benetton Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Hallo, ik vind overal wat je kan inmaken.. Maar ik vind moeilijk hoe ik iets kan inmaken.. Tot nu toe heb ik potten met schroefdeksels en flesjes met beugelsluiting. Als ik goed juist ben (pot/fles eerst even koken in sodawater?): - Bij potten met schroefdeksel: een warme vloeistof ingieten, deksel op en dan omgekeerd laten afkoelen.. Is dit dan ook als je sap wilt maken? Moet je dan het sap warm erin gieten? - bij flessen met beugelsluiting: warme vloeistof indoen en gewoon sluiten? Niet de fles koken met vloeistof in? Ik had laatst kruidenolie's gezien met gedroogde kruiden in zo'n flesjes en ik vond deze heel mooi (zou die ook graag maken). Ik weet dat dit waarschijnlijk voor jullie heel domme vragen zijn, maar ik moet het toch van iemand eerst leren hé Quote Een ware prutser/beginneling
RobO Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 google? http://www.weckenonline.eu/index.htmlhttp://www.smulweb.nl/recepten/&bereidingstechniek_id=IN 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Potten en flessen met schroefdeksels kan je gebruiken voor bijvoorbeeld jam en sap. Die giet je er kokendheet in, en je vult ze zo vol mogelijk. Dan even op de kop zetten, en dan weer rechtop. En zo zijn ze lang houdbaar. Groenten (zonder suiker/azijn oplossing als vocht) doe je er eigenlijk nooit in, zaken als augurken en chutney's (dus met suiker/azijn als groot bestanddeel) dan weer wel. Flessen met beugelsluiting gebruik ik nooit, misschien kan iemand anders je daar mee helpen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
benetton Geplaatst: 10 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2013 Oke bedankt alvast voor je uitleg.. Ik ben de enigste in mijn vriendenkring die dit doet, dus geen uitleg van hen Op die sites had ik al gekeken, maar je krijgt niet echt een uitleg hoe je het precies inmaakt zonder Weck-ketel zodat het lang houdbaar is.. Quote Een ware prutser/beginneling
Jorieke123 Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Er zijn ook veel boekjes over het inmaken in potten met schroefdeksel. Loop eens een 2e hands winkel in! Of zie hier: http://www.brouwmarkt.nl/handboek-inmaken-en-bewaren-spreng-120-pag-p-1279.html http://www.brouwmarkt.nl/jam-chutney-224-pag-p-5003923.html http://www.brouwmarkt.nl/confituur-zelf-gemaakt-leteure-143-pag-p-1280.html http://www.brouwmarkt.nl/essig-selbst-gemacht-fischerauer-128-pag-p-2815.html enz enz 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
bio-fee Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Als je iets in een pot met schroefdeksel wilt inmaken, moet je die pot dan vooraf steriliseren (en hoe doe je dat dan precies)? Of is gewoon in de vaatwasser goed genoeg? En kun je op deze manier ook appelmoes (zonder toegevoegde suiker) inmaken? En verdorie Jorieke, nu staat er ineens wéér een boek bij op mijn verlanglijstje! Quote
Katja1604 Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Ik zie dat er op marktplaats ook veel boeken over inmaken staan.Daar ga ik van de weekeens rustig voor zitten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Ik was mijn potten altijd even goed af in heet water met afwasmiddel. Laat ze daar ook even (terwijl ik de vruchten verwerk) in liggen. Daarna doe ik ze in een grote pan met kokend water, die nog even lekker doorkookt. Tegen de tijd dat de jam/moes/watdanook klaar is, haal ik de potten uit het water en zet ik ze op de kop op een schone theedoek (gewoon uit de was, niet moeilijk extra heet gestreken ofzo).Na het vullen (ZONDER knoeien op de rand ) deksel er op en even op de kop zetten. Zodra alle potjes zijn gevuld, zet ik ze weer rechtop. En dan hoor je al snel deksels 'ploppen' (als het tenminste polopbare deksels zijn) En dat is goed! De volgende dag was ik de potjes, en vooral de randen bij de deksels, goed af in lauw water met afwasmiddel. Mocht je nog druppels hebben laten vallen op de zijkanten bijv. Appelmoes zonder suiker? Dat zou ik persoonlijk wecken. Het hele idee van inmaken in jampotten is dat de suiker de boel houdbaar maakt/houdt. Jam met minder suiker (of met geleisuiker speciaal) is ook al minder lang houdbaar bijv. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
benetton Geplaatst: 11 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 11 oktober 2013 Super, zo'n antwoord is heel nuttig! Ik zal ondertussen zondag op de rommelmarkt zoeken naar boeken over inmaken, hopelijk toch iets van mooi weer dan! De potjes met schroefdeksel moeten dus maar een paar minuten omgekeerd staan.. Ik zal volgende zomer eens een paar jams koken en proberen in te maken Ben al volop potten met schroefdeksels aan het sparen van mayonnaise, jams,... hehe Ben wel nog benieuwd naar de flessen met beugelsluiting.. Zou dit hetzelfde principe zijn als de potten met schroefdeksel, alleen kan je die dan moeilijk ondersteboven zetten Quote Een ware prutser/beginneling
Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Ik denk dat die flessen net zo werken als met wecken? Dat je ze nog moet verhitten als het sap al in de fles zit. Maar ik werk er nooit mee, doe al mijn sap en limonade in glazen flessen met blikken schroefdeksel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
bio-fee Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Jorieke!Dan zal ik me toch moeten gaan verdiepen in het wecken, want ik wil absoluut geen suiker toevoegen aan mijn eten...Maar voor de appelmoes die ik vanavond ga maken, heb ik nog wel een plaatsje in mijn vriezer. Dus ik heb nog de tijd om op zoek te gaan naar de juiste benodigdheden. Quote
stevia Geplaatst: 12 oktober 2013 Geplaatst: 12 oktober 2013 U heeft het over eerst reinigen met soda deeden wij eerst ook tot de man van de BROUWMARKT in ALMERE mij zij dat moet je niet doen waarom weet ik niet meer.Maar de laatste tip die wij kregen was deze : was de flessen om met schoonwater zet ze daarna omgekeerd in de oven temperatuur op 100 graden 15 minuten dan zijn ze steriel.Vul de flessen doe de ringen er tussen en 4 klemmemetjes op de pot en zet ze weer in de oven op 135 graden 15 tot 20 minuten ( voor fruit).Wij hebben deze week ruim 50 flessen zo geweckt en er is er niet èèn opengegaan.Schroef deksels vullen op zijn kop zetten (10 minuten) dan weer rechtop zetten en als je dan een klik hoord van het deksel weet je dat hij goed dicht zit. stevia. 1 Quote
uitgedruifd Geplaatst: 12 oktober 2013 Geplaatst: 12 oktober 2013 Maar voor de appelmoes die ik vanavond ga maken, heb ik nog wel een plaatsje in mijn vriezer. Dus ik heb nog de tijd om op zoek te gaan naar de juiste benodigdheden. Als ik kleine hoeveelheden over heb maak ik wel eens een paar potjes appelmoes (geen suiker) zonder te steriliseren, gewoon zoals je jam maakt met een schroefdeksel. In de koelkast blijven ze zeker een week of drie goed (en er blijft waarschijnlijk meer voedingswaarde over zonder sterilisatie in je weckpan) Jam weck ik trouwens nooit, daar zit al zoveel suiker in. Ik heb laatst nog een potje abrikozenjam van twee jaar geleden gegeten, en dat was heerlijk. (ik voeg wel citroensap of citroenzuur toe, dat helpt bij de conservering en is nog lekker ook) 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 oktober 2013 Geplaatst: 12 oktober 2013 Stevia: we hebben het verder niet over soda gehad Ik gebruik dat ook nooit. En verder gaat het hier vooral over 'normaal' inmaken, met jampotten. Niet over wecken. De topic-startster heeft geen weckketel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
benetton Geplaatst: 14 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2013 Inderdaad, ik heb geen weck-ketel.. Daarom ben ik zoek naar de alternatieve manieren om in te maken (buiten invriezen ) Van de potten met schroefdeksel begrijp ik het tot nu toe denk ik - goed uitwassen met soda of dreft. Hete jam/siroop ingieten , ondersteboven even zetten , omkeren en bij het horen van de ploef, is het gelukt... Maar van de flessen met schroefdeksel vind ik het nergens... Wel heb ik in een biologische kruidenwinkel/boerderij laatst gezien dat er kruidenolie in flessen met schroefdeksel verkochten.. Prachtig was dat, maar wist ik maar hoe je het zo kon inmaken/bewaren.. Oh ja, klopt het dan dat bv sauzen (tomatensaus,...) je alleen kan bewaren door middel van wecken of invriezen? Dank je alvast! Ik heb al door jullie meer geleerd Quote Een ware prutser/beginneling
Jorieke123 Geplaatst: 15 oktober 2013 Geplaatst: 15 oktober 2013 Ik gebruik flessen van bijv. van die troebele appelsap enzo. Mijn familie spaart de flessen voor mij op, je hebt er dan al gauw teveel. Dat zijn flessen van een liter, ik heb ook kleinere flesjes van bijvoorbeeld aardbeiensaus of chocoladesaus (je weet wel, die je over ijs kunt gieten, ik ken ze vooral van vroeger ) Ik gebruik flesjes voor sap, limonade en voor een soort van tomaten passata. Of hoe het ook mag heten (tomaten stuk koken, velletjes en pitjes er uit halen, en het vocht nog wat verder inkoken. Dan kan je later van alles toevoegen om er bijv. soep van te maken). Tomatensaus kan je wel in potjes of flessen met schoefdeksels stoppen, omdat het flink gekookt is en tomaten al een goede zoet/zuur verhouding hebben voor bewaring. Ik weet niet hoe lang het dan houdbaar is, omdat er toch niet genoeg suiker/zuur in zit voor echte conservering. Dikkere zaken zoals pastasaus en appelmoes doe ik liever in weckpotten, omdat ik het niet goed heet genoeg krijg (blubt dan heel gevaarlijk en brandt al bijna aan op de bodem ) en het wel eens is mis gegaan met schroefdeksels. Maar er zijn hier vast genoeg mensen die het wel in jampotten stoppen? 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
malouis Geplaatst: 15 oktober 2013 Geplaatst: 15 oktober 2013 Je kunt dingen als tomatensaus en appelmoes in potten met schroefdeksels doen en dan even steriliseren in een gewone pan. Ik doe dit zelf liefst met deksels met zo'n drukgedeelte in het midden. Niet te strak dichtdraaien (gewoon 'met de vingertoppen' dichtdraaien is strak genoeg) en dan als je ze uit de pan haalt nog even stevig aandraaien.Ik heb zelf ook geen weckketel, maar gebruik gewoon een grote soeppan met een vaatdoek onderin en een tweede vaatdoek tussen de potten tegen het stoten. Werkt uitstekend! 1 Quote
benetton Geplaatst: 15 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2013 Ik heb inderdaad jouw methode eens opgezocht en inderdaad zo lukt het ook.. HEEL interessant! inderdaad om passata enzo te maken! dank je voor de tip! Quote Een ware prutser/beginneling
Mibo Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 Ik was alles altijd af met soda, spoel wel goed na. Nu lees ik hier dat je geen soda zou moeten gebruiken, is daar een reden voor? Is het slecht of een beetje overbodig? Quote
malouis Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 Ik was altijd de potten af met soda en spoel ze na met kokend water. Voordéel boven afwasmiddel en zo vind ik dat het geen luchtjes achter laat. Enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat de potten soms wat wittig zijn van buiten. Quote
Mibo Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 Dat heb ik ook wel na het wecken, maar dat is volgens mij kalkaanslag. Dat haal ik er, als alles afgekoeld is, zo af met een doekje. Quote
Gitta Geplaatst: 7 januari Geplaatst: 7 januari Op 10-10-2013 om 09:48, Jorieke123 zei: Potten en flessen met schroefdeksels kan je gebruiken voor bijvoorbeeld jam en sap Hier wil ik mee beginnen dit jaar. Dat moet te doen zijn voor een beginneling bij inmaken. Ben het forum aan het afstruinen voor allerlei informatie. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.