Ga naar inhoud

Champignons mislukken: tips voor de kweek?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij thuiskomst de bakjes gecontroleerd,niets aan verandert.Misschien de temp.te laag 13° zal nu wel weer een beetje stijgen.

De bak met oesterzwam staat er nu zo bij:IMG018367601388932897.JPG

IMG018477461388932916.JPG

IMG018515951388932935.JPG

op de laatste foto zie je een draadje in het midden van de foto van rechts naar links lopen en zo zijn er verschillende.Goed of slecht ik weet het niet maar ik denk dat ik binnenkort de temp. van 13° naar 20° zal brengen.

De champignons zijn laatst geoogst op 27-12.Bij thuiskomst staan ze er zo bij:

IMG018141151388933363.JPGIMG018224421388933385.JPG

Sommige zijn nog eetbaar,maar sommige zullen dienen voor een sporenprint.

En tot slot het eerste resultaat van gekloonde voetjes:IMG018083691388933752.JPG

Ben net op tijd thuis om de rottende stukjes weg te halen,ook het stukje karton waar het voetje op lag was aan het doorgroeien met de foute schimmel en is verwijdert.Nog verder in de gaten houden of er nog groene schimmel doorkomt.

Maar het gaat de goede kant op.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Geplaatst:
een draadje in het midden van de foto van rechts naar links lopen en zo zijn er verschillende.Goed of slecht
Die draad is goed maar, ik zie onder op die foto ook wat stro dat zwart is dat is niet echt goed(dat zou voor foute schimmels kunnen zorgen). Dat kan je het beste even weg halen. Je karton met champignonmycelium kan je als het niet groen gaat worden een dezer dagen gaan pluggen in stro. Of in zijn geheel in het stro of in 4 stukken knippen met een schaar die je even steriel maakt.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Eergisteren zat er op de zijkant van mijn champignonkweek een groene vlek schimmel,( de grote van een duimnagel)die heb ik eruit gesneden.Waarschijnlijk heb ik de bak besmet door handkontakt bij het verwijderen van de champignons.Gisteren was ernaast opnieuw een beetje groen te zien maar ditmaal miniem en oppervlakkig,opnieuw uitgesneden met een stuk aarde.Deze avond niets te zien hopelijk blijft het zo.Waar die sporen van die groene schimmel vandaan komen weet ik niet, de vorige besmetting die te zien was op de foto van de voetjes was in een gesloten doos op een andere verdieping.Ik wist niet dat het zo gevoelig was.In de natuur is het toch ook niet steriel?

Geplaatst:

Dat de natuur ook niet steriel is klopt. Was dat nu wel zo dan zou je dus werkelijk over de paddenstoelen moeten lopen daar er zo giga veel sporen van een enkele paddenstoel afkomen en er zo verschrikkelijk veel soorten zijn. Het gaat dus heel erg om de omstandigheden die de natuur krijgt/maakt. Schimmelsporen(maar ook andere sporenen) zitten in de lucht. Bij zuurdesem maak je gebruik van de in de lucht aanwezig zijnde sporen van o.a. wilde schimmels en gisten. En zo krijg je bij champignons, Konings oesterzwam en b.v. Shii take snel groenneschimmel bij zomer en winter Oesterzwammen heb je dat veel minders snel daar deze zelf zeer snel en agresief groeien. Je kan je paddenstoelen het beste in zijn geheel oogsten dus bij champignons net onder de hoed pakken(bij kleintjes an het ook aan het hoedje maar met minder kracht) en dan draaien en iets trekken. Op de plekken waar resten zitten komt vaak groenneschimmel. En paddenstoelen(schimmels) zijn onderdeel van het natuurlijke mechanisme om alles op te ruimen/verteren. De overblijfselen van je kits kan je dan ook prima gebruiken voor op de moestuin als voeding(compost).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Je moet ehh nu ja moet ? Kijk eens naar het kleur verschil dat er voor het groenne is . Je kan n.l. de aantasting vaak al waarnemen voor deze groen is. je ziet dan dat het mycelium niet echt wit is maar iets grijs en dan weet je gelijk dat het fout mycelium is en kan je dus eerder tegen maatregelen nemen.

Geplaatst:

Dus als ik het goed begrijp heb ik bij het volgende kans dat ik in het najaar champignons krijg in mijn serre als de natuur daalt nml.:ik hebk in mijn volkstuintje nog een berg verteerde paardestalmest liggen die in deze maand nog in een gleuf in mijn serre onder gewerkt wordt.Ik ben van plan om de resten van de champignons met open staande hoedjes op de stalmest te leggen na dit weekend zodanig dat de sporen kunnen inregenen.Eenmaal in de serre kan het tot ontwikkeling komen en vermits er in voorjaar en zomer toch water gegeven wordt aan de planten kan het niet uitdrogen.

Geplaatst:

Ja dat begrijp je goed. Je kan die kans vergroten door de champignons te "wassen" en het was-water over het stro te gieten en daar mee betere verspreiding van de sporen

Edit : en dat water dan weer wat honing/suiker en gist e.d. geven en eventueel 2 a 3 dagen laten staan voor je het over het stro giet.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Tijd voor wat nieuws.De opgezette kweek met agar en sporen vermengd in stro en beukensnippers is mislukt.Stro en beukensnippers opnieuw gekookt en overgoten met het water gemengd met sporen en honing.Deze avond enkele kleine pluisjes te zien de juiste zal binnen enkele dagen moeten blijken.Ik had ook enkele voetjes op karton gelegd maar na enkele dagen was het bedorven en heb ik de inhoud weggesmeten.Deze avond nam ik het potje uit de kast waar ik alles uitprobeer en zie ik dat ik het vergeten uit te wassen heb .Wanneer ik het opendoe blijkt er aan de onderkant nog een velletje karton te hangen met twee minieme spotjes mycelium.Ik heb het vergrootglas erbij moeten halen om zeker te zijn.Het plan was om nogmaals een voetje te proberen maar ditmaal op biologische compost.Ik heb het potje tot de bovenrand gevuld met compost een voetje ingegraven met het mycelium gelijk aan de opp. een beetje water op gesprenkeld en met het karton aan de onderkant van het deksel goed afgesloten en in aluminiumfolie gedraaid.Ook heb ik in het weekend enkele voetjes in een potje met paarden stalmest gedaan benieuwd of er iets lukt want mycelium van voetje op stro overzetten lukt niet.Tenslotte heb ik een goeie maand geleden mycelium uit mijn bak met gekochte champignon substraat verdeeld in een plastiek bakje tussen stro.Lange tijd niets te zien tot vanavond enkele kleine stipjes,toen ik het deksel er terug wilde opdoen zag ik dat er zich in de scheiding tussen deksel en bakje een sliert mycelium had ontwikkeld van zo'n 2 cm lengte 5mm breedte en een hoogte van ongeveer 2mm . Mooi dik helder wit ik heb het voorzichtig losgetrokken en op het stro gelegd en bij nader inzien had ik er beter afgebleven en gewoon afgewacht, want mycelium en stro is iets dat hier niet samengaat begint stilletjes aan te blijken.Als ik het zo nalees is het een hele boterham.O ja het bokaal met agar en sporen staan nu uit de koelkast bij 22°en daar vormt zich ook schimmel op zal afwachten wat het wordt.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

enkele foto's van stro met overgezette mycelium van bak:

P1003141753361394478842.020001

P1003141745871394478947.030001

duidelijk te zien dat het mycelium op de boord van het bakje groeit onder het deksel.Op de tweede foto is nog het stukje te zien dat ik in het vorig berichtje verwijderde van de rand en rechts vooraan gelegd heb.

Geplaatst:

Hierbij foto's van stro waarin ik suikerwater met sporen vermengd gegoten heb:

P1003141717091394479368.000001

P1003141782211394479382.000002

en nu maar hopen dat het de juiste schimmel is

Geplaatst:

Sorry maar, dat is niet de schimmel die je wil hebben. En ik moet je zeggen hier gaan ze ook niet goed het broed dat ik had gekocht is ook besmet en was in een dag groen en ik dus ook . Juist deze kweek was voor het stap voor stap topic( ). Dus je bent niet alleen met je terleurstelling.

Heb je een groete tuin of een terras ? dan kan je beter buiten eerst de stro laten composteren door enkel met water te overgieten en dagen tot weken wachten tot er geen damp meer van het sto afkomt. Dan gaat het je zeker lukken. Of op een jaar oude paardenmest dat is zeg maar al besmet met de omgeving en voeg je enkel je sproen e.d. toe.

Geplaatst:

Terug naar af dus.Als het zelfs bij jouw mislukt.Champignons zijn inderdaad niet gemakkelijk ik was gewaarschuwd bij het begin.Morgen kieper ik het hele zootje buiten en het over een andere boeg gooien.Ik zal een plastiek zak vullen met stro een emmer water in kieperen, dichtknopen en in mijn serre zetten kan het broeien zoveel het wilt.

Geplaatst:

De zak niet dicht knopen Nod het moet kunnen ontluchten/broeien/ontgassen en beter als je het gewoon los in je serre doet zonder de zak. je zou het wel in een krat met gaten onder in kunnen doen b.v.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Opnieuw enkele voetjes gekloond op karton en daarna op agar gelegd:

P0204141768321396466032.280002

P0204141730321396466047.290001

Stukje uit de bak genomen waar ik kweek en ook op agar gelegd nog geen beweging te zien

P0204141738101396466065.330001

Geplaatst:

De voetje wel weg halen als het is gaan groeien Nod anders gaan deze voor contaminatie zorgen(je mycelium blijft dan schoon). En dat stro ? het zal aan iets liggen als hoe je het pasteuriseerde of de temperatuur en luchtvochtigheid bij het laten volgroeien met mycelium. Maar de buitentemperatuur is nu heel goed om paddenstoelen binnen te kweken(groei gaat nu lekker snel) Dus ik verwacht nu wel snel mooie resultaten op foto's van jou oogst te kunnen zien .

Geplaatst:

Ik weet nog niet zeker op wat ik het ga overzetten.Ik heb het stro in de serre gelegd en de eerste week dagelijks goed nat gemaakt en ligt nu nog te teren damp komt er niet uit maar het is te zien en te voelen dat het anders wordt.Dus stro is een optie maar de tweede optie is de volgende,enkele weken geleden heb ik wintertarwe gekookt en in een bokaal gedaan met enkele gaatjes die afgeplakt zijn.Dat staat hier nu al zolang in een donkere kast en er is geen contaminatie te zien.Dus hier zou ik kunnen van nemen en op de agar gieten en een stukje in de resterende korrels laten vallen.Wat denk je?

Geplaatst:

Ik zou het dan nu zonder de agar doen en enkel het graan gebruiken (anders kan het door dat je graan al klaar is mogenlijk de agar weer door het vocht je graan besmetten) . Of de agar moet dan al heel goed zijn doorgroeid.

Geplaatst:

Het stro lag nu al een tijdje in de serre op plastic maar het begon ongedierte aan te trekken,pissebedden,mieren en compostwormpjes,daarom heb ik het een beetje uitgeschud en in een plastiek zak gedaan.Ik heb er nog een deel water bijgedaan,twee plastiek buisjes ingestoken en dicht geknobbeld.Het is nu ook niet de bedoeling dat ik die diertjes later als ik het mycelium toevoeg een maaltijd voorzet.Plastiek buisjes zijn er voor de verluchting en als er nog pissebedden inzitten worden die buisjes de donkerste plek en kan ik dagelijks de buisjes controleren en uitschudden.

P0804141775431396983585.470001

Geplaatst:

De kweek in de kuip is stilgevallen,eerst regelmatig een oogst en nu plots niets meer.Wel verschijnen er nog regelmatig langs de kant witte bolletjes die uitgroeien tot kleine champignons van ongeveer 1 cm dan lichtbruin worden om vervolgens uit te drogen.Er wordt nog dagelijks verneveld en het zwart plastiek vel ligt er terug op.Verleden week heb ik 1 liter water over de dekaarde gegoten maar dat veranderde niets, enkel 1 normale champignon op de bodem van de plastieken bak recht op het afval water (bruin water).In het midden van de dekaarde heb ik nog niets geoogst dus ik denk niet de baal uitgewerkt is.Misschien is binnenin de baal te droog aan het worden?Stan, enig idee?

Geplaatst:

Hoe veel vluchten zijn er nu geweest Nod ? Het kan gewoon uit zijn met de pret ook.

Geplaatst:

Eerlijk gezegd ik weet het niet. 4 of 5 en enkele kleine,samengeteld ongeveer 6 kg.Dat zou dus wel eens het einde kunnen zijn,ik had alles opgeschreven maar de som nog niet gemaakt.Zou het helpen indien ik in het substraat water injecteer met een gistoplossing of honingoplossing kwestie van een extra voeding toe te dienen?

Geplaatst:

Ja wat honing kan goed maar hou er wel rekening mee dat het gevoeliger gaat worden voor besmetting.

Je zou ook nog wat nieuw stro/aarde kunnen toevoegen maar ook dan blijft er risico op besmetting(of gebruiken als broed voor de nieuwe kweek).

Geplaatst:

Ik had gedacht om op een vijftal plaatsen met een lepel rondjes uit de bovenlaag te prikken en dan per plaats een liter water met daarin 2 koffielepels opgeloste honing in te gieten.Voordien gekookt water natuurlijk en een afgekookte lepel.Ik neem er liever nog niets af voor een nieuwe kweek, zal in het weekend een draadje toevoegen aan de eerder vermelde graankorrels.

Geplaatst:

Nog geen voeding toegevoegd in het weekend,ik zag onderin de bak het volgende:

P1604141622321397676293.520001

P1604141674771397676343.550001

op de eerste foto zie je duidelijk mooie draadjes hun weg zoeken(ik denk dat ik mijn graan in twee potjes zal verdelen en in het ene een draadje toevoegen vanop de agar en in het tweede een draadje uit de eerste foto, het bovenste meest vertakte,daar heb ik onlangs die ene champignon geoogst)

op de tweede foto zijn in de linker boven hoek enkele kleine bolletjes te zien,beetje wazig maar ze zijn er.Dus kennelijk is de baal nog niet op en is dit misschien een reactie op het opnieuw afdekken met zwart plastiek.In ieder geval ik zal voorlopig niet aan de bovenlaag komen.

• 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...