Antoine Geplaatst: 26 november 2013 Geplaatst: 26 november 2013 Dag beste mensen, Ik was weer aan het plezier-neuzen in de zaadkrant Nu heb ik altijd koolraap in mijn tuin staan, maar merk ik dat dit jaar de knollen wat klein uitvielen.. Maar wat zag mijn oog? In de krant stond bij het zaad van de koolraap: "Géén stalmest gebruiken!" Geldt dit ook voor Champignonnen-mest (lees: afgedankte paardendrollen)?? Dan zou dat de reden kunnen wezen voor mijn kleinere knollen? Dit jaar een stukje reserveren 'zonder stalmest' voor de knollen van volgend seizoen?? Hoor graag van u! Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Bit Geplaatst: 26 november 2013 Geplaatst: 26 november 2013 Dat "geen stalmest gebruiken " geldt eigenlijk voor versere stalmest of dierenmest. Oudere stalmest kan wél hoor ( mestwaarde is dan ook wel een klap lager ) Voor Championnemest of Champost geldt dat sowieso niet, omdat dat een afvalprodukt is, met mestwaarde 0. Nou ja, niet 0, maar wel erg laag.Champost is een bodem / structuur verbeteraar. Niet zo zeer een mest.Oudere stalmest eigenlijk ook trouwens. Quote
Antoine Geplaatst: 26 november 2013 Auteur Geplaatst: 26 november 2013 Ik waardeer je kennis zeker Bit, echter dat paardenmest mest 0 is, is onzin. Ik heb getest met Paardenmest een koemest. En merkte daar voor bijna alle gewassen geen verschil. Het wordt inderdaad veel gebruikt voor mulchen, maar het is ook een onderdeel voor de vruchtbaarheid te verbeteren, beterder als koemest zelfs. Omdat de zuurgraad van Koemest veel te hoog ligt, vers dan. Dit verzin ik niet zelf, dit is door ons hele complex getest door 25 tuinders in een tijds bestek van 4 jaar. Waarbij een deel Paardenmest gebruikte en een deel Koemest, vice versa... Blijft de vraag, waardoor het komt dat ik geen grote knollen heb. Misschien komt dat door de late verpoot? We hebben natuurlijk een lange winter gehad... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
martin.b Geplaatst: 26 november 2013 Geplaatst: 26 november 2013 Re: Stalmest gebruikendat paardenmest mest 0 is, is onzin. Volgens mij is de reden voor geen verste stalmest gelegen in iets ander namelijk: Stalmest trekt veel bodeminsecten aan die zich dan ook vergrijpen aan de zachte en smakelijke knolgewassen. Zover ik kan terugzien is het meest voorkomende probleem dat er teveel stikstof wordt toegediend met teveel bladgroen tot gevolg.Heb je kleine knollen met veel blad? of is het alleen de knol die klein is? En volgens mij zegt bit niet dat paardenmest 0 is, maar dat het een bodem / structuur verbeteraar is. Quote
bildtker Geplaatst: 26 november 2013 Geplaatst: 26 november 2013 verse stalmest heeft inderdaad een teveel aan stikstof en kan daardoor planten vertragen in de groei. zelfs verbranden,verbranden is het onttrekken van vocht uit de plant en daardoor verdrogen van de plant. gecomposteerde planten mest en ook champignon compost heeft altijd nog voedingswaarde, immers de plantenresten bestaan nog uit voedingstoffen welke nog afgebroken worden Quote
Frans Geplaatst: 26 november 2013 Geplaatst: 26 november 2013 Om de samenstelling van diverse organische meststoffen te zien even deze link aanklikken. http://www.eurolab.nl/meststof-organisch-v.htm Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Bit Geplaatst: 26 november 2013 Geplaatst: 26 november 2013 (aangepast) @Antoine. Je hoort mij ook echt niet zeggen dat paardenmest, mestwaarde 0 heeft toch ? We hadden het toch over champost ?Champost of championnemest is afgewerkte paardenmest ( soms is het een menging van runder en paardenmest ) : ná de teelt van de championnen dus.Dan is inmiddels de mestwaarde nihiel ja. Ik gebruik het graag trouwens hoor. Net vorige week 3 kuub de tuin opgereden. We hebben hier kwekers in de buurt. Mooi spul. Heerlijk spul. Maar mestwaarde is klein. Paardenmest op zich is óók prachtig spul, en zeker op klei ( ik zit op klei ) en afhankelijk van de ouderdom en andere kleine variabelen heeft dat ook een leuke mestwaarde. 27 november 2013 aangepast door Gast Quote
Nynkef Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Maar nu vraag ik me af of het bijvoorbeeld zin heeft om nu ergens wat verse mest op te halen en dat te bewaren en in de lente op de grond aan te brengen? Of nu mest ophalen en de hele winter op mijn tuintje te laten liggen? Quote
RobO Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 (aangepast) Als ik dat lijstje van mestwaarden bekijk heeft champost nog meer stikstof-mestwaarde (kilogram per ton dus promillen) dan vaste paarden- of koemest; maar (veel) minder dan kunstmest (NPK 12-10-18 procenten). Het verschil is alleen dat de stikstof in champost meer gebonden is in organische moleculen: eiwitten etc. die moeten eerst worden afgebroken door het bodemleven.En in vaste mest iets meer in direct voor de plant beschikbare ionen als NO3-, NO2-,NO- NH4+De rest van de stofjes is vergelijkbaar, Kalium, Phosphor, Magnesium De gebonden stikstof in champost komt wat langzamer vrij en spoelt wat minder snel uit, en champost verbetert ook de structuur meer omdat er minder water in zit en ik vermoed meer traag afbrekende stoffen. (Paardenmest broeit hier wel beter, ik denk dat dat niet komt door het stikstofgehalte maar door de juiste ionen in de aanwezige urine en de goede verhouding koolstof-stikstof waardoor de ook al aanwezige bacteriën het snel kunnen verwerken. Vorig jaar haalde ik ook wel schone mest van de runderen in de duinen op maar die deed niet veel, logisch ook wel want die beesten hebben een heel eiwitarm dieet en dus weining stikstof in hun mest) nog een lijstje 27 november 2013 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Komt bij, lijkt mij, dat er meer variabelen zijn, die je niet in zo'n lijstje ziet. Breng je nú champost op de tuin, heeft de tuin er pas in maart / april wat aan kwa mestwaardes. De champost ligt dus een paar maanden op de tuin. Denk dat dan de waardes wel erg veel anders zullen zijn. Moet toegeven: ik wist dat niet hoor, dat champost in principe toch nog zó veel bevat ! Maar is dat vóór aanvang championne-kweek ? Ga ik een beetje vanuit toch ? Een kweker wil weten wat ie aan waardes heeft bij aanvang van zijn teelt. Wij moestuiniers kunnen het afgewerkte product krijgen. Dan liggen de waardes al weer een klap lager toch ? Quote
Antoine Geplaatst: 27 november 2013 Auteur Geplaatst: 27 november 2013 Blijft de vraag, waardoor het komt dat ik geen grote knollen heb. Misschien komt dat door de late verpoot? We hebben natuurlijk een lange winter gehad... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
RobO Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Moet toegeven: ik wist dat niet hoor, dat champost in principe toch nog zó veel bevat ! Maar is dat vóór aanvang championne-kweek ? Ga ik een beetje vanuit toch ? Een kweker wil weten wat ie aan waardes heeft bij aanvang van zijn teelt. Wij moestuiniers kunnen het afgewerkte product krijgen. Dan liggen de waardes al weer een klap lager toch ? onze buurtjes kopen afgewerkte bio-champignonnekweekgrond en die noemen ze champost, ik denk dat champost altijd al gebruikt is en daardoor goed voorverteerd door de champignons linkje Quote
RobO Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Maar nu vraag ik me af of het bijvoorbeeld zin heeft om nu ergens wat verse mest op te halen en dat te bewaren en in de lente op de grond aan te brengen? Of nu mest ophalen en de hele winter op mijn tuintje te laten liggen? ja, kan, dan liefst wat langer laten liggen toch (min 3/4 jaar voor koemest, 1/2 jaar voor paardemest) en als het verteerd is opbrengen of onderwerken wij hebben liefst oude mest en werken dat nu in de bovenlaag Quote
Antoine Geplaatst: 27 november 2013 Auteur Geplaatst: 27 november 2013 Wij gaan volgende maand weer mestrijden. Deze strooi ik uit op de omgespitte grond. Ongeveer 15 kruiwagens per 80 m3 . Vervolgens laat ik het de hele winter liggen en in maart frees ik de grond door... Is dat in een goede volgorde? Ik kan het natuurlijk ook pas spitten ná het mest kruien... En dan maar hopen dat ik volgend jaar grotere knollen krijg. Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
RobO Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 wat voor mest? vers/oud? koe/paard? kip? mijn mening (maar ja...): - met uitrijden na het spitten verdicht je grond weer en je moet nóg iets doen om de mest wat dieper te krijgen- als je het boven op de grond laat liggen verlies je stikstof door uitdampen van Ammoniak, als je het onderwerkt moet het eerst voorverteerd zijn, dus oud Dus ik zou de grond losmaken als de liefst oude mest er al op verdeeld is en het dan een beetje onderwerken - volgens mij wil koolraap zeker geen verse mest, hoogstens compost en een klein handje koemestkorrels of goede oude verteerde mest probeer het eens allebei zou ik zeggen: stukje met mest, stukje zonder Quote
Antoine Geplaatst: 27 november 2013 Auteur Geplaatst: 27 november 2013 Zoals je kon lezen hebben we al getest, maar niet perse op alleen de koolraap. Het is oude mest, champignonnenmest. Het stinkt wel als de ziekte... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
RobO Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 tsja, lezen...van vorige posts... (How do you know all these things, Miss? vroeg een leerling aan mijn amerikaanse collega waarmee ik een astronautencursus deed... "Because I READ! ") Quote
D_SDennis Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Persoonlijk hecht ik niet zoveel waarde aan waardes Feit is dat als je op arme grond zit, een jaarlijkse gift van paardenmest, koemest of champost, compost of wat dan ook, resulteert in een heel behoorlijke oogst. Verse mest breng ik in het najaar op, oude mest eigenlijk ook. In beide gevallen is de mest in het voorjaar vrijwel geheel door de bodem opgenomen. Daardoor verhoog je het organische stofgehalte van je bodem. En dat zorgt voor het binden van voedinstoffen en je bodem houdt water beter vast. Het zou knap zijn om te berekenen hoeveel 'waarde' je in je tuin brengt en vervolgens hoeveel 'waarde' je vervolgens weer uit je tuin haalt door oogst. Of hoeveel 'waarde' er door regen uitspoelt. Of, of, of. Het is heel complex en moeilijk in kaart te brengen. Ik zit op erg arme zandgrond. Eerst jaar vrij verse paardenmest erop in het najaar. Jaar er op echt heel prima oogst gehad. Jaar daarna in najaar weer vrij verse mest, maar nu koemest. Jaar er op opnieuw goede oogst. Afgelopen jaar geen mest....merkte het meteen in de oogst. Kleinere aardappelen etc. Nu oude stalmest opgebracht. Het moet raar lopen wil dat volgend jaar geen prima oogst op leveren. kunstmest doe ik niet aan en ik merk dat dat bij deze werkwijze ook echt niet nodig is. Ik doe maar zoals ik het van mijn opa geleerd heb, vervolgens van mijn vader...ach, vroeger werd er ook geen echte wetenschap op nagelaten. Verse mest in het voorjaar is inderdaad geen goed idee, maar een verse drol opgebracht in het najaar vindt je in het voorjaar echt niet meer terug als verse drol, maar als tien vierkante centimeter rulle, vruchtbare, vochtvasthoudende grond! Quote
Bit Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Er zijn meerdere topics als deze. Ik ben ook van het najaar hoor. Maar wat Weknow al wel eerder zei in een ander topic : verse mest het najaar er op, brengt heel wat uitspoeling met zich mee. Vervuiling dus. Dat is wel waar. Niet dat ik me daar erg door laat tegenhouden, maar echt verse mest doe ik eigenlijk ook niet ( opzetten en afdekken doe ik dan weer wél ) Maar iets oudere gaat er nu wel op. Oude ook in het voorjaar, lekker vroeg, vroeg maart bv.Nu heb ik champost. gaat er in de loop van de winter op. In voorjaar her en der er ónder, beetje afhankelijk van de teelt. Mijn composthoop moet ik ook nog in gaan zetten in maart.Ik doe het ook allemaal maar een beetje op gevoel hoor. Ook afhankelijk wat ik waar plan. En kleine koolrapen ? Ja. hitte ? droogte in de zomer ? Laat lijkt me niet. we hebben ook een lange groeizame herfst gehad. Quote
D_SDennis Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Bit, ik vraag het me af of je zoveel uitspoeling hebt als je verse mest in het naarjaar opbrengt. Als er genoeg humus in je grondje zit, dan worden al die voedingsstoffen netjes opgevangen en gebufferd aan het humuscomplex. En komen straks geleidelijk weer vrij als het warmer wordt en het bodemleven lekker actief met de humus aan de gang gaat. Daarom is organische stof zo belangrijk. Je zou het moeten meten om te zien of het verlies echt zo groot is. Ik denk dat het meevalt, maar ik weet het ook niet zeker. Mijn oogst is prima, ik heb niet het idee dat mijn gewassen voeding tekort komen, en ik zit op grove, grindhoudende zandgrond die dankzij mijn mestgiften steeds wat humeuzer en donkerder wordt. Quote
RobO Geplaatst: 29 november 2013 Geplaatst: 29 november 2013 ik snap het niet helemaal, maar correct me if I am wrong, in verse mest zitten nog maar weinig oplosbare direct te gebruiken nitraten/phosphaten dus er spoelt niet veel uit; wat wel uitspoelt is eventueel urine met zouten (vooral van paardenmest) verse mest moet eerst afgebroken worden door de grondbeestjes schimmels bacteriën en dan heb je pas de uitspoelbare ionen die je planten graag zouden willen opnemen samen met water; dat afbreken gaat het lekkerst bij wat hogere temperatuur dus als je nu verse mest opbrengt dampt er wat ammoniak uit naar boven en spoelt er aanwezige urine uit naar beneden en verder de grond in als het erg nat wordt, dan raak je wel wat mestwaarde kwijt nu verse mest kan dus wel, nu compost is prima, zeker ook bovenopnu oude mest zou zonde zijn, tenzij je het onderwerkt en het niet heul erg gaat regenennu kippe- of andere snelle mest zou ook zonde zijnnu kunstmest is een beetje dom breaking news: agroexpertus zegt dat alleen jonge planten calcium kunnen opnemen voordat de wortelpunten verkurkt zijn, en dat je dus aan het begin van het groeiseizoen voor voldoende beschikbaar Calcium moet zorgen. Beschikbaar betekent een neutrale of heel licht zure grond. Eventueel kun je later nog bladbemesting op jong blad geven linkje ik denk: dus nu oude mest onderwerken en in begin maart kalk Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.