Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb een paar keer pasta gemaakt van gewone biobloem en bloem van harde tarwe.maar ben nog niet tevreden.

In het boek Heat van Bill Buford zegt ie dat je droogpasta maakt van harde tarwe en meteenkookpasta van gewone bloem/ met ei, of ei met een beetje water, of aleen water

wie heeft er een goed recept met ervaringstips voor me?

Geplaatst:

Zelf maak ik pasta van spelt . Gebruikt recept 300 gr meel(eigenlijk 225 gr bloem en 75 gram grano duro (Harde Italiaanse pasta)), mespunt zout, 3 eieren en 1 eetlepel olie(olijf) de eieren kan je vervangen voor 1/2 dl water per ei. Ik gebruik het voornamelijk voor lasagne(vers) of schepjesmacaroni(droog ik wel) en ook voor de groene pasta met spinazie of kruiden pasta e.d. deze smaken veel beter als je ze zelf maakt.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Durf niet goed te reageren, want ik weet eigenlijk heel niet wat je bedoeld met droogpasta

Weet ook niet wat harde tarwe is, en biobloem ken ik niet ( heeft dat een andere consistentie dan ? )

Ik draai wel graag mn eigen pasta ja.

100% grano duro. 1 eigeel per persoon ( gemiddeld bordje voorgerecht pasta ) alléén het geel. Maar ik doe dat slordig, dus er komt wel veel wit mee. Neem dan geen water, of minder. Pietsie pietsie zout en wat druppels olijfolie. Alles per persoon he ?

Moet mooi glanzende massa zijn. Mag nog wat plakken.

Op tafel rol ik deeg. Met veel bloem op tafel. De halve cm dikke plak deeg gaat bij mij in de ingestuifde pasta draaier. Eerst in de dikste stand: plakken maken. Die weer instuiven.

Dan gaan ze weer door de draaier, standje dunnere plak

Dan gaat ie weer door de machine, standje zoals gewenst ( ik maak eigenlijk alleen maar tagliatelle )

Die tagliatelle gaan in volle lengte over de waslijn binnen. over schone theedoeken. Smiddags maken, savonds eten.

Soms doe ik er gewone simpele kortgekookte spinazie door, door het deeg.

Ik heb een hele gewone, maar goede ( niet echt goedkoop ) pastadraaier.

En verder geeft het nogal wat zooi in een grote ruimte. Ik doe het graag.

En lékkuuuhhrrr.

Geplaatst:

Ik ga uit van het oersimpele 1 ei + 100gr meel per persoon. Ik gebruik graag de tarwebloem van de Lidl. Die is, in tegenstelling tot de meeste "standaard" bloemsoorten echt prima voor pasta. Niet te kort kneden, maar ook niet te lang. En niet haasten!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst: (aangepast)

Weet ook niet wat harde tarwe is,

100% grano duro.

Voilá!

Ik gebruik per ei ook 100 gr gewone meel

die speciale durum tarwe vind ik te duur en niet echt meerwaarde hebben.

Er is een filmpje in een ander topic over pasta maken....ff zoeken....

edit: gevonden

aangepast door Gast
Geplaatst:

@Nynkef: je kunt ook op Marktplaats kijken voor een pastamachine. Zo ben ik voor 10 euro aan die van mij gekomen. Geloof een Atlas, maar weet het even niet zeker. Heb hem nu een jaar of 4, prima ding.

Ook ik gebruik 1 ei per 100 gram bloem. Meestal gebruik ik de helft 'gewone' bloem en de helft durum. Die koop ik bij de Turkse/Marokkaanse winkel, is niet duur. Wat zout en een klein beetje olie toevoegen en dan flink kneden.

Ik gebruik een bezemsteel om de tagliatelle tot gebruik overheen te hangen, ik legde hem bijv op de rugleuningen van 2 stoelen die tegenover elkaar staan. Nu lopen er 3 honden binnen en fabriek ik een stellage op het aanrecht.

Behalve tagliatelle maak ik ook lasagnedeeg. Lekker!!

Geplaatst:

@Rob, het is ook een kwestie van een aantal keren doen. Dan voel je vanzelf of het deeg goed is of dat er wat bloem bij moet. Ik gebruik niet te veel bloem en kijk ook naar de grootte van de eieren. Het is gemakkelijker om bloem toe te voegen dan ei

Geplaatst:

Dat laatste doe ik ook ja. Je kan aan het deeg ook best nog bloem toevoegen bij het door de machine halen ( 1e stand, dikke plak ). Is het dan echt nog te plakkerig, dan gewoon op de bloem op de tafel kneden enzo en het deeg instuiven voor je het nogmaals door de machine haalt enzo.

Geplaatst:

Robo, even een vraagje hoe lang kook jij de eigen gemaakte pasta ?

maar ben nog niet tevreden.
kan n.l. ook in te lang koken zitten verse pasta hoeft echt van enkel tellen tot enkele minuten(af de dikte )

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

het wordt gekookt tot het goed is: stevig maar gaar, dat is hier idd heel kort als de pasta niet te dik is

(ik kook bijna nooit met een klok of timer, alleen hogedruk- of sommig ovenwerk gaat op de timer)

ik doe er nu minder water in en een mix van pastabloem en biobloem

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb vd week bij de xenos pakje verse pastabloem gekocht.

500 gram kost € 1,00 maar met de kortingssticker (zaten bij de reclame vd week) dus 75cent

Geen idee of het wat is, kan het nu niet uitproberen! (stommegebrokenvinger)

Geplaatst:

Ik maak vrijwel altijd mijn eigen pasta.

Ik gebruik altijd gewone goedkope bloem. (sorry maar ik proef dus echt geen verschil met dure bloem als er een saus overheen zit, het verschil tussen zelfgemaakt en pak is daarentegen WEL goed te proeven)

Het recept neem ik niet zo nauw, het is ook een beetje afhankelijk van hoeveel eieren de kippen hebben gelegd. Gisteren maakte ik lasagne van 200 gram bloem 1 flink ei, een scheutje olijfolie en een pruppie zout. Dit alles aangevuld met een beetje lauwwarm water om een kneedbaar deeg te maken.

Van het restant hebben we tagliatelle gedraaid met de pastamachine en aan de kachel te drogen gehangen (aan het handvat van de oven) en opgeborgen in aflsuitbare bussen voor de volgende keer, werkt goed!

Geplaatst:

Ik wil het erg graag eens proberen,maar heb geen pastamachine. Maar die wil ik dan wel gaan aanschaffen,heeft iemand die van de Ikea???Of misschien een andere die je aan kan raden?

Geplaatst:

Ja,daar had ik al eens gekeken,maar om nu een tweedehands voor 5 euro te kopen,terwijl een nieuwe 12 kost Het varieert wie hier prijst,ze prijzen hier bij het Goed,de zooi soms duurder dan het bij de Action is. Hoe dom kun je wezen

Geplaatst:

tsja, we hebben hier een Marcato met opzetstuk (zo een) voor tagliatelle gekocht, die zijn nieuw een euro of 100, maar heel erg stevig en stabiel. Eerst hadden we een goedkope, maar die beviel slecht, speling, te blikkerig licht dus verschuiven tijdens het draaien, scherpe randen in je handen, tagliatelle sneden niet mooi af...dus voor 12 euro op marktplaats gezet

(kreng nooit verkocht overigens, dus naar de metaalstort gebracht...)

Geplaatst:

Heb er 1 zonder zo'n opzetstuk. Al een jaar of 25 oud nu. Ding is onverwoestbaar en nog als nieuw. 10 standen in diktes, maar meestal gebruik je er maar een stuk of 5. Van dikke plakken ( na kneden ) tot dun vlies. Neem je het andere toevoergat, heb je dezelfde dikte's maar dan snijdt ie. van brede tagliatelle ( zal dan wel een andere naam hebben ) tot smal als spagetti. Twee toevoermonden dus. 2 slingergaten. 1 slinger. Niks kan kapot. Super simpel ding. Maar zeer stevig. Onwrikbaar vast te zetten op de rand van een tafel. Je kan er alles mee. Was niet goedkoop. iets van 90 gulden toen.

( Sorry, geen foto, ding staat bij familie )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...