jasmin Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Een tijdje geleden heb ik heel wat Amerikaanse video's gekeken over het drogen van voedsel. Heel vaak stoppen ze er van die kleine vochtvangzakjes bij. Maar dat is ook een dure grap als je er veel wilt. Ik vraag me af of zakjes met rijst en zout ook afdoende zouden zijn?Volgende vraag: Hoe moet zo'n zelfgemaakt zakje er uit zien? Weet ik ook nog niet... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
hacatta Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Geplaatst: 4 januari 2014 http://www.ebay.com/itm/200x-100cc-3g-Oxygen-Absorber-Packets-Dehydrated-Dried-Food-Storage-Bag-/281042266080?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item416f6ca7e0 Duurt 3 weken voor het hier is maar goedkoper kan niet ook al maak je het zelf geloof ik.Wel een goed idee,ook al gebruik je de pot af en toe ,dan is het nog steeds aardig houdbaar.Het word gemaakt van een soort ijzer roest als ik het goed leest,en in verpakkingen kom je ze ook regelmatig tegen. Quote
Gast Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Goed om te weten dat die potjes lang goed blijven,maar als ze niet gevacumeerd zijn waarom zijn ze dan na opening nog maar 6 weken goed? Ze blijven wel langer goed hoor ,Ik heb wel eens een geopende een half jaar laten staan (vergeten ) ze bleken nog steeds knapperig te zijn en prima te gebruiken.Ik ga het dit seizoen uitproberen want ik ben van plan om een Sedona droger te kopen en dan gaat het in potten die ik liet zien. Quote
Mibo Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Ik heb die video's ook gezien, maar ik heb het idee dat het toevoegen van die oxigen absorbers vooral voor preppers is die hun voedsel in principe eindeloos willen bewaren. Als je vooral in de zomer conserveert om het in de winter weer op te eten is het volgens mij helemaal niet nodig. Als je zo'n zak absorbers openmaakt gaan ze meteen een reactie met de lucht aan en hollen achteruit in werking. Je moet ze dan meteen weer vacumeren en dan nog zijn ze al achteruit gegaan. Quote
hacatta Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Geplaatst: 4 januari 2014 Dat is waar maar 200 stuks voor zon 12 euro is alnog niet al te duur al gooi je de helft weg.Maar mischien is het ook meer voor het gevoel. Quote
Mibo Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Ja het is wel erg goedkoop... maar je zal ook nog wel flink wat verzendkosten en misschien BTW er bij krijgen.Ik ben net begonnen met drogen, ik ga eerst eens proberen hoe het met alleen vacumeren gaat, maar als je het gaat proberen ben ik wel heel benieuwd naar je ervaringen! Quote
hacatta Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Geplaatst: 4 januari 2014 De link die ik gaf is met free shipping en zolang je onder de 20 euro zit krijg je geen douane. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen_zo_ja_hoe_bereken_ik_dat Quote
Mibo Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Dan is het wel heel erg verleidelijk om het eens te proberen! Quote
jasmin Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Ik heb de link maar alvast opgeslagen. Voorlopig heb ik nog geen vacumeerding, dus het zit in het archief, voor als ik het nodig mocht hebben. Je kan ook met Paypal betalen. Ik vind het erg lastig als je in het buitenland alleen met creditcard kan betalen, want ik wil zo'n ding niet. En een prepper ben ik ook niet. Het gaat mij er ook om groente en fruit tijdens overvloed bewaarbaar te maken, en te gebruiken als de groenteprijzen de pan uit rijzen in de winter. Ik heb wel gemerkt dat als je een beetje nadenkt in de groententuin, je ook in de winter regelmatig nog groente kan oogsten. Dit is mijn eerste jaar met groentetuin bijna aan huis. Hiervoor was mijn tuin een heel eind fietsen, en kwam ik er niet in de winter. Prei invriezen of drogen hoeft bijna niet bijvoorbeeld. Ik heb het wel een klein beetje gedaan (drogen), en is wel handig als snelle toevoeging bij iets. Maar buiten staat nog steeds verse voor het grijpen. Zelfs brocoli staat nog (wel kleine roosjes, maar ok). Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Mibo Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Ik heb jammer genoeg nog geen eigen moestuin, ik heb me wel opgegeven maar de wachttijd is 3 a 4 jaar Ik ben wel deelnemer aan een "zelfoogsttuin" dat is een biologisch dynamische tuin waar je per jaar een oogstaandeel koopt. Je kan in ruil daarvoor iedere week groente komen oogsten. Als je wilt kan je meehelpen, maar dat hoeft niet. Het seizoen loopt van ongeveer begin mei tot november. In de zomer mag je zoveel oogsten, dat we het niet opkrijgen. Vandaar dat ik met wecken en drogen ben begonnen, en ik heb er heel veel lol in gekregen! Ik vraag me trouwens af of die absorbers eigenlijk wel iets tegen vocht doen, ik denk eigenlijk dat ze alleen de zuurstof op gebruiken. Quote
hacatta Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Geplaatst: 4 januari 2014 Voor mij is naar de tuin fietsen 20-25 min en dat doe ik dus in de winter niet snel.De wegen er naar toe vind ik met sneeuw iets te gevaarlijk dus ik probeer zo veel mogelijk te invriezen. Quote
hacatta Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Geplaatst: 4 januari 2014 Ik heb jammer genoeg nog geen eigen moestuin, ik heb me wel opgegeven maar de wachttijd is 3 a 4 jaar Ik ben wel deelnemer aan een "zelfoogsttuin" dat is een biologisch dynamische tuin waar je per jaar een oogstaandeel koopt. Je kan in ruil daarvoor iedere week groente komen oogsten. Als je wilt kan je meehelpen, maar dat hoeft niet. Het seizoen loopt van ongeveer begin mei tot november. In de zomer mag je zoveel oogsten, dat we het niet opkrijgen. Vandaar dat ik met wecken en drogen ben begonnen, en ik heb er heel veel lol in gekregen! Ik vraag me trouwens af of die absorbers eigenlijk wel iets tegen vocht doen, ik denk eigenlijk dat ze alleen de zuurstof op gebruiken. here are essentially two reasons one would use an oxygen absorber – the prevention of oxidation, and the prevention of food damage by infestation – insects, mold, bacteria. Geen vocht nee,helaas was wel mooi meegenomen.Maar van zon oogstaandeel idee heb ik nog nooit gehoord wat leuk zeg. Quote
Mibo Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Ja het is ook erg leuk, en tegenover mijn huis, wat ook meegenomen is. Toch zou ik liever mijn eigen moestuin hebben. Je kan dan zelf bepalen wat je teelt en het lijkt me ook leuk om een kasje te hebben waar je wat met pepers en zo kan experimenteren. Maar voor nu is het prima! Quote
hacatta Geplaatst: 5 januari 2014 Auteur Geplaatst: 5 januari 2014 Oeh pepers ,die ga ik dit jaar ook proberen op de 13 de word mijn kas gebouwd.Maar ik denk dat ik de zuurstof absorbers ga kopen,die is sneller binnen dan het vacuüm apparaat.En ik ben wel nieuwsgierig hoe goed het werkt,scheelt wel een hoop gedoe met het eerst in een doos stoppen. Quote
Mibo Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Ik heb ze ook besteld! Ik vraag me nu alleen ineens af of dat ijzer het geen kwaad kan bij voedsel..... Quote
hacatta Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Geplaatst: 6 januari 2014 Het is er speciaal voor gemaakt dus lijkt me niet.maar van dat ijzer las ik van mensen die het zelf maakten dus of het hier ook in zit weet ik niet. Quote
thea Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 De vacum trekker voor de flessen,om gedroogde fruit/groenten/kruiden te bewaren. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
hacatta Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Geplaatst: 6 januari 2014 Mooi compact zeg,werkt het ook goed? Quote
thea Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Ja het werkt goed het is om wijn flessen vacum te maken met een restje wijn.Maar gedroogde groenten /vruchten kan namelijk ook.En flessen staan ook mooi in de kast/plank? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Mibo Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Heb je dan geen problemen om je groenten weer uit de fles te krijgen? Quote
thea Geplaatst: 7 januari 2014 Geplaatst: 7 januari 2014 Je maaak toch kleine stukjes? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Gast Geplaatst: 7 januari 2014 Geplaatst: 7 januari 2014 Ik heb gisteren de Sedona droger besteld bij Tribest ,Ik hoop dat ti voor het weekend geleverd wordt dan kan ik zaterdag op de markt eens kijken of er nog iets bij de groenteman in de aanbieding is en dan lekker experimenteren Quote
Mibo Geplaatst: 7 januari 2014 Geplaatst: 7 januari 2014 Ik heb ook pas een droger (Stockli) maar vind het nog lastig te bepalen wanneer iets goed genoeg gedroogd is. Ik had 4 bakjes champignons uit de aanbieding gedroogd, maar na een paar dagen was het bedorven helaas...Ik heb ook half gedroogde tomaatjes met knoflook en kruiden gemaakt en die waren wel heel erg lekker. Ik het een potje op olijfolie gezet en 2 porties in de diepvries gedaan. Na volgende week heb ik wat meer tijd, ik heb ontzettend veel zin om van alles uit te proberen! Quote
Gast Geplaatst: 8 januari 2014 Geplaatst: 8 januari 2014 Ik kreeg net mail de droger komt donderdag, dus dat wordt morgen naar de groenteman en dan lekker frobelen.plaatjes volgen nog Quote
hacatta Geplaatst: 8 januari 2014 Auteur Geplaatst: 8 januari 2014 Ik kan niet wachten tot de mijne volgende week komt.Prop er meteen appel,aarbei en banaan in^^. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.