Riverdale27 Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Dag vrienden, Ik wou jullie even een ideetje meegeven om te zaaien het volgende seizoen. Vanaf maart ongeveer. Het is waterspinazie, ook wel dagoeblad genoemd. Ik heb dat leren kennen in mijn recente reis naar Vietnam en het stond daar regelmatig op het menu. Ze stoven dat daar aan met wat look. Het is echt superlekker! Kan je als groente eten bij zo goed als alles. Lijkt op gewone spinazie maar is knappiger en ook wat pittiger van smaak. Ik heb heel graag spinazie maar dit is echt nog 3 keer zo lekker. Ik ben blij om te zien dat het ook in onze regionen te telen is, maar dan moet je het wel goed nathouden. Zaad kopen kan o.a. hier: http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/kankong-dagoeblad/groenten/wereldsmaken/ Als er mensen zijn die hier al ervaring mee hebben mogen ze mij altijd tips geven! 1 Quote
beertjerinke Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 lijkt me leuk om te proberen Staat op mijn zaden lijst nu Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Piroska Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Wat leuk zeg! Wil ik ook wel proberen, dank voor de tip! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
thea Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Lijk mij ook wel mooi gewas?Wie koopt er bij vlaamsehuis?Mag voor mij ook een zakje bestellen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Riverdale27 Geplaatst: 20 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 20 oktober 2013 Ik ga daar zeker nog bestellen, maar ik denk dat als ik het zaad daarna nog naar jou moet sturen via de post, dat je ongeveer hetzelfde geld kwijt bent aan verzending Tenzij je natuurlijk regio Leuven woont. Quote
thea Geplaatst: 20 oktober 2013 Geplaatst: 20 oktober 2013 Ik dacht dat je meerdere dingen in vlaamshuis moet kopen.Heb alleen interrese waterspinazie. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
malouis Geplaatst: 20 oktober 2013 Geplaatst: 20 oktober 2013 (aangepast) Is ook te koop van het merk Xotica (naam: Kankong, gewoon bij tuincentra) en bij een aantal webshops (ff googlen) 20 oktober 2013 aangepast door Gast 1 Quote
thea Geplaatst: 20 oktober 2013 Geplaatst: 20 oktober 2013 Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Indy Geplaatst: 15 mei 2016 Geplaatst: 15 mei 2016 Nou, we zijn nu 3 jaar verder, is er al eens iemand die het geprobeerd heeft? Ik heb nog 4 zaden gevonden, en die maar eens in een bak gedaan. Geen idee of het nog lukken gaat, we kijken wel wat of er uit komt. Quote
Cathy Geplaatst: 24 maart 2019 Geplaatst: 24 maart 2019 Ik heb de zaden laten kiemen en vandaag in de grond gedaan. Hopelijk gaan ze goed groeien.De zaden zijn 100% gekiemd. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 9 mei 2019 Geplaatst: 9 mei 2019 Vandaag gehad uit Thailand twee zakjes kang kong of waterspinazie Een zakje bamboo leaf en een zakje met pijlvormige bladeren Is er iemand die dit al met succes geteeld heeft? Op het forum kom ik niet verder dan wat gekiemde zaden. Ik heb nog niet onder alle namen gezocht, maar dat zijn er ook flink wat: De waterspinazie wordt in Nederland verkocht in Chinese supermarkten. Waterspinazie wordt ook kangkung/kankoeng (Indonesisch/Maleis), kang kung (Singalees), pak boeng (Thais: ผักบุ้ง), rau muống (Vietnamees), kongxincai (vereenvoudigd Chinees: 空心菜; Standaardkantonees: hóng sám chooi; Pinyin: kōngxīncài; letterlijk "holle hart groente") of ong choy (vereenvoudigd Chinees蕹菜; Standaardkantonees: ông ch'ooi; Pinyin: wéngcài) genoemd. (wikipedia). 1 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 10 mei 2019 Geplaatst: 10 mei 2019 Ik heb waterspinazie gekweekt. Kan prima als je de grond vochtig houdt en ik vind de smaak heerlijk! Echter... oppassen in de volle grond. Ik kwam er ná het zaaien pas achter dat het een bijzonder invasieve soort is en in veel landen verboden te zaaien. Dat invasieve klopt wel, want overal groeide vorig jaar waterspinazie... daar schrok ik behoorlijk van. Ik heb vorig jaar geen waterspinazie gezaaid en dit jaar doe ik het in een pot. Een stuk veiliger. 1 Quote
Cathy Geplaatst: 10 mei 2019 Geplaatst: 10 mei 2019 Ik heb ze zo op dit moment. Ze groeien nog langzaam want ik laat ze in de serre staan. Quote
Patrijs Geplaatst: 30 mei 2019 Geplaatst: 30 mei 2019 Hier ook een prima ontkieming. Ze staan nog binnen maar mogen snel in de kas. Hoe hebben jullie ze gekweekt? Is het een goed idee om ze in een grote speciekuip te zetten zodat ze vochtig staan maar niet kunnen woekeren?Wat is de plant afstand en ik vermoed een rijke grond? Veel vragen maar uit de Thaise zaai instructie kan ik alleen opmaken dat er 20 °C staat. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 27 juni 2019 Geplaatst: 27 juni 2019 De zaailingen geplant in een kuip met veel compost gemengd met (zand) grond en boven op een laag potgrond tegen het kiemend onkruid zaad in de compost. Ik heb er flink wat water bij gedaan, het is tenslotte waterspinazie. De planten vandaag in het kasje: Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 4 juli 2019 Geplaatst: 4 juli 2019 Vanavond de waterspinazie gegoten, ze staan nu 35 cm hoog en ik denk dat ik binnenkort de eerste kleine oogst kan snijden.: Ze hebben nu veel kleine zijscheuten en ik denk dat die na het snijden uit zullen lopen.Maar misschien moeten de planten nog groter groeien? Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Vandaag de eerste keer van de kang kong geoogst. Een leuk bosje en even rauw geproefd en ik vind het lekker smaken. Ik heb elke plant een cm of 5 boven de grond afgesneden zodat de uitlopers in de onderste bladoksels weer verder kunnen groeien. Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 14 augustus 2019 Geplaatst: 14 augustus 2019 Rond juni dit grote veld gezaaid, en eind juli/begin augustus nog een stukje.Smaak is goed, stevige dikke stengels. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 1 september 2019 Geplaatst: 1 september 2019 Dat ziet er mooi uit! Hier op de snel uitdrogende zandgrond zal dat wat moeizamer gaan denk ik, zeker in kombinatie met de koelere temperaturen hier aan de kust.Maar mede door je berichtje hier heb ik ze ook buiten laten staan nadat ze aangetast waren door spint in de kas. Een kuip buiten en een kuip half onder een klein kweek kasje.Het mooie weer van de afgelopen tijd heeft ze goed gedaan: Klaar voor nog een oogst. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 @acpronk ik zie dat jij ze in de volle grond hebt staan. Zelf doe ik dat niet meer, omdat ze zo invasief zijn. Wel alert op zijn, want je krijgt het nooit meer weg ben ik bang. Quote
Patrijs Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 Mellie, heb jij meer ervaringen? Voor mij is het het eerste jaar dat ik het kweek en vanwege de waarschuwingen heb ik ze ook in kuipen staan. (Ook vanwege de watergift) Ik heb even gezocht en zie voor de V.S. waarschuwingen en bepalingen zijn gericht op het Zuiden (Florida, California en Hawaï).Ik kan me voorstellen dat ze in ons gematigd klimaat de winter niet overleven. Ik meen ook gelezen te hebben dat ze zelfs onder de tien graden het loodje leggen maar moet me nog even meer in de materie verdiepen. Er is genoeg over geschreven m.n. in de V.S. Maar vond ook al elkaar tegensprekende info, bijvoorbeeld over lengte. Er wordt gesproken van 30 cm maar ook van 9 feet. De problemen in de V.S. en diverse tropische landen gaan voornamelijk over waterspinazie in waterwegen waar het tot hele matten kan uitgroeien. Edit: Ik vond HIER dat ze niet tegen vorst kunnen. Ook hebben ze bij mij niet gebloeid, dus van zaadvorming is geen sprake. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 Ik heb het dit jaar voor de 2e x, dus zo veel meer ervaring heb ik niet hoor. Ik had ze in de volle grond gezaaid. In het begin deed het niks, veel te droog geweest en ineens kwam het na heel veel regen op. Ik had een zakje zaad uit Thailand meegenomen. Mag blijkbaar ook niet, maar daar kwam ik ook pas in nl achter. Ik spreek dus alleen over een eenmalige ervaring in de volle grond, maar daar ben ik erg van geschrokken. Het jaar erop kwam nl overal een spriet op wat ik niet had gezaaid. Maar dan ook echt overal. Bleek waterspinazie te zijn. Dat heb ik elke x als ik het zag, uitgegraven. We hebben toen een winter gehad met temperaturen van -15. Heb zelfs nog kunnen schaatsen op de sloot, maar zelfs die kou had ze de das niet omgedaan. Daardoor zit bij mij de schrik er goed in. Heel lekker spul die waterspinazie, maar ik heb geen zin in guerrillagroentes die mijn tuin ongewild overnemen Quote
Patrijs Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 Bedankt voor je info. Naar aanleiding van jouw ervaring ga ik denk ik eens proberen of ik de kuipen met waterspinazie in de kas kan laten overwinteren. Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 Twee keer eerder heb ik waterspinazie gehad. Eerste keer een plantje in de eigen tuin, enkele jaren geleden. Groeide tot de vorst goed, maar door de vorst ging het dood.Tweede keer was vorig jaar, toen in de zomer in de moestuin gezet. Had het na de eerste vorst uitgegraven en binnen gezet maar wegens de droge lucht en bladluizen ging het dood. Overal in huis is het 20 graden.Beide keren betrof het stekken van takjes uit de supermarkt. Dit jaar had ik ook zaad uit Thailand, maar dat mag toch gewoon? Ook fruit voor eigen gebruik mag je meenemen.Bij mij is het nog een cm of 30 en nog geen bloemen gezien. Bij mij mag het volgend jaar terugkomen, wil toch een groter veld inzaaien want we hebben ook vrienden die er gek op zijn. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 21 september 2019 Geplaatst: 21 september 2019 Vandaag de laatste? oogst.De waterspinazie staat nog buiten en onder een klein kweekkasje maar de koude nachten doen het geen goed. Misschien zet ik het nog een keer onder glas om te kijken of er nog wat groei in zit maar ik vermoed dat de temperatuur nu te laag wordt. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.