Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Artisjok

Jooze

Aanbevolen berichten

Met de -20 twintig dit jaar heeft geen artisjok het overleeft. In onze gemeente was het sinds de hongerwinter niet meer zo koud geweest

Als het streng gaat vriezen flink wat stro en blad over de plant gooien

Het kweken is verder helemaal niet moeilijk hoor. Eind februari zaaien en als ze handelbaar zijn uitplanten. In hetzelfde jaar geven ze nog oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze dit jaar ook staan (voor het eerst). Weten jullie wanneer je ze moet oogsten als je ze wilt eten? De knoppen die er nu in staan zijn nog wel kleiner dan in de winkel (iets kleiner dan een tennisbal).

ik heb ook kardoen gezet en die groeit wel goed maar geeft nog geen knoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik heb besloten om de middelste(grootste) bloem te laten staan. Ik wil hem graag zien bloeien en evt zaad maken....als de woelrat hem niet vooraf oppeuzelt

pict434144891346402229.JPG

De beide zij-knoppen heb ik ge oogst en op 2 verschillende manieren bereid

(met dank aan jootje voor de handleiding/recepten )

Wat zijn die stekels gemeen scherp zeg....verwacht je niet maar je bloed meteen als je niet oplet!

pict434330261346402232.JPG

eentje in zijn geheel gekookt(in citroensap tegen het zwart worden)

en eentje in 2 helften ....pluizen eruit gehaald...en na het koken gevuld met champignon-fantasie

pict434439031346402236.JPG

van het gereed product geen foto ....ik was te gulzig

Ik vond het lekker en apart ....ik heb nog nooit artisjok gegeten behalve een keer uit blik en die bleek erg zuur.....vond m vies

Dat het een delicatesse wordt genoemd, heeft denk ik met de hoeveelheid "happen" per knop te maken....hij is zó op en ik heb naast de bodem echt ook elk blaadje gedipt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 7 maanden later ...

Ik voel mij echt een boon!

Ik heb dit voorjaar heel erg enthousiast twee artisjokzaadjes in een kweekbakje gestopt. Daar zijn twee mooie kiemen uit gekomen. In de veronderstelling dat het slechts een artisjok(bloem) zou worden heb ik de kiempjes in een pot gezet. Maar nu zie ik in dit topic foto's van ogenschijnlijk enorme planten, met ook nog eens berichten over wortels die je uit kan planten!

Mijn vraag: Welke ruimte heeft de artisjok nodig om goed te kunnen groeien en is het een vaste plant?

Wanneer en hoe kan ik de artisjokplanten het beste in de volle grond zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gwen

Artisjok is in theorie overblijvend. Maar de plant kan niet tegen vorst, dus je moet de plant 's winters goed inpakken met plastic / stro / blad etc..

Ik heb het tweemaal geprobeerd, en het is tweemaal mislukt. Niet bevroren, maar verrot, blijkbaar "te goed" ingepakt. Mijn ervaring: als je vroeg binnen voorzaait èn je hebt geluk met de zomer, dan kun je het eerste jaar al oogsten.

Succes er mee. RvO.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je komt er gelukkig op tijd achter

Het worden grote planten idd. Ongeveer 50 bij 50 cm. Ik vind het wel hele mooie planten, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Plekje in de zon en lekker de ruimte daar lijken ze van te houden.

Het zijn idd in principe vaste planten maar ze hebben moeite met strenge vorst en (zoals RobO al zegt) vocht. Ik heb er tijdens de strenge vorst een lading blad over gegooid en dat er na de vorst weer af gehaald om rot te voorkomen. Bij mij hebben ze de winter overleefd en lopen ze nu weer uit.

Ik heb ze nu in een koude bak gezet die ik toch niet meer voor iets anders gebruik, zodat ik ze komende winter kan afdekken met blad en een dak boven het hoofd kan geven tegen de regen.

Ik heb voor de zekerheid ook nog wat planten gezaaid (wilde er zowiezo wat meer) en die heb ik inmiddels buiten gepoot. Maar dit zijn al wel vrij grote planten (half feb binnen gezaaid). Ik had vorig jaar gezaaid en de planten op verschillende plekken uitgepoot. Alleen de planten die lekker de ruimte hadden, in de zon hebben bloemen gegeven.

Klinkt als een hoop gedoe, maar ik vind ze zeker de meoite waard

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 9 maanden later ...

De artisjokken staan er nog steeds goed bij met deze zachte winter ....ze hebben zelfs bloemknoppen.

Als deze doorgaan dan kan ik dit jaar zelfs zaad ervan oogsten; goed voor onze eigen MTF-zadenbank

Ik heb gelezen dat artisjokken in onze streken zelden tot zaadvorming komen. Heeft een van jullie al eens zaad geoogst van artisjok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...

De grootste bloem dit seizoen ziet er inmiddels zó uit:

PICT7958aaa51231404669207.jpg

hij voelt nu net zo prikkerig aan als hij eruit ziet....hij heeft prachtig gebloeid!

zie topic :

blog/geedee/d%C3%A9_bloem_%28artisjok%29_en_andere_leukigheden%C7%83_b-3982.html

En nu zaden maken plantjuhhh!!

Als de grote bloemen eruit zijn dan komen er meerdere kleine in die op zichzelf groot zát zijn voor een maaltje. Ik vind het een super groente én mooi om naar te kijken!

PICT790650931403794636.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Ik heb een plantje gekocht bij een tuincentra, deze in een pot gedaan en voilà had ergens gelezen dat de plant een jaartje nodig had…

Nu dacht ik ga eens kijken maar weinig verandering behalve wat in de lengte gegroeid. Dus ik dacht ze verplanten.. Heb ik gewoon toch wortels eraan zitten… Heb nu een in de kas gedaan en de rest nog maar weer in een pot. Moet eerst grond halen en nog wat kuipen alvorens ik ze kan planten.. Maar is dit een wortel wat jaarlijks opkomt of??

groetjes Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...