spike Geplaatst: 27 oktober 2013 Geplaatst: 27 oktober 2013 Op welke manier verwijder en voorkom je dat de vlieren te veel uitzaaien? Quote
Bit Geplaatst: 27 oktober 2013 Geplaatst: 27 oktober 2013 Oi. bestrijden van vlier. Zaailingen.Tja. Ligt er een beetje aan in wat voor deel 'tuin' he ? In je moestuin zou ik ze gewoon uittrekken als ze zichtbaar worden / herkenbaar vlier. Moeilijk is dat niet.Staan ze in ruigte, hetzelfde, maar dat is moeilijker, omdat ze dus in dicht gras / ruigte opschieten en vaster staan ahw. Maar ook daar zijn ze uit te trekken ( even opwippen met een riek )Worden ze ouder, en staan ze er dus langer, zijn ze lastiger te verwijderen ja, maar waarom zou je het zo ver laten komen ? Maar goed, zijn ze inmiddels 2 jaar en wil je ze écht weghebben ( heerlijk composthout vind ik trouwens ) moet je ze ook maar uitgraven oid. Steeds weghalen doet ze wel verdwijnen trouwens. Zonder groen gaan ze gewoon dood uiteindelijk.Aan een noordkant tuin zou je kunnen overwegen om ze te laten. Lekkere vruchten ( gewone vlier ) en goed rijshout ( alleen niet zo duurzaam ) Quote
Piroska Geplaatst: 27 oktober 2013 Geplaatst: 27 oktober 2013 Wij zagen oudere vlieren bij de grond af en zagen dan (met de kettingzaag) een kruis in de stomp, ze lopen dan niet meer uit en je hoeft dan niet zo te graven. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
weknow Geplaatst: 28 oktober 2013 Geplaatst: 28 oktober 2013 Afgelopen jaar ook flink wat verwilderde vlieren gerooid en proberen te temmen (en deels ook (her)cultiveren en laten staan) in het parkbos dat ik wat bijhoud.Kwestie van bijhouden, denk ik. Vind het geen enorm probleem als je het iedere maand of 6 weken eens onderhanden neemt en een opruimronde maakt. Zaailingen zijn minste probleem. Die trek je nog vrij makkelijk uit. Of met een scherpe spade uitsteken als ze tussen wortels staan. Resterende stompjes van stammetjes of bosjes van stammen bewerk ik geregeld met een scherpe spa. Nieuwe groei afsteken rondom en iedere keer wat van de - langzaam verterende - bast en stam wegsteken.Wortels die blijven zitten lopen ook uit: zo mogelijk uitgraven of met de spade afsteken.Die kruiselings-inzagen methode van Piroska zal ik zeker ook proberen gaan.Ook een goede takkenschaar (kocht er laatst een erg goede voor 16 Euro bij de Aldi, knipt tot 6 a 7 cm doorsnee vrij makkelijk en heeft een erg handig ratelsysteem) is een makkelijke hulp. Zaag alleen nodig bij echt dikkere stammetjes. Als je direct een vliervrije (moes)tuin wilt, is het wat lastiger. Maar ik denk dat ik na een jaar de meeste opschot wel echt kwijt ben.... Persoonlijk vind ik de opschot en zaailingen van iepen en essen nog iets lastiger en bewerkelijker. Ook die staan er volop. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 28 oktober 2013 Geplaatst: 28 oktober 2013 Inderdaad. Opschot van es is vaak veel meer een probleem. Vroegtijdig uittrekken, echt helemaal uittrekken. Snoeien heeft daar bijna geen effect ( wel als je het een heel seizoen volhoudt natuurlijk )Zaailingen Vlier zijn veel zachter. Makkelijker dus ook wel. Quote
spike Geplaatst: 28 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2013 Bedankt voor alle goede tips allemaal Ik ben al even bezig . En het resultaat is dat ik er nog steeds te veel heb!! De vlieren zijn zo'n 1,5 tot 2 meter hoog en vaak is het maar een tak met een diameter van 3 centimeter.Hier krijg ik geen kruis in gezaagd.Het uitscheppen is zeer zwaar werk.Afhankelijk hoe vochtig de grond is lukt het me wel soms om jonge uitlopers er uit te trekken Quote
Bit Geplaatst: 28 oktober 2013 Geplaatst: 28 oktober 2013 Hmm. Ja. Dan heb je het toch ook echt wel om 2 jarige of misschien wel 3 jarige planten. Weghalen zowieso. Misschien dat het werkt als je 40cm laat staan van de stammetjes en die als hefboom gebruikt om de boel los te wrikken ? Kruis daarin zagen heeft nog niet veel effect dan , maar wees blij, zijn ze wel zo oud dat dat zou moeten, zijn ze nóg lastiger te verwijderen Succes dan maar.( staan ze écht in de weg ? Ze zijn wél heel lekker hoor ) ( en je schijnt er heksen mee de buurt te houden ( reden van aanplant van de struik vlak bij huis vroeger )) Quote
weknow Geplaatst: 28 oktober 2013 Geplaatst: 28 oktober 2013 Spike... Als ik je probleem goed begrijp, zou je met een takkenschaar die stammetjes van 3 cm zo laag mogelijk kunnen afknippen en met diezelfde schaar van bovenaf enkele knippen in het overblijvende stompje. Afhankelijk van het aantal vlieren dat je moet opruimen, is dat misschien wel veel werk, maar met een goede takkenschaar geen echt zwaar werk. Dan heb je al het begin van een oplossing, aangezien de nieuwe aangroei niet meer verder gaat. Ik denk dat je nadien met een scherpe spade geregeld veel verder opruimen kunt doen. Als geheel uitsteken op zich te zwaar is, kun je door vlak langs het overblijvende stammetje rondom te steken, de wortels rondom afsnijden. Dan hebben de stronken weinig meer om mee te groeien en zullen ze gaan rotten...na verloop van tijd vrij makkelijk te verwijderen zijn. Zo zou ik het aanpakken. Een andere optie is om met een klein trekkertje en een stalen ketting de stronken geheel uittrekken. Maar misschien zijn de stammetjes weer wat dun om die methode efficiënt toe te passen. Bovendien is het geen ongevaarlijk werk: er staat een enorme kracht op de ketting en als ze losschiet..... Voorzichtig dan dus! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
spike Geplaatst: 29 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2013 ik heb een tijd terug bij de lidl zo'n takken schaar met ratel gekocht .Knipte fijn alleen begaf het snel gelukkig hebben ze een goede garantie en kreeg ik mijn geld terug.Ik heb ook de takken schaar van de gamma geprobeerd deze was nog vlugger stuk.Toen heb ik er een professionele gekocht dacht 80,- ook deze bezweek ik ga het uit proberen Quote
spike Geplaatst: 29 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2013 De vogels willen de bessen zelfs niet dus ik denk dat het kruidvlieren zijn.Bes geproeft en was niet lekker.De heksen nog nooit gezien en ik loop ook s' avond buiten. Quote
Bit Geplaatst: 29 oktober 2013 Geplaatst: 29 oktober 2013 Even off-topic. Maar als je al 3 takkenscharen versleten hebt, is het wel een idee misschien ook een takkenzaag te kopen, en té dikke takken niet te willen snoeien met een schaar. Ik doe al een jaar of 10 met de mijne ( ook 80,-). En ja, ik snoei er veelvuldig mee. Quote
spike Geplaatst: 30 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2013 dicht bij de grond wil je niet met een handzaag zagen.Knippen gaat snel hoef je niet zo erg te bukkenDenk er over misschien om de bacho takkenschaar nog eens te kopen.Ik wil een hele stevige hebben !!Dat je met gemak 5-7 cm mee kan knippenWant je pakt vlug ook te dikken takken mee!! Anders alles met de kettingzaag! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.