Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allen,

Ik zou mijn perenoogst willen verwerken tot perencompote, zoals in dit recept.

http://www.ah.nl/allerhande/recepten/665404/perencompote?id=665404

Ik heb geen ervaring met inmaken, dus na raadpleging vond ik de weck-methode met een goede uitleg.

1 vraag hierover:

- is het te doen om ook op elektrisch vuur 90 graden aan te houden zonder constant bij te sturen ?

Ook zag ik dat mensen jam en compote direct inleggen in potten met schroefdeksels, waarbij de bereiding kokend in steriele potten gedaan wordt tot de pot totaal vol is. Dan wordt het steriele deksel net niet muurvast toegedraaid en de pot al dan niet op zn kop gezet.

Deze methode geniet mijn voorkeur gezien de eenvoud en de beschikbaarheid van oude schroefdekselpotten.

- is deze methode even goed wat betreft de houdbaarheid van het ingelegd product ivm wecken ? Er wordt beweerd dat het ook vacuum maakt.

- sommige zeggen op kop zetten, andere niet, wat zou het beste zijn ?

Tot hier mn eerste stappen in de wondere wereld van het inmaken.

Cheers

Geplaatst:

Ik kan niet helemaal antwoord geven op je vraag. Zelf ben ik niet zo`n fan van dat omdraaien, met dikke bereiding blijft dat aan de deksel kleven en die plek is dan een eerste bron van schimmel. Bij bereidingen als compote/moes/vruchten op zware siroop gaat de bereiding bij mij heet in de potten, schroefdeksel erop en na steriliseren op 120/130 graden in de oven..afhankelijk van de dikte van de potten iets van 15 tot 30 minuten. Bevalt uitstekend!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Via een moestuinster heb ik het volgende door gekregen.

Weckken in de oven zij deed het zo en ik heb het geprobeerd met meer dan 100% sucses.

Om te beginnen de weckflessen en deksels goed om wassen niet met soda maar gewoon heet water dan afdrogen en omgekeerd in de oven zetten ook de deksel en op 100% 15 minuten in de oven laten staan dan zijn ze steriel.

De flessen uit de oven halen met een oven want en vullen met appel of peren en gekookt water er op gieten tot boven aan de rand ring er op deksel er op en een klem of bij tulp model fles vier beugeltjes.Weer in de oven zetten en weckken op 135/140 graden 20 tot 25 minuten aflaten koelen kan buiten de oven maar niet op de tocht.Ik heb op deze manier vorigeweek ongeveer 70 flessen geweckt en er zijn er nog maar 2 open gegaan.Liefst weckken met nieuwe ringen die je voor gebruik overgiet met kokend water in een schaaltje en ze daarin laat liggen tot dat je ze nodig hebt.

Weckken met schroefdeksel flessen gaat wel met nieuwe flessen en deksels maar met gebruikte deksels die geopend zijn met een opener raad ik u niet aan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...