Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goede morgen, ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik heb dus een IBC ton staan om regenwater op te vangen om de groentjes in de zomer water te geven. Nu is dit een hele tijd goed gelukt doch na enkele weken/maanden zag je op sommige plaatsen langs de binnenkant bruine lange slierten ( ik vermoed algen??)

Ik heb de ton gisteren uitgespoeld met hogedrukreiniger, klaar voor volgend seizoen.. doch weet er iemand hoe ik dit kan vermijden zonder chemisch product?

Alvast bedankt

Geplaatst:

Ik heb hier niet direct ervaring mee maar weet wel wat van algen in aquaria.

Algen groeien goed in stilstaand, warm water. Kwamen de algen in de zomer? Staat de tank vol in de zon? Algen hebben ook licht nodig. IBC-tanks zijn doorzichtig dus er komt licht in. Misschien een idee om de tank wit te spuiten/kalken in de zomer? Dat scheelt warmte en lichtinval.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Lastig geval.

Het is moeilijk schoon te maken met de hand.

Maar misschien is dit een idee,

gooi er in het voorjaar wat kikkervisjes in.

Een collega van mij doet dit elk jaar in zijn vijver,en je ziet na een paar dagen waar de kikkervisjes zijn geweest,

alle algen zijn verdwenen die op het vijverfolie zaten.

Misschien lukt het ook met jou IBC,

zit je alleen nog met de kikkers.........

Geplaatst:

werkt ook met kleine visjes, heb dat op Bali gezien: aarden pot met wat visjes en wat planten, supoerschoon in tropische warmte; maar of dat praktisch is in een IBC...?

Geplaatst:

Ik heb gemerkt dat -bij opvangen vanaf een dak- het regenwater na een langere droge periode licht geelgroen is. Van algen en ander op het dak neergeslagen spul. Vies ook: 245 ppm. Na enige tijd regen is mijn platte dak schoongespoeld. Dan volstrekt kleurloos water: 10 ppm of minder. (Zelf gemeten met een tds meter, die meet in ppm: particles per million)

Voor mijn vleesetende plantjes heb ik niet erg veel, maar wel heel schoon regenwater nodig. Daarom zet ik de vulautomaat standaard in de winterstand (= dicht, het water loopt dan terug de regenpijp in). Pas na enige tijd regen zet ik hem open.

Als je veel water uit een 1000 liter tank verbruikt zal het wel meevallen. Bij weinig verbruik zal steeds het eerste vieze regenwater je tank bijvullen. Het latere schonere water past er niet meer bij en loopt terug de regenpijp in. Verhoudingsgewijs veel meer viezigheid in je tank.

- Je vulautomaat moet wel een open/dicht-stand hebben.

- Dat open/dicht zetten is denk ik in de praktijk alleen bruikbaar als je een moestuin aan huis hebt, en ook dan moet je er wel aan denken: onhandig.

Verder zal kalken, of misschien beter nog zwart (water wordt dan wel warmer) verven ook helpen.

En het makkelijkste is misschien wat je al gedaan hebt. Eens per jaar schoonspuiten. Moestuinplanten hebben geen last van water met wat alg (?)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Misschien kun je de ibc inpakken of afdekken zodanig dat geen licht bij het water komt, eventueel de ph van het water naar beneden brengen.

Probeer er voor te zorgen dat het water niet te veel opwarmt, in warm water groeit het nog veel sneller.

Geplaatst:

In een zakje hangen (linnen/kaasdoek/bhwaszakje/sinaasappelzakje/jute oid) en dan touwtje eraan, kan je 'm zo weer opvissen (had ik zelf net bedacht voor hetzelfde probleem... ).

Geplaatst:

panty kousje werkt ook goed (ik gebruik hetzelfde idee bij het aquarium. alleen dan noemen ze het actieve kool en zit het in een duur busje )

• 2 years later...
Geplaatst:

Je kunt doorzichtige IBC vaten ook inpakken met zwarte folie. Zoek er maar eens op op Goolge. Veel gemakkelijker: Ton even uit de metalen kast halen, inpakken en terugschuiven.

Geplaatst:
Maar hoe krijg ik het er dan weer uit???

Waarom moet het er weer uit?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Omdat Piroska schreef dat ze af en toe vervangen moeten worden....?

Als ik telkens alleen maar nieuwe houtskool zou toevoegen zonder de oude er ooit uit te halen, dan heb ik over een (lange) tijd een IBC container vol met houtskool.

Geplaatst:

Het leek misschien een blonde vraag, maar ik bedoelde natuurlijk "waarom moet het überhaupt vervangen worden?".

Of nóg nauwkeuriger geformuleerd: "volgens welk principe werkt houtskool tegen muggen c.q. algen in watertonnen?".

Houtskool is namelijk niet giftig (koolstof is zelfs een voedseladditief: E153) en lost ook niet op in water, voor zover ik weet.

Wel kan het verontreinigende stoffen zoals pesticiden en andere persistente organische stoffen absorberen, dus in dat geval moet je het vervangen als het 'vol' is.

Er is hier vast wel iemand die kan uitleggen wat houtskool (niet) doet met algen en muggenlarven

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...