Carry76 Geplaatst: 31 december 2013 Share Geplaatst: 31 december 2013 net verhuisd en rondom mijn tuin staan veel bomen: Zoals je ziet is de grond bedekt met klimop maar ook rondom de bomen zit het vol. Erg mooi, maar nu hoor ik geregeld dat dit slecht voor de bomen zou zijn en dat ik het er uit moet halen. Iemand die me hier meer over kan vertellen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 31 december 2013 Share Geplaatst: 31 december 2013 Klimop doodt op de duur zijn gastheer, door wurging en het afsnoepen van de sapstroom.Is wel goed als bescherming van vogelnesten en bosduiven komen de zaden opeten als ze in de winter niets anders vinden.Maar ik moet het niet in de tuin hebben Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 31 december 2013 Share Geplaatst: 31 december 2013 Ik zelf haal het wel uit de bomen... Hier zit er nog niks in daardoor, maar de grond ligt wel VOL met hedera (en snoeiafval). Ik vraag me af of die wortels van hedera niet de stam kunnen slopen. Maar tegelijkertijd denk ik dat er ook veel voordelen zijn aan de klimop.. Eventuele vogelnestjes zouden kunnen, maar ook voor vliegen etc. is het een mooie plek om te verblijven. En uiteindelijk kan je het best zoveel mogelijk soorten insecten in je tuin hebben, in de hoop dat alles elkaar op eet en er een mooi evenwicht is i.p.v. een soortje die ongestoord z'n gang kan gaan zonder natuurlijke vijanden. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 31 december 2013 Share Geplaatst: 31 december 2013 Allereerst een misverstand wegnemen rondom de Hedera ( klimop ). De plant vormt in zijn klimstadium op zijn gastheer geen wortels. Wel hechtwortels. De Hedera is géén parasiet, en ook geen halfparasiet.Hij hecht zich aan zijn gastheer, leeft er niet mee samen kwa voeding ofzo. Hij schaadt in die zin zijn gastheer dus niet. Ook op muren niet overigens.Maar gelijk de keerzijde: Het kan tevéél worden. Te veel en te zwaar voor zijn gastheer. In een boom kan de plant de boom geheel overwoekeren en na verloop van jaren en jaren de boom tot grote windvanger maken en doen bezwijken. In jouw geval ? of dat erg is in je naaldbomen ? Ligt er geheel aan of je naaldbomen je lief zijn ? De hedera heeft ook veel voordelen in zo'n boom. Na verloop van jaren creeërt de klimop een geheel eigen habitat. Hij creeëert zijn eigen micro-klimaatje zelfs. Het is een schuil en nestelplaats voor vele soorten vogels. Er zijn vlinders die geheel gebonden zijn aan deze plant. Er komen insecten en bepaalde bijen op af. Het is een bron van eten voor vele bijen op een moment in het jaar ( de plant bloeit laat in het seizoen ) dat er weinig andere bronnen zijn. De plant biedt beschutting ( = wintergroen )Het is aan jou om te bepalen wat je wil op die plek. Op de grond kan Hedera echt een pain in the ass zijn. Het loopt alle kanten op, het sluit de grond af, wortelt overal en groeit de pan uit.Dat kan zijn voordelen hebben ( onkruidonderdrukking , vorming van een stabiele humuslaag voor de teelt van blauwe bessenstruiken bv ) maar je moet er aan blijven plukken / snoeien, want het overwoekert alles.Ook hier weer: net wat je wil. Overigens: aan de voet van die grote Douglassparren zal niet veel groeien aan eventueel nut als bessenstruiken enzo. Misschien wat verwilderde braam en framboos wel, en ook bosbes ja.Wil je die plek echt gaan cultiveren, dan zal je op een aantal meters afstand van die bomen moeten blijven.Je zou er ook voor kunnen kiezen tot op 4 meter van de stammen alles te blijven maaien ( je fruit-boomgaard ) en het bij die bomen te laten voor wat het is. Laten verwilderen tot ruigte en het eens in de 5 jaar es uitgebreid inperken en verder afblijven. De Hedera is dus de windvanger. Verder eigenlijk geen nadelen.De nadelen op internet genoemd als zijnde een 'bomendoder' etc, is deels waar, na verloop van lánge tijd wel ja. Tot die tijd heb je jaren en jaren lol van het samenspel. En zou je later es kunnen overwegen in te grijpen. Edit: @ Aalterse-Willy. Dát is dus net de gedachte en de veronderstelling die dus niet klopt. De Hedera snoept niet van zijn gastheer. Echt niet. Tenzij de gastheer al bijna aan het wegrotten is, dan ontstaan er wel wortels ja. ( op dode bomen bv ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 31 december 2013 Share Geplaatst: 31 december 2013 Het is zoals Bit zegt een wijdverbreid misverstand. Ik heb er al heel wat discussie`s over moeten voeren.Volgens mij heeft een hedera ook een vaste hoogte. Grote oude bomen kunnen wel last krijgen van de hedera.Maar het is een geweldige plek voor vogels...en die eten de bessen volgens mij ook. Waar ik het op de grond heb ben ik het te lijf gegaan met de bosmaaier..alle blad eraf gejast. Dood als een pier Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 31 december 2013 Share Geplaatst: 31 december 2013 Oké, nu kan ik wel mis zijn geweest, dank voor de rechtzetting.Vorige week is er bij de laatste storm wel een boom halverwege afgeknakt omdat hij teveel wind ving door de klimop.Ben de top er gaan van afzagen omdat die meer dan twee meter over de baan uitstak, net na een draai. Boom is eigendom van het Vlaams Gewest en staat langs de E40. Bij gebrek aan geld is er de laatste jaren geen onderhoud meer aan die bomen. Drie liggen er al in de vijver en nu ook nog een kaarspopulier er bij. Jammer dat men er niet mag aan komen, ik zou ze wel opruimen voor het brandhout maar dat is dan weer diefstal. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 5 januari 2014 Share Geplaatst: 5 januari 2014 @Bit, maar die hechtworteltjes zouden zich toch wel in scheuren/spleetjes van niet-egale-stukken-barst kunnen vast zetten en de scheurtjes verergeren waardoor ook vorst etc. meer invloed op de barst kunnen uitoefenen, waardoor die barst beetje bij beetje beschadigd en ook aantrekkelijker raakt voor ziektes, schimmels, etc.? Mede omdat de klimop er voor zorgt dat de barst vochtiger zal blijven als er vocht op komt? Zo denk ik tenminste als ik een nadeel van klimop moet bedenken.. Of denk ik dan te moeilijk, puur 'n theoretische gedachte is dit namelijk Maar sowieso, ben wel een voorstander van klimop! Goed voor het ecologische geheel. En zou het ook zeker in bomen laten zitten als het er al zo ver in zit. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 5 januari 2014 Share Geplaatst: 5 januari 2014 Zekers. Een gevolg van een oudere klimop in een boom, is dat de stam van die boom vrijwel doorgaand vochtig blijft, maar aan de andere kant soms ook weer droger, omdat de meeste regen de stam niet bereikt. Ja. Is zo. Dan ontstaat, als de klimop maar oud genoeg is er haast een soort humuslaag tegen de stam van mossen en oud blad. Is zo. Maar hoe erg is dat ? Ik zou ook zeker geen klimop tolereren in een fruitboom die je om de productie hebt staan nee. Maar in een oude conifeer ? een grote spar ? in een oude es ? Tuurlijk kan het op termijn een nadeel voor de boom worden. Tja, kan je altijd nog ingrijpen ( met de takkenschaar een paar dikke stammen van de klimop doorknippen bv ). Heb ik het over een landelijke situatie zoals bij Topicstarter he ?, waar het allemaal niet zo nauw komt, of daar een dooie klimop in de boom hangt of niet. Blad waait er wel uit. Schimmels ja. Maar meeste schimmels zijn gewoon een onderdeel van hoor. Paddenstoelen/ zwammen op bomen ? Tja. Heb je een productie-fruitgaard er naast liggen, misschien bedenk je je dan 2x. Maar zó, in het gewone buitengebied ? Overal zijn schimmels. Niet te benauwd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
D_SDennis Geplaatst: 5 januari 2014 Share Geplaatst: 5 januari 2014 Zolang de bast niet beschadigd of weg is, hoef je je om schimmels echt geen zorgen te maken. De klimop maakt inderdaad geen schade aan de bast. Dus ik sluit me ook aan dat klimop alleen kan zorgen voor verhoogde windvang en kans op breuk. Maar vaak zal dit zo'n vaart niet lopen. Wat nog wel eens wordt gedaan is de klimop elke twee of drie jaar ergens in de kroon afzagen. Zo hou je de voordelen van klimop, maar voorkom je dat de boom helemaal volgroeit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.