Kamilla Geplaatst: 26 december 2011 Share Geplaatst: 26 december 2011 De brandnetels, weegbree, paardebloemen, duizendblad, herderstasje zijn hooggewaardeerde gasten in mijn groentetuin. Ze staan hier met grote regelmaat op het menu als thee, stamppot, ingredient in soep en saus of door salade. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast jack Geplaatst: 26 december 2011 Share Geplaatst: 26 december 2011 brandnetel gebruik ik veel in het voorjaar als thee wegenbree gebruik ik als een mug me gestoken heeft .....helpt tegen de jeuk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 26 december 2011 Share Geplaatst: 26 december 2011 De brandnetels, weegbree, paardebloemen, duizendblad, herderstasje zijn hooggewaardeerde gasten in mijn groentetuin. Ze staan hier met grote regelmaat op het menu als thee, stamppot, ingredient in soep en saus of door salade. Echt gerustellend allemaal. Leeft dit sterk in Nederland of zien jullie jezelf eerder als, hoe zal ik ik het stellen, een tikkeltje extreem? Hoedanook, ik ben aangenaam verwonderd over het feit dat er zoveel reactie en activitiet is. Dat doet echt veel "deugd". Overigens: heeft iemand ooit al de "Moro Sphinx" mot in de tuin waargenomen? (Ik weet het, dit is totally so off topic maar om klimatologische redenen immens interessant. Indien respons start ik een topic hieromtrent.... Dank en in het bijzonder 20 extra jaartjes aan va gewenst voor Kamila. (Het adjectief "charmeur" is me niet onbekend. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 27 december 2011 Share Geplaatst: 27 december 2011 Merkwaardig dat niemand de brandnetel vermeldt. Een van die "on"kruiden uit de lamiaceae familie waar ook vele zogeheten kruiden toe behoren dat in overvloed aanwezig is en dus ook niks kost. Uitstekende ontgifter. Brandnetel verdient een eigen topic en heeft dat hier gekregen Mijn devies als sporter, maar het geldt zeker ook wel algemeen, is eerst die lever ontgiften, dan pas kwaaltje behandelen. Als het dan nog nodig is... . Inderdaad eerst schoonmaken, dan onderhouden.Heb 5 X de leverreiniging a la Hulda Clarck gedaan. Best heftig, zoo effectief.De mariadistel, me nog niet in verdiept, ga er nu eens achteraan. dank Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 27 december 2011 Share Geplaatst: 27 december 2011 alcoholgebruik te onderdrukken is ook de Maria distel. Iemand al van gehoord?Mariadistel gaat in de thee tegen de vorming van galstenen. Maar het is ook een prachtige plant in de tuin...beetje van de rand van de kruidentuin afhouden om de kinders zich niet te laten prikken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 27 december 2011 Share Geplaatst: 27 december 2011 Merkwaardig dat niemand de brandnetel vermeldt. En zo zijn er nog wel meer...Minder gekend maar zeer effectief ...Weegbree, nog zo eentje ...Mijn devies als sporter.. Hoi Marinus, ik heb wat berichten van je gelezen de afgelopen dag, allen over kruiden..met wat stellige uitspraken.Top! Maar zou je je misschien willen voorstellen? Dan weet ik iets meer met wie ik te maken heb en waar je je kennis vandaan heb...Graag?Dank! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 27 december 2011 Share Geplaatst: 27 december 2011 Hoi, Dat is bij deze gebeurd: https://www.moestuinforum.nl/post62041.html#p62041 Blaas er gerust maar wat animo in. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 27 december 2011 Share Geplaatst: 27 december 2011 De brandnetels, weegbree, paardebloemen, duizendblad, herderstasje zijn hooggewaardeerde gasten in mijn groentetuin. Ze staan hier met grote regelmaat op het menu als thee, stamppot, ingredient in soep en saus of door salade. Echt gerustellend allemaal. Leeft dit sterk in Nederland of zien jullie jezelf eerder als, hoe zal ik ik het stellen, een tikkeltje extreem? Hier in een nieuwbouwwijk ben ik de enige in de straat met een groentetuin achter het huis. Dat ik brandnetels niet schuw, wordt misschien als buitennissig beschouwd, maar het leven met de natuur is een levensovertuiging van mij. Dank en in het bijzonder 20 extra jaartjes aan va gewenst voor Kamila. (Het adjectief "charmeur" is me niet onbekend. Toen iemand uit de buurt ook eens een slokje van mijn vaders "thee" wilde proberen, riep de persoon uit: "Als jij doodgaat, lusten de pieren je niet eens meer..." Ik zal je goeie wens aan mijn vader overbrengen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 27 december 2011 Share Geplaatst: 27 december 2011 Onbekend is onbemind, niet. Ik merk die achterdocht bij de buren ook. Als je ze voorstelt om eens een blaadje oost-indische kers te proeven dan bekijken ze je alsof je ze wil vergiftigen... Ik prop dan ostentatief een blaadje los van de plant recht mijn mondje in... Ook al die planten in de tuin die ze niet kennen vinden ze wel vreemd. Tot ze massaal in de bloei staan. Dan krijg je wel lovende complimentjes. Al bij al niks van aantrekken dus. Doei, Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 28 december 2011 Share Geplaatst: 28 december 2011 Merkwaardig dat niemand de brandnetel vermeldt. Een van die "on"kruiden uit de lamiaceae familie waar ook vele zogeheten kruiden toe behoren dat in overvloed aanwezig is en dus ook niks kost. Uitstekende ontgifter.En zo zijn er nog wel meer... Minder gekend maar zeer effectief om de voor de lever negatieve effecten van o.a. alcoholgebruik te onderdrukken is ook de Maria distel. Iemand al van gehoord? Weegbree, nog zo eentje waar iedereen de hak in zet maar best een goed te gebruiken medicinaal plantje is. En de paardenbloem? De lijst is eindeloos... Mijn devies als sporter, maar het geldt zeker ook wel algemeen, is eerst die lever ontgiften, dan pas kwaaltje behandelen. Als het dan nog nodig is... de brandnetel, weegbree en de paardenbloem zijn hier volgens mij al lang algemeen bekend en geaccepteerd...de maria distel had ik twee jaar geleden in de tuin (vanwege de galstenen)maar sinds mijn galblaas is verwijderd komt de distel gek genoeg ook niet meer terug mijn voorkeur voor onbekende planten en kruiden wordt vrijwel altijd leuk ontvangen. de meeste mensen reageren van: 'oke, als het goed bij jou groeit wil ik het volgend jaar ook graag uitproberen' of 'heb je er een recept voor' of 'wil je dat ook voor mij maken' maar waarschijnlijk komt dat ook door mijn manier van overtuigen. sterker nog, ik doe dat helemaal niet ik laat de planten voor zich spreken!achterdocht kom ik nooit tegen! interesse des te vaker....ze noemen me hooguit gekscherend Heks... cool toch? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 28 december 2011 Share Geplaatst: 28 december 2011 de Moro Sphinx" mot komt zelfs hier in het noorden van nederland (zeer sporadisch) voor. ik heb hem twee keer gezien, gek genoeg twee keer vaker dan de koninginnepage....die zou hier in principe vaker moeten voorkomen! als je hier meer over wilt weten dan kun je naar waarneming.nl gaan, daar zijn verspreidingskaartjes te vinden over vrijwel elke dier en plant soort! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 28 december 2011 Share Geplaatst: 28 december 2011 de Moro Sphinx" mot komt zelfs hier in het noorden van nederland (zeer sporadisch) voor. ik heb hem twee keer gezien, gek genoeg twee keer vaker dan de koninginnepage....die zou hier in principe vaker moeten voorkomen!Ik kwam hem niet tegen bij waarneming.nl misschien niet de juiste naam? Hier in de Lorraine komt hij ook regelmatig tevoorschijn..wij noemen hem de kolibrivlinder.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 28 december 2011 Share Geplaatst: 28 december 2011 Als je zoekt op Macroglossum Stellatarum dan zal je hem wel kunnen vinden: http://waarneming.nl/soort/view/760?from=2010-12-14&to=2011-12-28&prov=0&maand=0&rows=20&os=0&os=1 Bovendien spellen zij de naam als "kolibrievlinder" Zelf heb ik hem vorige jaar gedurende de heetste zomerdagen enkele malen rond de vlinderstruik zien zweven. Deze zomer ook maar dat exemplaar was duidelijk kleiner.Naar wat ik her en der gelezen heb zou OLV-bedstro als gastvrouw voor de eitjes en larven dienst doen en ook dat staat hier in de buurt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast jack Geplaatst: 28 december 2011 Share Geplaatst: 28 december 2011 we hebben hem hier ook in d etuin ze zijn echt vlug en zoemen van bloem na bloem heb hem toch op de foto gekregen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 11 juni 2012 Share Geplaatst: 11 juni 2012 Dus stinkende gouwe bloemen is ook bruikbaar in de thee? Ik dacht dat je de plant niet inwendig mocht gebruiken.ter info: uit de Larousse Geneeskrachtige Planten Encyclopedie Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 11 juni 2012 Share Geplaatst: 11 juni 2012 Hmmm, voorzichtig aan dus. Ik ga maar eens op stinkende gouwe jacht. Iedere dag een beker met munt. Heb je nog wat kunnen vinden over kleefkruid? Simpelweg drogen? Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 11 juni 2012 Share Geplaatst: 11 juni 2012 De LGPE raadt kleefkruid vooral aan bij nier en blaasstenen.. gal wordt niet genoemd.Wel artisjok, boldo( wat dat nu weer is..klinkt als..tandpasta) paardenbloem rozemarijn en wilde cichorei...bij kleefkruid staat verder:3 gram poeder gemaakt uit de gedroogde plant en gedurende een nacht in een glas witte wijn..drink dit `s-morgens op de nuchtere maag .of sap van de verse plant 120 gram per dag. Dat halen we niet. Dank voor het verplaatsen Jorieke. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 13 juni 2012 Share Geplaatst: 13 juni 2012 Ik ga bij de Stinkende Gouwe thee dus paardenbloemenwortels mixen..ik weet alleen nog steeds niet of je die kan drogen of dat je die vers moet gebruiken.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 14 juni 2012 Share Geplaatst: 14 juni 2012 De wortels van paardenbloemen zijn heel makkelijk te drogen, maar of ze dan nog geneeskrachtig zijn dat weet ik niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 14 juni 2012 Share Geplaatst: 14 juni 2012 Ik ga bij de Stinkende Gouwe thee dus paardenbloemenwortels mixen..ik weet alleen nog steeds niet of je die kan drogen of dat je die vers moet gebruiken.. ik lees hier: http://www.kruidenkorf.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=45:paardenbloemwortel&catid=7:welkomblog&Itemid=15Paardenbloemwortels niet rauw gebruiken....in stukjes snijden /drogen en dan voor thee gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 15 juni 2012 Share Geplaatst: 15 juni 2012 (aangepast) En zeggen dat ik over de laatste jaren emmers vol thee heb weggekieperd..... Overigens noemen de mensen hier in de buurt de paardenbloem "des chicorees" i.p.v. het juiste woord "pissenlit". Dat zou zijn oorsprong hebben ergens in de oorlogsjaren toen de bevolking door de oorlog zo verpauperd was dat men zich zelfs geen chicorei kon veroorloven om koffie uit te brouwen.Beide planten zijn trouwens wel familie van elkaar (asterachtigen) en de chicorei is niet eens een mis plantje. 15 juni 2012 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 15 juni 2012 Share Geplaatst: 15 juni 2012 Dank jullie voor de toevoegingen. Nu heb ik een wat duidelijker beeld. Ook al is het te laat in het seizoen..ik ga een dezer dagen maar eens een flinke bos wortels steken, en wassen en drogen volgens het mooie fotoverslagje op jouw link Gee.Die cichorei(in dit geval Maagdenburger) heb ik tegenwoordig ook in de tuin Marinus..ik ben er erg benieuwd naar..geen idee wat zijn toepassingen zijn, dat hoop ik nog te leren. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 1 februari 2013 Share Geplaatst: 1 februari 2013 Sinds vanmorgen heb ik enigszins last van...buikloop. Ik hoop niet dat het heerst.Ik heb soep gemaakt van aardappel met wortel en drink thee van braam, framboosblad en agrimonie.Dat laatste komt uit mijn nieuwste kruidenboek.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 2 februari 2013 Share Geplaatst: 2 februari 2013 ik hoop voor je dat het werkt!beterschap Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 2 februari 2013 Share Geplaatst: 2 februari 2013 En wat zou helpen tegen het tegenovergestelde appelvrouw?? Heb je daar ook een recept voor? Door de zwangerschapshormoontjes lijkt t namelijk wel of ik alleen nog maar keien heb gegeten Heb in mijn kruidenboekje alleen een lijst met kruiden die ik moet vermijden, en kruiden die helpen bij misselijkheid en lactatie bevorderende kruiden... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.