Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuinkas ontwerp plan

LucV

Aanbevolen berichten

Persoonlijk vind ik de schuifdeuren het gemakkelijkst, geen plaatsverlies om ze open te laten draaien en hun gewicht wringt ook niet op het geraamte van de kas als ze geopend worden.

Ook dicht waaien kunnen ze niet.

Heel gemakkelijk te plaatsen ook met die Gamma railtjes en wieltjes.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, schuifdeuren zijn zeker heel handig. Maar helaas hadden wij daar door het schuine dak geen plaats voor om het mooi en stevig te laten verlopen.

Moet zeggen dat er door de (lichtelijk-over-gedimensioneerde) deurbeugels geen centje pijn is met openen en sluiten. Er moet alleen nog een inleg balk op de voorkant om de deuren dicht te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 10 maanden later ...
  • 5 maanden later ...

Mijn kas is 3,5 m breed en 8,5 m lang. de vrije ruimte onder de spanten is 1,8 m, hoog genoeg voor mij.

201604111423459978146037821077591473262574.jpg

vooraanzicht met schuifdeur

201604111424235822146037822070331473262578.jpg

zijaanzicht

201604111425103216146037822956321473262581.jpg

Versterking met 6 mm plaat on alle hoeken.

201604111425209166146037824035511473262643.jpg

Ondersteuning van de nok

201604111425385754146037824943731473262647.jpg

Versteviging in de hoeken tegen de winddruk

201604111426312309146037825574791473262651.jpg

Zicht op alle spanten

201604111426046622146037826695611473262709.jpg

aotomatisch openend raam

Enne, zo handig ben ik niet met die handy hé want ik krijg de fotos niet goed geplaatst. (foto's rechtop gezet door Jorieke )

Op pagina 6 en 7 staat alles mooi uitgelijnd, die fotos waren met de canon genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...
  • 4 weeks later...
  • 1 maand later ...

Best Luc

Ik heb een drietal jaar geleden een moestuin aangelegd, en nu wens ik zelf een houten tuinkas te bouwen. Ik ben geïnteresseerd in het ontwerp nr 1.

Kan je mij dan ook een plan digitaal doorsturen.

met vriendelijke groeten

Zedelgem

Ik ben pas geregistreerd onder de naam zedelgem.

Mod edit: email adres verwijderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

LucV, de vader van dit forum, is nu al drie jaar geleden teruggetreden (zijn keuze). Je zult het moeten doen met de info in dit topic, en andere topics.

Ik heb je email adres verwijderd: we proberen zoveel mogelijk ieders privacy te waarborgen.

Verder: welkom op dit forum.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Ik heb mij vanmiddag aangemeld op dit moestuin forum en het lijkt mij leuk om ervaringen te delen m.b.t. het tuinieren. Jl maart ben ik samen met mijn man geëmigreerd naar Frankrijk ( Dordogne) en door de enorme tuin heb ik een aardig formaat moestuin kunnen realiseren. Het eerste seizoen viel niet tegen. De vrieskist zit redelijk gevuld met sperzie en tuinbonen, doperwten, rode bieten, wortelen.

Waar ik naar op zoek ben is het type tuinkas in een punt gebouwd nummer 4. De tekening ervan staat onder het ontwerp perspective. Wie zou mij aan deze bouwtekening kunnen helpen? Het plaatje heb ik wel bewaard maar dat is te beperkt zonder een gebruiksaanwijzing en materiaal voorkeur.

Er zijn genoeg tuinkassen te koop maar het lijkt mij geweldig om dit model te maken.

In november zijn 50 knoflook teentjes de grond in gegaan, staan nu 10 cm boven de grond, op advies van een aardige dorpsgenoot ook de doperwten en tuinbonen gezaaid.. Ik moet wennen aan de andere periodes van poten en zaaien. Geniet van alles en iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later ...
  • 1 year later...
  • 1 maand later ...

Mijn kas is nu goed vijf jaar oud en doet het nog prima.

Alleen wat verzakkingen omdat ik eerst die bomen en struiken had weggehaald en daar diepe putten voor gegraven had.

Heb ze al een keer afgewassen met zuiver water en zachte borstel.

Wat men zelf doet kan dus ook goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...
  • 5 maanden later ...
  • 1 year later...

Je bedoelt zo'n oude met stalen/ijzeren profielen. Bouwtekening zal moeilijk zijn dat zijn echt oude kassen, renovatie kost stukken van mensen. 

o.a. hier  doen ze restauratie https://www.area08.nl/portfolio/westlandse-kniekas-te-leeuwarden/  misschien contact opnemen en willen ze je wat extra doorgeven. 

Dat zal sowieso veel uitproberen zijn omdat te construeren, maar dat type is wel echt mooi, een vriend van mijn pa heeft zo een, een oude druivenkas die hij overgenomen had, weet wel niet in welke toestand die nu is.

aangepast door redzebra
verduidelijking
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 7 maanden later ...

Bedankt voor het delen van de ontwerpen.  Ik wil een kas bouwen op basis van een ontwerp eerder genoemd in dit topic: 

https://www.ana-white.com/woodworking-projects/diy-greenhouse

Ik wil graag polycarbonaat 10mm gebruiken, en zie geen reden om deze kanaalplaat niet met de kanaalplaten in de lengterichting te plaatsen.  Mijn kas wordt ongeveer 3x4m, ik gebruik platen van 1050mm breed, maar als ik ze in de lengterichting plaats heb ik er maar 4 nodig voor het transparante gedeelte (kopse kanten niet meegerekend).

Enige bezwaar dat ik zie is dat het vochtvrij houden van de kanalen misschien lastiger is (omdat ze horizontaal zijn?)

aangepast door WJvdT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...