door de muizen komen ?

Véél , véél muizen hier op het complex. Geef ik ook vooral mezelf de schuld hoor. Of anders misschien het natuurgebied rondom ons complex. Ik tuinier niet zo super-netjes. Vorig jaar in de winter, als ik op de tuin aan het spitten ging en de grootste rommel aan het opruimen was, schoten er regelmatig hele groepen muizenfamilies alle kanten op ( die kunnen rennen hoor ! )

Is dat nou zo erg ? Vind ik niet in ieder geval. Woelmuizen zijn wel pokkedingen ja. Ma goed. Daar heb ik dus die triller voor.

Het aantal roofvogels hier in de buurt van ons tuin-complex is trouwens wel mooi toegenomen de laatste jaren schijnt ( ik tuinier er pas een paar jaar ) Prachtige vogels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt verschillende muizenvallen kopen die de muis levend vangt..daarna kan je ze naar het bos brengen. Ik heb er twee in huis in mijn voorraadkast..je doet er een beetje kaas/pindakaas in oid. Ik maak me verder ook niet zo druk over muizen in de tuin en "ziektes" en zo..ik was mijn groente altijd goed en heb van de muiz nog niets opgelopen. Woelmuizen heb ik wat meer problemen mee..maar ook die maak ik niet zomaar dood, ik zoek liever naar een evenwicht tussen hun expansiedrift..en de mijne

Dit is de val:

muiz176401388916690.PNG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verdrinkingsdood is een vrij erge dood.

Maar als het goed werkt...waarom niet.

En in een val kunnen ook vogels komen en vogels kunnen ook het gif eten. Die hoeven niet dood. Snappie

Je doet geen gif in de muizenval...alleen lokaas!

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Dit is waarom muizen in mijn tuin geen probleem zijn. Vorige week heb ik eentje in mijn schoen gevonden (met 2 poezen gek rond die schoen), maar ik heb de muis, levend, terug in de tuin gegooid - dan hebben mijn poezen ook meer kansen om zijn werk te doen.

De muis op de foto is wel dood, ik krijg ze soms als cadeautjes op de keukenvloer.

CIMG1847.jpg

Oh, en poezen zijn beter tegen muizen (en ratten) dan katers.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

muizengif bied je aan in een lokaasdoosje deze is afgesloten en daar kunnen dus geen vogels ed bij

Vergiftigde muizen zijn ook giftig voor katten of roofvogels.

Zorg voor een goed habitat voor roofvogels; hang b.v. een uilenkast op.

De roofvogels vangen heel wat muizen weg.

Deze tip kreeg ik van een oude kippenboer: strooi op een open plek wat graan, kippenvoer ofzo , de uilen hebben dan een mooie aanvliegroute om de muizen die daar zitten te snacken zo weg te plukken.

Of fabriceer van een jampotje een muis vriendelijke val.

In de deksel maak je een luikje wat alleen naar binnen open kan.

Als de muis erin zit kan je deze deporteren naar een plek waar je er geen last van hebt.

(Niet zoals mijn jongste zoon ooit deed; hij zette de muis die hij op die manier had gevangen in ons huis bij de keukendeur buiten.De muis was eerder weer binnen dan mijn zoon haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...