Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb vorig jaar in de herfst 2 druivelaars geplant. De bedoeling is om ze een beetje te leiden. Na hun eerste jaar hebben ze geen vruchten gegeven, maar zijn ze wel stevig gegroeid.

Nu heb ik al wat opgezocht over hoe ik ze zou moeten snoeien, maar ik moet toegeven dat ik niet alles even goed begrijp

In bijlage kan je de twee druivelaars zien. Moet ik van "zijtak" 3/4 insoeien alsook van de top een stuk afsnoeien?

Ik zie het niet meteen en wil natuurlijk liever niets verkeerds doen =)

Alvast bedankt voor de info.

Druif148011382946163.JPG

Druif216621382946170.JPG

Geplaatst:

Ik zou nog even wachten met snoeien,ik snoei altijd in dec bij goed weer.

Het snoeien ligt aan jouw wil je de hoofd tak leiden dan moet je deze niet snoeien maar leiden.

In dec zie je de nieuwe knoppen voor volgende jaar en daar achter kan je snoeien.Alles eraf van de hoofdtak.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ja. Wat Thea zegt.

Allereerst vind ik het prachtige druiven zeg ! Mooi geleid, mooi op afstand de gesteltakken. Gaan zeker mooie struiken worden !!

Als je druiven wil snoeien, zijn daar tal van adviezen over te geven. Ook over te vinden. Maar echt moeilijk is het bij jou niet hoor. Het ziet er nu prachtig uit. De basis is er al.

Als je beide vlakken op termijn wil 'vullen' zeg maar, dan zou je er straks ( nov.-dec. dus, wat Thea al zei ) voor kunnen kiezen al je huidige gesteltakken die uit de verticale stam komen, te halveren. 1/3 of 2/3, net wat je wil. Wat je daarmee bereikt is, dat je volgend seizoen daar de ruimte hebt om de groei weer verder te leiden. De oudere takdelen ( van de gesteltakken dus in opbouw ) laat je vrucht dragen komend seizoen. Niet te veel trouwens, ik zou nog wat weg blijven halen komend jaar ) Je bouwt dan over de komende jaren steeds je gesteltak ( de horizontalen ) verder uit. Ze worden dikker, stijf, en draagkrachtig. Op een gegeven moment is je vlak gevuld en kan je daar op blijven snoeien op dracht.

Mooi hoor. Ziet er echt heel aardig uit.

Wél denk ik , als ik dat zeggen mag, dat je steun; het raamwerk dus, wat ieletjes is voor de straks groter en zwaarder wordende struik. Heb ik niet gekeken waar je woont. Maar de huidige storm doet me wat vrezen

Geplaatst:

Ok ik begrijp het al wat beter

Ja ik ben ook zeer tevreden met de groei, maaar moet inderdaad nog tegoei leren waar de vruchten zullen komen etc...

Ik denk inderdaad dat ik de takken tot op 1/3 ga insnoeien en ervoor zorgen dat de takken in sterkte kunnen winnen.

Betreffende het frame Inderdaad het kan beter denk ik, maar de wind komt daar meestal van achter het tuinhuis, dus ze staan er wat uit. Ga nu mijn volledig "plan" van de tuin herzien en heb voor eind deze week een hele lading azobe (strips en palen) en ik ga dan meteen een nieuw frame bouwen.

Bedankt alvast voor de tips!

Geplaatst:

Bijgevoegd een link naar een site over diverse manieren van snoeien en leiden.

http://home.12move.nl/mijnhobbys/Druiven%20snoeien.htm

Mijn zwager heeft een wijngaard van een hectare volgens de Guyot methode. Levert meestal lagere opbrengst van betere kwaliteit...wordt vooral voor wijndruiven toegepast.

Jij zou bv goed het Gordon systeem kunnen toepassen.

Zelf heb ik 4 jonge druivelaars (2x wit, 1x rose en 1x blauw) ook gesnoeid obv Guyot.

Geplaatst:

Kijk ook eens verder op dit forum. Menig topic gaat over druiven snoeien en leiden, ziektes, mesten etc etc. Zie ook de zoekfunctie, eventueel ook de uitgebreide.

Geplaatst:

Mini cursus wijn maken

Rode wijn maak je van blauwe druiven.

Na het ontstelen wordt een zgn pulpvergisting uitgevoerd, aan de gekneusde, ontsteelde druiven wordt een gist toegevoegd. In ca 2 weken wordt de suiker in druivensap en schillen omgezet in alcohol. Daarna worden pitten verwijderd in een wijnpers.

Bij witte druiven wordt de pulp na het ontstelen geperst. Daarbij worden de pitten en schillen verwijderd. Het sap (zgn most) wordt geklaard, waarna een gist wordt toegevoegd en start het wijnproces.

Rosé wordt gemaakt uit blauwe druiven volgens het witte wijn procedé. Na ontstelen blijft de pulp staan tot er voldoende kleur uit de schillen is gehaald. Afhankelijk van het type blauwe druiven duurt dit enkele uren tot ca een dag. Daarna wordt het zaakje geperst en geklaard. Aan de roze most wordt gist toegevoegd.

NB: als je blauwe druiven heel voorzichtig perst krijg je wit sap en kun witte wijn maken uit blauwe druiven...de zgn " blanc de blanc".

En ja...er zijn roze druiven maar niet om rosé van te maken. Mijn roze druif is de tafeldruif Rosetta.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...