Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke peer is dit?

Aanbevolen berichten

ze bedoelt het bos op de achtergrond

Geen groei , ik snap je niet helemaal denk ik . Ik zie prachtige scheuten op de foto's.

Maar je zal wel eens een snoeischaar moeten kopen hoor

Mja , ik denk ook dat het geen onderstam is hoor.

Ik heb zelf ook wel enkele perenrassen met dergelijke kleur , zeker in het voorjaar.

Het zou best een rode peer kunnen zijn. Ik vind dat het blad enorm lijkt op een rode doyenneé , maar da kan nie van bij kruidvat

ps: rode doyennee kan je herkennen als je een tak afknipt. de kern ervan is zwart

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze bedoelt het bos op de achtergrond

Geen groei , ik snap je niet helemaal denk ik . Ik zie prachtige scheuten op de foto's.

Maar je zal wel eens een snoeischaar moeten kopen hoor

Mja , ik denk ook dat het geen onderstam is hoor.

Ik heb zelf ook wel enkele perenrassen met dergelijke kleur , zeker in het voorjaar.

Het zou best een rode peer kunnen zijn. Ik vind dat het blad enorm lijkt op een rode doyenneé , maar da kan nie van bij kruidvat

ps: rode doyennee kan je herkennen als je een tak afknipt. de kern ervan is zwart

Ik ga dan komend voorjaar (maart weer snoeien) er is wel groei in de scheuten doch alleen vroeg in het jaar en niet veel in zijtakken, wat andere peren wel doen. (Ik meld die info er even bij, wellicht dat het kan helpen bij het determineren.)

[*]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk niet dat dit de onderstam is. Paar jaar terug een krijgertje ( zo'n duo-ding ) van ons aller 'Bakker' te Hillegom in de tuin gezet ( tja, om zo'n ding nou niet in de tuin te zetten, is nou óók weer zo wat ) Ik weet het ras niet, maar was Conference en nog een. De gever wist de andere niet En die andere heeft echt gelijk dit blad. Zelfde kleur wanneer jong, zelfde vreemd dunne blad, ook zo roestig-bruin gevlamd.

Die bomen op de achtergrond zijn wel hoog, maar 8m is wel voldoende hoor. Lekker op het zuiden. Prima. Groei ziet er toch goed uit ? Beetje veel lengtegroei van 2 jaar terug ( die 2 lange uitschieters ) Maar er zitten al zij- takjes aan. Zelf zou ik ze inkorten, maar denk dat ie zo ook wel gaat dragen. Mooi gemulcht grondje trouwens. Ziet er gezond uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje off-topic weliswaar, maar toch maar even geplaatst ter info.

De negatieve invloed van hoge bomen op gewasteelt wordt door veel mensen onderschat, maar deze invloed is bij boeren maar al te goed bekend.

Zie deze link:

http://cherthollowfarm.com/2012/08/how-trees-affect-garden-farm-crops-in-drought/

En zie deze foto:

mais-boomlijn65281382100099.jpg

Het gaat niet alleen om lichtconcurrentie, maar ook om voedselconcurrentie en om water!Dat wil dus niet zeggen dat gewasteelt nabij hoge bomen niet mogelijk is, echter de bomen hebben wel degelijk een nadelige invloed op de groei.

Ook kunnen de hoge bomen een uitvalsbasis zijn van meeldauw en rupsaantastingen in het voorjaar. Berucht zijn de rupsen van de kleine wintervlinder die zich langs spindraden uit hoge bomen naar beneden laten vallen en met behulp van de wind landen op nabijgelegen gewassen.

Overigens beweer ik niet dat de achterblijvende groei van het perenboompje perse door de hoge bomen veroorzaakt wordt, maar bevorderlijk voor een gezonde groei is het in ieder geval niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 11 maanden later ...

@robO: lijkt wel op een Winterrietpeer!

Als de peer in deze tijd van het jaar nog te hard is om te proeven dan is het vrijwel zeker een stoofpeer. Er zijn maar een handjevol stoofpeerrassen dus dat vergemakkelijkt het zoeken enorm:

Gieser Wildeman, IJsbout, Winterlouwtje, Kleipeeer, Brederode, St Remy, Pondspeer, Kampervenus en Provisiepeeer.

Ik hou het op de Winterrietpeer, vooral vanwege de langwerpige vorm en de gebronsde schil. Google maar eens op "Winterrietpeer" zou ik zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

ik Ben gisteren naar europom geweest een soort internationale tentoonstelling van appels en peren. Wat ik daar zag ... ni te doen. ik heb daar wel 1000 rassen gezien denk ik. je kon er ook je "onbekende "appels of peren laten determineren. Ik ben er wel wa laat mee maar das misschien iets voor de geintersseerden onder ons. Als ik het goed voor heb is dat om de 4jaar in Alden-biesen bij Bilzen in belgie .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...