Ga naar inhoud

Wespennest in de grond, komen de wespen volgend jaar terug?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had deze zomer een wespennest onder de grond, bij de rabarber. Gewoon laten zitten, en wat respectvol dat hoekje met rust gelaten.

Nu het herfst is, en de rabarberbladeren al weggesmolten zijn, vroeg ik me af of ik iets kon doen om dit nest volgend jaar niet meer te hebben. Gewoon een truukje, zonder massavernietiging. Volgens mij leven er op dit moment niet veel wespen meer, en misschien zijn er ook nog geen eieren gelegd voor volgend jaar.

Ik heb op Google gespeurd, maar allerlei verschillende wespen hebben verschillende leefgewoontes, en ik heb geen idee wat voor type er bij mij in de grond zit.

Ik las ergens dat een oud nest niet voor de tweede keer gebruikt werd, maar dat ging over papierwespen.

Het dichtgooien van een actief nest werd ontraden, omdat de wespen toch wel een nieuwe uitweg zullen maken, en dan weet je niet waar dat zal gebeuren.

Maar ik heb zo'n idee dat het nest nu niet actief is.

Iemand ervaring hiermee??

Geplaatst:

Dit jaar zat er in het tuinhuisje een koninginnenwesp die al een klein half eivormig nest aan het plafond had gemaakt.

We hebben de konningin verjaagd en het nestje weggebrand.

Al de wespen, behalve de koningin, sterven bij de eerste nachtvorst.

De koningin gaat dan elders overwinteren.

Ik denk niet dat ze 2 jaar achter elkaar een nest maakt in dezelfde omgeving.

Bel eens naar een imker of brandweer voor de zekerheid.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Nee, die komen niet in eenzelfde nest terug. Misschien dat de ruimte in bezit genomen wordt door een muis ofzo. De koningin zoekt een nwe plek.

Geplaatst:

Het nest zal door het vocht vergaan, het is tenslotte gemaakt van houtpulp, alle nieuwgeboren jonge koninginnen zijn al lang uitgevlogen en zijn nu in diepe winterslaap (maar overwinteren niet in de grond) Meestal gaat het hier om de Duitse wesp, zowel in de grond als bovengronds sticht een overwinterde koningin een nieuw nest.

Geplaatst:

Ik weet niet of het klopt, maar het schijnt dat een waspinator (nep wespennest) wespen op afstand houdt omdat ze dan denken dat het territorium al bezet is. Wel op tijd ophangen natuurlijk.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

als het een plekje is wat redelijk droog blijft zal er wel een muisje in gaan wonen, de wespen zoeken een ander plekje volgend jaar wel ergens in de buurt vaak

Geplaatst:

Damn, zo'n nest had ik al lang in de fik gestoken. Sorry wespen, maar als jullie mij met rust zouden laten, liet ik jullie ook met rust. Had ook een hommelnest achter de composthoop en die goede dikzakjes lieten mij fijn met rust. Dus omgekeerd ook.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ik zie de laatste dagen steeds 1 of 2 wespen bij mijn winterpostelein in mijn MM bak, betekent dat dat ze daar een nest aan het maken zijn? Zo ja, wat kan ik daaraan doen, ik wil die postelein graag laten staan, die blijft het doen nl. Wel wil ik postelein in een aparte pot of bak gan doen in de tuin, zodat ik in dat vak af en toe wat anders kan zetten.

Ik dacht eerst dat, wat ik gisteren zag iig, dat een wesp van het water op de blaadjes dronk of van de bloemetjes, maar een half uur geleden was ik buiten en zag ik er 1 helemaal tussen de postelein gaan kruipen. Het vak staat wel heel erg vol, echt ruimte om in die aarde te komen is er niet zo. Zou het ook kunnen zijn dat ze daartussen op zoek zijn naar insecten die ze eten? Het lijken me ook niet de echte wespen die je normaal in aug/sept ziet, ze hebben wat smallere lijfjes en daar waar het achterlijf begint ziet het er veel smaller uit, maar niettemin zijn het wel van die geel met zwarte strepen wespen Ik hoop dat het iig geen nest gaat worden, anders zit ik straks postelein te plukken en komen ze mij even pesten

Geplaatst:

dit zijn Zuid Europese wespen, veel minder (haast niet agressief) in vergelijking met onze (normale) Duitse wesp ze gaan daar echt geen nest maken. de koninginnen wespen die je nu ziet vliegen eten nu vooral jonge bladluizen dit om hun eiwitreserves aan te vullen omdat ze straks weer zelf eitjes gaan leggen.

Geplaatst:

Aha, ik dacht ze te herkennen op een website toen ik ging zoeken dat het misschien een franse wesp zou kunnen zijn, ben ff de naam kwijt. Maar dat ze op zoek zijn naar bladluizen in de postlein kan ik me voorstellen, daar zitten regelmatig gaten in, te klein voor slakken en rupsen zijn er nu (nog) niet. Ze zoemen ook niet zo hinderlijk, je hoort ze bijna niet. Moet ik wel opletten als ik postelein oogst of er niks tussen zit dat ik ze laat schrikken, weet niet hoe agressief ze kunnen zijn als je ze laat schrikken, iig als ik ervoor zit komen ze en dan gaan ze weer weg omdat ze er niet bij kunnen, ze blijven dan niet moeilijk doen met het idee van "ga een opzij, ik moet daar zijn"

Geplaatst:

hi..

Ik heb vorig jaar ook aan de rand van mijn moestuin wat grenst aan een grote waterput/vijver (staat vol met riet maar okey..) een wespennest gehad.

Dit nest had de opening aan de rand van de waterkant en het nest zat dus onder de grond.

Pas nadat ik steeds er door werd lastig gevallen op mijn moestuin ben ik op onderzoek uit gegaan.. en ja hoor ik zat op 50 cm afstand van het nest en ik kreeg gelijk 5 wespen op mijn lijf en eentje stak recht door mij handschoen (tuinhandschoenen) terwijl ik niks deed..... heb toen gelijk zo een meneer gebeld die van die nesten opruimt.. mocht er een weekje niet bij komen en ik was er vanaf...

Helaas heb ik na die ''aanval'' wel een beetje een angst opgebouwd voor die beestjes. Ik kwam vandaag een koningin tegen.. zo een lekker grote die je van afstand al hoort.. maar nee bedankt ik kom mooi niet in de buurt..

Geef mij maar van die dikke hommels die doen niks...en zijn nog mooi om te zien op je moestuin ook

Geplaatst:

Dames en heren en verder iedereen : dit topic gaat over de vraag of een oud wespennest in een nieuw seizoen wederom bewoond gaat worden door wespen of niet.

Het antwoord is overigens : nee.

Geplaatst:

Jawel, dat heeft een heel simpele reden. Een wespennest ( wilde bijen ook , solitairen ook ) maken "ei-kamers" van een soort pulp die ze kauwen en opbouwen met een soort spuug en organische stof ( houtpulp bv ) Dat heet een raat geloof ik ? Ik weet er niet echt veel van hoor. Maar goed. Die 'ei-kamers' zijn voor eenmalig gebruik. Na het seizoen gaat het volk dood en de koningin ( of de nieuwe koninginnen ) gaan op zoek naar plekken om een nieuw volk te stichten ergens anders. En dan begint het verhaal weer opnieuw. Elke keer weer.

De raten kunnen niet hergebruikt worden als nieuwe kamer.

Oude nesten worden wel vaak bezet door een muis, of andere insecten enz.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...