Gemma Geplaatst: 2 november 2013 Geplaatst: 2 november 2013 Ik heb gehoord en gelezen dat het maken van jam in een koperen pan vele malen betere ( lekkerdere ) jam voort brengt dan in een gewone RVS pan.Is er iemand die hier ervaring mee heeft en de bevindingen kan delen??Loont het om zo`n pan aan te schaffen?? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
appelvrouw Geplaatst: 2 november 2013 Geplaatst: 2 november 2013 Mijn buurvrouw zweert erbij. Het lont zeker als je de jam niet met geleisuiker maakt met gewoon inkookt met pure suiker. Dan geleidt het koper de warmte heel mooi. Anders zou ik het niet doen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 2 november 2013 Geplaatst: 2 november 2013 Dat heb ik ook wel eens gehoord en op zijn waarde proberen te schatten, Gemma.Voor onszelf heb ik besloten dat zo een mooie koperen pan niet erg zinvol is. Ik zal je mijn overwegingen vertellen. Correct me if I am wrong! Vroeger/traditioneel was jam maken veelal een meer grootschalige ambachtelijke bezigheid, dan nu voor een klein gezin wat potjes in allerlei smaken te koken. Op boerderijen e.d. om de oogst te conserveren of in regionale kleine fabriekjes. Gestookt werd er met hout of op fornuizen (onregelmatige verhitting en moeilijk precies te regelen) de jam werd vaak erg lang gekookt en ingedikt (om ze stijf te krijgen) en pannen waren toen van lage kwaliteit of gietijzer of inderdaad van koper/messing of legering daarvan. In die situatie waren speciale grote koper(legering)pannen voor jam inderdaad zinvolle luxe. De goede en warmtegeleiding beperkte het risico van aanbranden en zorgde voor gelijkmatige verwarming van de vrij lang kokende vruchtenprut + suiker. Dus inderdaad betere/lekkerdere jam. Nu werken we met kleine hoeveelheden (bijv. max 15 a 20 potjes) op gelijkmatig gas/electrisch/inductie in - meestal - goede pannen van rvs (liefst met dikke bodem). We koken de jam relatief kort (ik ga zo meteen jam maken die 3 minuten moet/mag koken) gebruiken vaak geleisuiker of pectine..... Ik zou niet weten wat - behalve de grootte of de nostalgie - zo een speciale koperen jamketel daar aan kan toevoegen. Als de betere smaak van de ketel zelf zou afkomen, dan zou dat betekenen dat ze metaal uit de legering iets afgaf (oxidatieresiduen?) , dat dan "lekker" zou zijn. Volgens mij mag een goede pan juist op geen enkele manier "iets" afgeven aan wat je er in kookt.... Toen ik verleden jaar in de Jura in een supermarkt voor weinig geld (30 Euro) zo een mooie koperen jamketel van een liter of 7 a 8 zag staan, had ik ze bijna impulsief gekocht. Gelukkig even getwijfeld en nagedacht: Veel te groot voor onze gewone keuken en onze kookplaatjes op gas - hoe mooi ook - voegt eigenlijk niks toe en moet ook weer ergens een plekje krijgen in ons huis. Neen: Ik zie er van af, want lekkere jam krijg je van lekkere ingrediënten (vooral goed, smakelijk fruit) en zorgvuldige bereiding, zo ben ik overtuigd. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Gemma Geplaatst: 3 november 2013 Auteur Geplaatst: 3 november 2013 Bedankt voor de uitleg Weknow en Appelvrouw!Heb ze hier nog niet onder 100,- gezien dus dat wordt zowiezo niks nu.Meende trouwens dat alle koperen leidingen uit een boerderij van kennissen vervangen moesten worden omdat dat niet gezond was... jam koken kan dan geen kwaad? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Eveline68 Geplaatst: 3 november 2013 Geplaatst: 3 november 2013 Koperen leidingingen in huizen zit altijd lopend water in dit gaat op den duur oxideren en hier door koemn er giftige stoffen in het leiding water, koperen pannen worden gebruikt en weer schoongemaakt Quote
thea Geplaatst: 3 november 2013 Geplaatst: 3 november 2013 chef KOKS gebruiiken ook kopere pannen ze geleiden beter met de warmte Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Gemma Geplaatst: 3 november 2013 Auteur Geplaatst: 3 november 2013 Dat kan dus geen kwaad, dat koper.hm.. jou ervaring is dus positief Thea? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
appelvrouw Geplaatst: 3 november 2013 Geplaatst: 3 november 2013 Nog een dingetje: Als ik het geld ervoor had zou ik er een kopen..alleen al de panvorm goed voor het verdampen tijdens jammaken( ook te verkrijgen in staal trouwens) is het waard. Hier zie je heel mooie plaatjes van die pannen: https://www.google.fr/search?q=cocotte+confiture+cuivre&client=firefox-a&hs=2Ic&rls=org.mozilla:nl:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=dCx2UpjMIsKrtAbXvYCQCg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=664#q=bassin+confiture+cuivre&rls=org.mozilla:nl%3Aofficial&tbm=isch Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 3 november 2013 Geplaatst: 3 november 2013 Dat geloof ik zeker, dat zo een koperen pan een geweldig hulpmiddel is om (bijvoorbeeld) jam te maken! Maar...denk ik dan...Gaat het zoals ik het nu doe dan minder goed met de spulletjes die ik daarvoor al heb? Nog nooit aangebrand. Jam smaakt heerlijk. Jam maken gaat gemakkelijk en is niet heel veel werk.... Waarom dan iets anders kopen? @ Appelvrouw. Die grote speciale ouderwetse jampannen van koper zag ik zomer 2012 in de Jura in Frankrijk bij een filiaal van de Carrefour voor 29,95. Omdat jij in Frankrijk zit, kun je ze wellicht ook ergens goedkoop op de kop tikken? Ik neem aan dat zo iets niet alleen in een departement verkocht wordt? Zeker ook voor het maken van appelstroop, waarbij je grotere hoeveelheden fruit verwerkt, lijkt ze me erg handig. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Gemma Geplaatst: 3 november 2013 Auteur Geplaatst: 3 november 2013 Ben nog in dubio...Ik ga vrijdag a.s. naar Brouwmarkt, daar zag ik 1 van 9 liter voor op gas ( dat hebben we ) voor 44,95..Nog ff paar nachtjes om over te slapen..Vreemd trouwens dat die dingen in Frankrijk zoveel goedkoper zijn dan hier.worden ze daar gemaakt ofzo, of meer verkocht?? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
thea Geplaatst: 3 november 2013 Geplaatst: 3 november 2013 Sappannen en bak spullen zijn in Duitsland goedkoper.Waarom??/ Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 3 november 2013 Geplaatst: 3 november 2013 Meer verkocht. Maar vergis je niet..als zo`n pan geen 80 Euro kost is het niet de goede. Tegenwoordig verkopen ze overal die koperen pannen, maar een hele dunne variant. En voor de goede werking heb je juist die dikke oude nodig. Hier raadt mijn buurvrouw ons ten sterkste af die dunne pannen van 3 tientjes te kopen..dan nog liever in een oude dikke emaillen creuset (zoals ik doe)..misschien kan je op die google link met foto`s het verschil ontdekken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bit Geplaatst: 5 november 2013 Geplaatst: 5 november 2013 Wat ik altijd begrepen heb, van élle, echt élle-lange discussie's aanhoren tijdens etentjes met kookfanaten over pannen en messen, is dat een mooie koperen pan of pannetje ( voor sauzen dan ) een levenslang en waardevol bezit is. Maar het moet echt de goede zijn. Dik en zwaar. Niet te tillen zeg maar. Die dunnere van 40,- verkoopt LeClerc ook ja, maar zou rotzooi moeten zijn ( zeggen ze )Ooit een sauspannetje willen aanschaffen van de goede soort. Maar kreeg al na 20 seconde een lamme pols. Niet gedaan En tóch doe ik dat ooit nog eens als ik groot ben. Een echt hele goede van legeringen samengestelde dikwandige stalen pan van tegenwoordig ( ook stik-duur trouwens ) zou net zo goed moeten zijn zegt men.Allemaal hearsay hoor. Van de half-dronken fanaten. Quote
Gemma Geplaatst: 6 november 2013 Auteur Geplaatst: 6 november 2013 Tja, inderdaad.. voor op het "ooit-lijstje"Zo gaat dat mij ook, ik heb een heeeel lang "ooit-lijstje"Mag ook graag koken enzo, dus had wel graag een goede willen kopen, dat van 44,- zal vast een dunnetje zijn inderdaad.Zal wel ff peilen ( en verslag uitbrengen ).Ach, hou ik meer gld over voor wat anders zou ik zeggen!( wil ook nog gordijntjes in ons huisje laten maken, maar kan het zelf niet.. grrr.. dan daar maar in investeren.. ) Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Erny Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 Gordijntjes zet ik zó in elkaar voor je! Supersimpel... Hoef je alleen nog maar een stofje te kopen! Hou je het geld in de zak voor je pan... Quote
thea Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 @Erny Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
speets Geplaatst: 8 november 2013 Geplaatst: 8 november 2013 Meende trouwens dat alle koperen leidingen uit een boerderij van kennissen vervangen moesten worden omdat dat niet gezond was... jam koken kan dan geen kwaad?Ik wil de pret niet bederven, maar dat kan inderdaad kwaad, om dezelfde reden dat je jam (en rabarber en nog zo een en ander) niet moet bereiden in een aluminium pan. Vruchten bevatten zuren die het metaal kunnen oplossen, waardoor het in de jam terecht komt Dat zal best een extra smaakaccent geven, maar wel ten koste van je gezondheid http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/archief/article/detail/797463/2006/05/13/Koperen-pannen-zijn-wel-mooi-niet-gezond.dhtml: "Koperen pannen moeten 'vertind' worden; de binnenkant moet met een laagje tin bedekt worden, omdat koper giftig is. " Dus let op dat je geen 'sierpannen' koopt, want die zijn niet vertind. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Elizabet Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 chef KOKS gebruiiken ook kopere pannen ze geleiden beter met de warmte Mwog. Er zullen vast nog chefkoks bestaan die koperen pannen gebruiken, maar er zijn periodes dat ik in 4 verschillende professionele keukens per week kom, en een koperen pan heb ik er nog niet gespot. Quote elizabet.nl
Barneyfrans Geplaatst: 2 september 2021 Geplaatst: 2 september 2021 Is inderdaad interaktie tussen koper en fruitzuren, deze confitureketels mogen NIET vertind zijn. De kokspannen moeten wel vertind zijn. In onvertinde pannen haricots vert koken of blancheren geeft een prachtige frisgroene kleur door ditzelfde effect Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.