Kamilla Geplaatst: 2 oktober 2011 Share Geplaatst: 2 oktober 2011 Er is een theorie die er van uit gaat dat kruiden die heel lang in het seizoen aanwezig zijn, zoals brandnetels en paardenbloemen, je die veelvuldiger kan nemen dan planten die een kort hoogseizoen beleven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 2 oktober 2011 Share Geplaatst: 2 oktober 2011 Het succes van het blad van Echinea purpurea is mij bekend bij exceem. De bloem is inmiddels uitgebloeid maar het blad nog mooi groen. Zou ik hiervan nog wat oogsten om te gebruiken in tinctuur of voor thee? Iemand ervaring hiermee? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 2 oktober 2011 Share Geplaatst: 2 oktober 2011 De kracht van de plant is het grootste vlak voor de bloei. Om een bloem te laten komen, gaat de plant al zijn energie daarin steken. Het kan geen kwaad om er nog eens thee van zetten. Maar als je optimaal profijt van Echinea wilt hebben, kan je je nu beter tot Dokter Vogel wenden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 2 oktober 2011 Share Geplaatst: 2 oktober 2011 Ik heb zelf nooit deze plant gebruikt ivm voorkomen van astmatische klachten in familie.Ik vond wel een uitgebreide beschrijving op: http://www.natuurlijkerwijs.com/echinacea.htm Misschien heb je er iets aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast jack Geplaatst: 5 oktober 2011 Share Geplaatst: 5 oktober 2011 ik gebruik veel brandnetels ( verse  daar maak ik me altijd een lekker kopje thee van .uiteraard zonder suiker Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
JongeKweker Geplaatst: 5 oktober 2011 Share Geplaatst: 5 oktober 2011 Zou aloë Vera ook goed zijn tegen psoriasis. Mijn teamleider zit daar echt onder mee, met name op haar scheenbenen, sneu om te zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 5 oktober 2011 Share Geplaatst: 5 oktober 2011 Als je dahlia's bij de hand hebt: tot pap gekneusde bloemblaadjes op de huid leggen, sap er een beetje uitknijpen en uitwrijven... Â bij mij haalt het veel jeuk en irritatie voor langere periode weg. Geen idee of het bij een ander ook zo werkt. Het is heel vriendelijk sap: het proberen waard. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 5 oktober 2011 Share Geplaatst: 5 oktober 2011 Brandnetelthee(van de grote brandnetel) en brandnetellotion kunnen helpen.  Het is bij de kruidengeneeskunde altijd even zoeken welke plant voor jou uitkomst biedt. Dus als het ene niet helpt ...toch een ander uitproberen. Helpt de dahlia niet, kun je brandnetel uitproberen. Kan ook verschillende middelen op verschillende plekken uitproberen...kun je goed testen of er verbetering is en welk kruid door jouw lijf "geaccepteerd" wordt. Ik zou in ieder geval de pure aloë vera plant ook een kans geven. heb zelf geen ervaring met psoriasis maar wel met het gebruik van aloë vera (verbrandde huid, wondjes (die sneller en mooi genezen) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 5 oktober 2011 Share Geplaatst: 5 oktober 2011 Precies! Wat bij de een werkt, hoeft niet bij de ander te werken. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
JongeKweker Geplaatst: 6 oktober 2011 Share Geplaatst: 6 oktober 2011 nou met deze tips kan ik vast wel aankomen bij haar dank jullie wel! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gemma Geplaatst: 9 oktober 2011 Share Geplaatst: 9 oktober 2011 Ja, ik gebruik veel geneeskrachtige kruiden/planten.Ik heb een opleiding gevolgd voor Kruidengeneeskunde (HBO ).Al sinds ik me kan heugen maak ik dingen van planten, als klein kind al.Het zit in me.Ik neem ook vrijwel niks meer van de drogist, kan mezelf erg goed helpen op deze manier.Mijn tuin heeft dan ook een zeer groot en uitgebreid stuk met kruiden en andere planten, want buiten kruiden zijn er ook nog erg veel andere planten die je kunnen helpen!Heerlijk, al die cadeautjes van Moeder Natuur! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 9 oktober 2011 Share Geplaatst: 9 oktober 2011 Welke 3 kruiden/planten gebruik je het meeste gemma? en waarvoor? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gemma Geplaatst: 11 oktober 2011 Share Geplaatst: 11 oktober 2011 Hoi Geedee, Ik gebruik op het moment erg veel calendula voor cremes.Ben bloemist en heb snel last van kloofjes bij kouder wordend weer, dus maak ik er lekkere handcremes van.Op het moment ben ik bezig met Lavendel, rozenblaadjes en dennentoppen een lekkere badolie aan het trekken.Maar ook eigen theeen maak ik veel op het moment weer.Van gedroogde kruiden ( o.a. zoethout, mosterdzaad, venkelzaad etc. ) en gedroogd fruit gebruik ik daar ook veel in ( appel, sinaasappelschillen, cranberry`s )Maar Calendula staat met stip op 1, vanwege de veelzijdigheid waarvoor het te gebruiken is!Maar ik heb een hele kast vol met kruiden hoor, zeker 60 soorten, allemaal in potten.De een gebruik ik vaker dan de ander.Vandaag zal ik weer de tuin in om smeerwortel te oogsten. groetjes Gemma Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 11 oktober 2011 Share Geplaatst: 11 oktober 2011 Als je bij een bloemisterij werkt, hebben jullie vast ook aloe vera. Die gebruik ik voor allerhande huidproblemen; gewoon puur; al eens geprobeerd? wat doe jij met smeerwortel? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gemma Geplaatst: 11 oktober 2011 Share Geplaatst: 11 oktober 2011 Smeerwortel gebruik ik voor blauweplekken of botbreuken ( komen gelukkig niet veel voor hier ( afkloppen!! ) maar beter in huis dan niet.. )Aloe vera gebruik ik ook, maar niet vanuit mijn werk als bloemist.In de bloemenwinkel verwerkte producten zijn gekweekt voor hun sierwaarde en veelal niet geschikt als medicinaal middel, jammer genoeg..Evenals de eucalypthus die wij als bloemist verwerken, die gebruik ik nooit in mijn middelen. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 11 oktober 2011 Share Geplaatst: 11 oktober 2011 Ja dat klopt....een kennis van mij, gooit zelfs een uitgebloeid bosje bloemen van bij de bloemist niet in zijn compostbak. Hij noemt t "kleine chemische opslagbosjes" Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 11 oktober 2011 Share Geplaatst: 11 oktober 2011 Zeg dames ( Geedee en Gemma) ik zit de laatste twee bladzijden eens allemaal te lezen en vraag me over smeerwortel zowel als aloë vera af hoe ze te gebruiken. Over aloë vera heb ik wel eens begrepen dat je moet oppassen met de groene huid van de stengel. Als je bv een brandwond hebt, snijden jullie dan een stukje van een stengel en leggen dat puur op de wond? Zo niet hoe dan wel? Dan over smeerwortel eigenlijk hetzelfde: smeerwortel uitsteken en vers gebruiken? of wordt deze eerst gedroogd en tot een papje vermalen? Een blauwe plek gaat meestal vanzelf weg, hoe helpt de plant dan?Ik heb twee soorten smeerwortel in de tuin, nee eigenlijk drie: die met blauwe bloemen, die met paarse en dan nog een lage met roze/witte bloemen die zich flink uitbreid...welke is de werkzame? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 11 oktober 2011 Share Geplaatst: 11 oktober 2011 Aloe vera snij je een blad af(meestal de onderste) en je gebruikt het binnenste (dus niks van het groen op je huid).  Bewaar het afgesneden blad met een cellofaantje om het snijvlak. Blijft weken goed. Als je weer nodig hebt, snijd je gewoon het eerste stukje eraf , en gebruikt zodoende steeds "verse sap( = meer blubber trouwens) Pas een grote brandblaar gehad ; dan snijd ik een stuk van de afgesneden stengel overdwars door en leg de binnenkant op de blaar; haalt vrijwel direct de "brand" eruit. Heb toevallig vandaag de oude plant (= een jaar of 10 inmiddels) weer van z'n stekjes "ontdaan". 6 stuks Maak altijd wel iemand blij ermee. Maar het duurt even voor ze ervan kunnen "oogsten". Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RvO Geplaatst: 11 oktober 2011 Share Geplaatst: 11 oktober 2011 ... Ik heb twee soorten smeerwortel in de tuin, nee eigenlijk drie: die met blauwe bloemen, die met paarse en dan nog een lage met roze/witte bloemen die zich flink uitbreid...Gewone smeerwortel (Symphytum officinale) heeft verschillende kleuren bloemen, dus het kan zijn dat jouw "verschillende soorten" eigenlijk 1 soort zijn.Zie bijv: http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl&id=2659&menuentry=soorten)... Bloemkroon vuilpaars, violet, roze of wit, zelden rood ... Over medicinale werking weet ik niets. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 11 oktober 2011 Share Geplaatst: 11 oktober 2011 Toevallig ga ik vanavond smeerwortelzalf maken voor mijn oom. Hij heeft een ingewikkelde allergie, en exceem achtige uitslag, opgelopen door zijn vroegere werk met chemicaliën. Ik had hem twee test potjes gegeven: een met calendulazalf, en een met smeerwortelzalf. Na een week belde hij of hij grote potten kon krijgen, want het helpt hem. Hij smeert de ene dag de een, en de andere dag de ander...  Ik neem de bladeren. Het beste is om de oudere bladeren te nemen, maar vanmorgen moest ik constateren dat de grote bladeren van de smeerwortel een soort meeldauw vlekjes hadden, en donkere plekken op de achterkant van het blad, en de jongere bladeren niet... dan maar de jonge bladeren. Kneuzen, fijnsnijden en verzadigen in vaseline. Na twintig minuten is het al goed. Zeven en laten afkoelen. Het wordt een dunnere substantie, ook dunner smeerbaar. Botbreuken: in dat geval ren ik naar de EHBO... ha, ha... Maar het is herstellend voor de huid. Niet in open wondjes smeren, zodat de werkzame stoffen niet in de bloedbaan terecht komen.  Vanaf november kan je ook de wortel opgraven. Dat is een karwei voor najaar/winter... omdat de concentratie werkzame stoffen dan in de wortel het hoogst zijn. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 15 oktober 2011 Share Geplaatst: 15 oktober 2011 Update knoflook vs likdoorn: Tot vorige week werd door knoflook een soort van steeds grotere opening gemaakt richting likdoorn. Helaas toen 2 dagen vergeten te plakken, daardoor is de toegangsweg dichtgegroeid. Steken voel ik al langer niet meer, pijn bij het staan/lopen dus ook niet. Dat is al een hele verbetering. Om de likdoorn helemaal te grazen te nemen, nu weer de aanval geopend. Voel wanneer ik op de plek druk dat er nog een restje zit en die moét eruit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 15 oktober 2011 Share Geplaatst: 15 oktober 2011 Helena wat geweldig dat je resultaat boekt met de knoflook! Dat geeft de (een beetje terug naar de natuur)mens moed!Heb je enig idee hoe dat werkt met de knoflook? Een likdoorn is ingegroeid eelt? Zo ook Jasmin en de smeerwortelzalf. Ik kan het nu niet meer maken denk ik, mijn smeerwortel is erg oud geworden..maar ik dacht aan familielid met exceem.Fijne berichten! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 15 oktober 2011 Share Geplaatst: 15 oktober 2011 dacht aan familielid met exceem. rode zonnehoed blad al geprobeerd, nu het er nog is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 15 oktober 2011 Share Geplaatst: 15 oktober 2011 Neen, ik heb heb geen rode zonnehoed. Wel gekocht, maar ik heb een witte bloem ( Story of my live, altijd de verkeerde kleur bloem)..en dus gebruik ik de plant niet want ik heb geen vertrouwen. Zou je anders met het blad vd zonnehoed een bereiding met vaseline maken? Of had je iets anders in gedachte? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 15 oktober 2011 Share Geplaatst: 15 oktober 2011 Je zou ook in een reformzaak die rode kunnen halen...weet t ...is niet van eigen bodem....maar kan diegene waar t voor is al eens uitproberen...... of iemand van t forum stuurt je iets op....of ruilt met je... ik heb m helaas (nog) niet...heb ook zaad liggen en wil m volgend jaar zaaien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.